• Anonym (TS)

Anmäld till soc

Fått en orosanmälan angående våran 3åring

Vet inte vem som anmält än

Antingen förskolan - för att han är sen med pratet och inte vill äta lunch där (fått många kommentarer om de iaf, har haft extra möten på bvc angående det och gör så gott vi kan)

Eller så är det en granne

Haft problem med sambon, tyvärr har det blivit bråk 2-4 gånger sen vi flyttade hit för 1,5år sen, aldrig fysiskt men höga röster och svordomar

Helt ärligt så är det för att han ljugit och snackat med andra tjejer bakom min rygg, söker bekräftelse, han har gått i terapi för det och det har blivit bättre mellan oss

Jag är även höggravid och halvt sängliggande (komplikationer) och med en envis och vild 3åring så behöver jag ibland höja rösten för att säga nej och hindra honom från att göra illa sig/ha sönder saker då jag inte kan fysiskt lyfta bort honom/hindra honom, det händer dock inte särskilt ofta, han är rätt duktig på att lyssna men vissa dagar så

Han är ju en 3åring och får han inte som han vill så kan de ju bli skrik från honom, han lugnar ner sig rätt snabbt ändå

Ska föda/snittas/sättas igång när som helst, väldigt rädd och stressad i för det

Detta är bland det sista jag behöver nu!

För nej jag tror absolut inte att våran 3åring far illa

Alla vi träffar berömmer hur trygg, duktig och utvecklad han är (bara prat som är lite sent, förståelsen och göra saker är han år fram)

Vi har själva sökt hjälp via bvc (angående vikten och prat) och fått bekräftat att vi gör vårt bästa och han utvecklas bra

Sambon kommer dessutom gå på ledighet när som helst nu för att hjälpa mig och jag går på extra besök på mvc för stöd inför förlossningen och för att förebygga förlossningsdepression

På det sättet, är jag inte orolig för soc

Men samtidigt så har jag väldigt, väldigt dåliga erfarenheter av dom som myndighet från min egen barndom... och som sagt ska jag när dom helst föda barn och vet ju inte hur dom kommer ta det, eller om dom kommer ta hen!?

Om jag inte orkar gå på möte på deras föreslagna tid, för att jag är sängliggande, på sjukhuset, blöder floder, kämpar för amningen m.m kommer det ses som att vi inte samarbetar och dom tar 3åringen eller båda barnen!?

Om de bara var ett bedömningsmöte och thats it så skulle jag inte vara orolig, men nu med födseln och allt..

Vi hade dessutom planerat att 3åringen skulle ta ledigt från förskolan från och med nu och fram till jan-feb, men kommer det nu ses som att vi döljer nåt? Det är främst för att vi vill ha tid som större familj och minska smittorisk med nyfödd

• Svar på tråden Anmäld till soc
  • Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2016-11-10 19:05:42 följande:

Vad sa dom om att dom satt brevet på dörren då ?

Vad fick dom att lägga ner utredningen ?

Vi pratade inte om de.

Var ju bara en förhandsutredningen, för att se om dom skulle starta en utredning eller inte

Vi pratade om hans svårigheter med maten och talet och att vi hade kontakt med bvc, vilket ju är precis vad vi ska göra och bvc ska ju kontakta soc om dom är oroliga, vilket dom uppenbarligen inte är då dom inte hört av sig

Han är ju dessutom knappt 3år gammal, alltså inom normalspannet för språkutvecklingen, inte förren vid 4år skickas remiss för utredning.

Situationerna beskrevs på ett helt sjukt sätt, så vi förklarade, saknades ju liksom syftet/bakgrunden och med de sagt så var de ju helt normalt

Liksom det låter ju hemskt med att hålla fast ett barn som inte vill bli fasthållen, men lägger du till informationen att det var i en situation när han försökte springa ut i en väg, då är de ju okej, vilket dom höll med om

Påstods att pappan alltid var borta.. ja för att jobba! Inte för att supa och knarka dygnet runt 2 veckor i spanien liksom

Heltidsjobb + restid är normalt och ett måste ju

Att jag haft en jobbig graviditet är inget konstigt, redan fått/får hjälp för de från mvc/läkare så de är ju inget soc kan hjälpa med och snart är de ju över

Förskolan borde ju också hört av sig om de verkligen var så illa också, vilket dom inte gjort

Berättade även om konflikten med min syster och mamma, och dom tyckte de lät jobbigt för oss men som en trolig förklaring till anmälan

Dom såg ingen anledning till oro eller att starta en utredning, men vi var välkomna att ringa om vi behövde någon hjälp och stöd, annars tipsa dom också om kurser i föräldraskap som hålls via bvc, kändes bra.

