Inlägg från: Anonym (Soc sekr.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc sekr.)

Anmäld till soc

Socialtjänsten har absolut inte tejpat upp någon lapp på din dörr. Struntprat.

• Anonym (Soc sekr.)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-05 13:58:47 följande:

Nej jag vet inte om de är dom, eller någon granne som snokat/råkat öppna våran post och gjort de

Har inte som vana att övervaka dörren hela dagen liksom..

Oavsett så fick vi ju brevet och innehållet känns lite viktigare

Jag hade en mamma en gång som hade ont och skulle opereras och vi skjöt upp att träffa henne några veckor. Det beror helt på hur hög oron är. Utifrån det du beskriver skulle jag ha velat göra ett hembesök till att börja med och sedan ta in uppgifter från skola och sjukvård och stämma av läget på telefon tills det lugnat sig lite. Men det är svårt att säga med så lite information.
  • Anonym (Soc sekr.)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-05 15:43:34 följande:

Nej vi vill verkligen träffas, iaf första mötet, så fort som möjligt och inte skjuta upp de, för de är så osäkert när det funkar sen

När jag läste styrdokumentet så stod de att vid en förhandsbedömning så pratar dom bara med oss för att avgöra om utredning ska startas eller ej

Om dom hämtar utomstående uppgifter så räknas det som att en utredning startas och den måste då göras fullständigt, "miniutredning" är inte tillåtet?

Skulle faktiskt kännas okej, bra till och med, om dom pratade med förskola, bvc, mvc, sjukvård, släkt och så

Inte för att de är särskilt roligt att bli synad och att alla får veta att vi blivit anmälda, men för att det ger mer tyngd åt det vi berättar då, att andra kan intyga att han mår bra, vi sökt och fått hjälp och att vi gör så gott vi kan utifrån dom förutsättningarna vi har (tex. Ett barn som tappar aptiten vid sjukdom och är kräsen, och är lite senare med orden, går ju inte att tvinga)

Jag missuppfattade dig. Trodde att utredning redan hade inletts. Då tjänar du definitivt på att träffa dem så fort som möjligt. De har bara tvä veckor på sig att avgöra om utredning ska öppnas eller inte. Om de inte har tid att träffa er så kan det bli så att de öppnar utredning bara för att de inte kan släppa det. Om de träffar er kan de göra bedömningen att det inte behövs någon utredning.
Svar på tråden Anmäld till soc