Inlägg från: Anonym (muppen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (muppen)

Anmäld till soc

Anonym (!) skrev 2016-11-10 21:43:48 följande:

Så dom tog det beslutet på telefon för att du sa att det inte var så ?

Så får dom inte göra

I vårt fall tog de beslut efter ett telefonsamtal. Förklarade kort läget och att vi inte tänkte delta i någon utredning. Vad skulle socialtjänsten gjort? Omhändertagit barnen på grund av lösa rykten om skitsaker?
  • Anonym (muppen)
    Anonym (!) skrev 2016-11-12 10:26:19 följande:

Dom har skyldighet att gå vidare även om ni inte vill

Ja det kunde de såklart gjort. Antar att de inte hade nåt att gå vidare på. Min poäng var att de visst kan lägga ner en utredning bara efter ett telefonsamtal.
  • Anonym (muppen)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 10:45:13 följande:

Det handlade ju också om saker som är privata för oss, liksom är jag deprimerad eller inte kan ju bara jag säga, om jag upplever sambon som våldsam eller inte är ju en tolkningsfråga från mig, är vi oroliga är ju en känsla från oss

Hjälp och stöd med talet och maten är ju frivilligt via bvc och förskola, och skulle det vara någon oro så tar ju bvc/förskola tag i det först och om de inte går eller dom är oroliga så anmäler ju dom

Och att sambon är borta mycket, ja han jobbar ju heltid, många föräldrar gör det! Är ju ingen grund för att sonen skulle må dåligt eller komma till skada på något sätt, annars skulle väl ingen förälder få jobba..

Skulle förstå om det handlade om livsfara, misshandel och droger! Då tas ju ofta beslut om omhändertagande direkt, eller startas en utredning direkt men nu var de bara oro, utifrån saker som är tolkningsbara, luddiga och rent påhitt

Dom träffade oss, vi förklarade, pratade om hur våra liv och relationer är och gav även en förklaring till anmälningen, och dom hörde/såg/kände ingen oro alls och beslutade att inte starta en utredning

Ja men visst kan barn må dåligt av att föräldrarna jobbar. Vissa barn tål inte långa dagar på förskolan och vissa barn trivs inte där alls. Barn med veckopendlande föräldrar kan sakna sina föräldrar etc. Men samtidigt ser verkligheten ut så att de flesta föräldrar ändå behöver jobba för brödfödans skull. Och det skulle falla på sin egen orimlighet att soc skulle börja omhänderta barn bara för att föräldrarna jobbar.
  • Anonym (muppen)
    Janbanan1968x skrev 2016-11-12 15:43:15 följande:

Du verkar vara en en traditionell loser. Att du får en orosanmälan på halsen är inte så konstigt. Ta emot hjälp istället för att utöva motstånd.

Haha :D
Svar på tråden Anmäld till soc