Var på kvartsamtal på förskolan efter också

Återigen sa dom om honom, solstråle, gör framsteg hela tiden, normal, bra självförtroende, bra och trevliga föräldrar, ingen oro alls för någonting, fortsatt samarbete kring mat och öva med talet

Så mycket oro för ingenting..!

Nu verkar förlossningen vara på G också ^^
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 20:02:51 följande:
    Vi pratade inte om de.

Var ju bara en förhandsutredningen, för att se om dom skulle starta en utredning eller inte

Vi pratade om hans svårigheter med maten och talet och att vi hade kontakt med bvc, vilket ju är precis vad vi ska göra och bvc ska ju kontakta soc om dom är oroliga, vilket dom uppenbarligen inte är då dom inte hört av sig

Han är ju dessutom knappt 3år gammal, alltså inom normalspannet för språkutvecklingen, inte förren vid 4år skickas remiss för utredning.

Situationerna beskrevs på ett helt sjukt sätt, så vi förklarade, saknades ju liksom syftet/bakgrunden och med de sagt så var de ju helt normalt

Liksom det låter ju hemskt med att hålla fast ett barn som inte vill bli fasthållen, men lägger du till informationen att det var i en situation när han försökte springa ut i en väg, då är de ju okej, vilket dom höll med om

Påstods att pappan alltid var borta.. ja för att jobba! Inte för att supa och knarka dygnet runt 2 veckor i spanien liksom

Heltidsjobb + restid är normalt och ett måste ju

Att jag haft en jobbig graviditet är inget konstigt, redan fått/får hjälp för de från mvc/läkare så de är ju inget soc kan hjälpa med och snart är de ju över

Förskolan borde ju också hört av sig om de verkligen var så illa också, vilket dom inte gjort

Berättade även om konflikten med min syster och mamma, och dom tyckte de lät jobbigt för oss men som en trolig förklaring till anmälan

Dom såg ingen anledning till oro eller att starta en utredning, men vi var välkomna att ringa om vi behövde någon hjälp och stöd, annars tipsa dom också om kurser i föräldraskap som hålls via bvc, kändes bra.

Var på kvartsamtal på förskolan efter också

Återigen sa dom om honom, solstråle, gör framsteg hela tiden, normal, bra självförtroende, bra och trevliga föräldrar, ingen oro alls för någonting, fortsatt samarbete kring mat och öva med talet

Så mycket oro för ingenting..!

Nu verkar förlossningen vara på G också ^^
    Så dom tog det beslutet på telefon för att du sa att det inte var så ?

Så får dom inte göra
  • Anonym (Felläsning?)

Det står väl ingenstans att samtalet skedde via telefon? Det står att de var välkomna att ringa om de känner att de behöver stöd eller hjälp framöver.

• Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2016-11-10 21:43:48 följande:

Så dom tog det beslutet på telefon för att du sa att det inte var så ?

Så får dom inte göra

Vi hade ett möte irl såklart, och som sagt om det verkligen fanns oro så skulle ju bvc/mvc/förskolan ha kontaktat dom först/också, enligt lag så måste ju dom anmäla om de finns oro eller skäl till att vi behöver stöd av soc, vilket inte finns

OM en utredning hade startats så finns ju journaler, dokumentation och vittnen på att vi sökt/fått hjälp och att ingen oro finns

Men om vi, föräldrar, känner att vi behöver hjälp någon gång så är vi välkomna att ringa dom, du vet man kan ju göra de frivilligt.

Vid en förhandsbedömning så är de ju just det, dom bedömer oss först och kollar om de finns några tecken på oro, att starta utredningar för varje anmälan skulle både kosta extremt mycket och ta extremt mycket tid och resurser

Självklart måste dom kolla upp varje anmälan! Men behöver inte leda till utredning, särskilt inte när de inte finns skäl, och där väger ju bvc/mvc/förskola mycket tyngre än en anonym anmälan, och bvc/mvc/förskola är ju enligt lag skyldiga att anmäla, vilket dom inte gjort, för de finns inget att anmäla.

Känns som att du utgår ifrån att jag ljuger?
  • Anonym (autism)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 15:48:31 följande:

Det var varken en granne eller förskolan.. det var en av mina systrar och min mamma!?

"Anonymt" men med alla dom detaljerna så var det helt solklart att de var dom.. och rena lögner och överdrivet som fan

Påstods att vi inte sökt någon hjälp eller stöd angående maten och talet, vilket vi ju har! Och att han inte har ett "tal" överhuvudtaget, vilket till och med förskolan bekräftade idag när vi hade kvartsamtal..

Att pappan är aggressiv och våldsam mot mig och sonen!?

Att jag är deprimerad och är svårt psykisk sjuk och bla bla massa saker som inte alls stämmer (deprimerad var jag senast för 5år sen!)

Jösses, visste att dom var riktiga skitstövlar och dom är sura på mig men att sjunka så lågt som att ringa soc.. fyfan!

Soc sa iaf direkt att dom inte tänker gå vidare, finns ingen oro alls

Vad glad jag blir för eran skull <3

Jag har också en släkt som är riktiga elaka idioter som du verkar ha. Kanske att fundera över att bryta med dem? 

Jag tycker du ska be bvc om remiss för utredning av autism. Alltid tryggast att veta. 

Och snälla se till att du får lite avlastning i början när er lilla kommit. At ha en tuff graviditet gör en mer sårbar inför en förlossningsdepression och tro mig det vill du inte ha. 

Och grattis igen. Till att slippa den "kompetenta" socialtjänsten och till att ert nya tillskott verkar beredd att titta ut.
  • Anonym (Va)

Vad får flera av er att tro att barnet har autism? Hur tänker ni?

• Anonym (TS)
    Anonym (autism) skrev 2016-11-11 20:29:55 följande:
    Vad glad jag blir för eran skull <3

Jag har också en släkt som är riktiga elaka idioter som du verkar ha. Kanske att fundera över att bryta med dem? 

Jag tycker du ska be bvc om remiss för utredning av autism. Alltid tryggast att veta. 

Och snälla se till att du får lite avlastning i början när er lilla kommit. At ha en tuff graviditet gör en mer sårbar inför en förlossningsdepression och tro mig det vill du inte ha. 

Och grattis igen. Till att slippa den "kompetenta" socialtjänsten och till att ert nya tillskott verkar beredd att titta ut.
    han är för liten för utredning, av någonting och det finns inga stora problem egentligen utan handlar mer om en mognadsfråga, tex idag så åt han lunch på förskolan ^^ troligen för att den nya pedagogen lyckas få honom att fokusera på maten
    han har börjat säga ett helt nytt ord nu också, både på förskolan och hemma
    men såklart vi kommer hålla koll och ha regelbunden kontakt med bvc och söka hjälp om det är något, både psykiskt och fysiskt. 

Pappan kommer att vara hemma med oss 2-3 månader, är ju därför han jobbar mycket just nu, så att vi ska ha råd med det
    dessutom kommer jag fortsätta gå på extra kontroller på mvc för att hålla koll på järn/blodvärde, blodtryck och psykiska måendet, alltså jag kommer inte bara gå på en kontroll 8 veckor efter, utan har "tillstånd" att gå på så många kontroller jag känner att jag behöver i flera månader, och behöver jag mer stöd/stöd efter det så kommer dom skicka remiss

har redan haft en förlossningsdepression (även om jag mitt i det inte visste det) så jag vet hur det kan vara. 

Tack! <3
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-10 23:08:04 följande:
    Vi hade ett möte irl såklart, och som sagt om det verkligen fanns oro så skulle ju bvc/mvc/förskolan ha kontaktat dom först/också, enligt lag så måste ju dom anmäla om de finns oro eller skäl till att vi behöver stöd av soc, vilket inte finns

OM en utredning hade startats så finns ju journaler, dokumentation och vittnen på att vi sökt/fått hjälp och att ingen oro finns

Men om vi, föräldrar, känner att vi behöver hjälp någon gång så är vi välkomna att ringa dom, du vet man kan ju göra de frivilligt.

Vid en förhandsbedömning så är de ju just det, dom bedömer oss först och kollar om de finns några tecken på oro, att starta utredningar för varje anmälan skulle både kosta extremt mycket och ta extremt mycket tid och resurser

Självklart måste dom kolla upp varje anmälan! Men behöver inte leda till utredning, särskilt inte när de inte finns skäl, och där väger ju bvc/mvc/förskola mycket tyngre än en anonym anmälan, och bvc/mvc/förskola är ju enligt lag skyldiga att anmäla, vilket dom inte gjort, för de finns inget att anmäla.

Känns som att du utgår ifrån att jag ljuger?
    Låter bara skumt
  • Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2016-11-11 21:47:44 följande:

Låter bara skumt

Du är rätt skum.. varför skulle jag ljuga i en anonym tråd på fl om något sånt här?

Tråden är mest en ventil för mig, men det som sker irl sker ju, finns ingen anledning att hitta på något

All info om hur soc jobbar finns att hitta på socialstyrelsens hemsida/1177/google så de är ju inget jag hittat på
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2016-11-12 00:00:23 följande:
    Du är rätt skum.. varför skulle jag ljuga i en anonym tråd på fl om något sånt här?

Tråden är mest en ventil för mig, men det som sker irl sker ju, finns ingen anledning att hitta på något

All info om hur soc jobbar finns att hitta på socialstyrelsens hemsida/1177/google så de är ju inget jag hittat på
    Fast dom jobbar inte så snabbt
Svar på tråden Anmäld till soc