• tuntemattomana

2-åring vägrar sova middag..

Vi har en tjej som nyss fyllt två år.
    Ibland kan de inte söva henne på dagis och då är hon som ett kryss när hon kommer hem. Sur och övertrött.
    På helger eller så kan hon vara riktigt svår att söva här hemma. fast hon är uppenbart trött och vi aktiverar henne om dagarna.
    Hon vill helt enkelt inte. Pratar, sjunger, bökar runt.. Vill inte ligga ner.
    Hon somnar som en stock vid 18 på kvällarna då.
    Har hon sovit på dagen brukar hon somna vid 19-19.30.(sover sedan till ca 6.30)

Hon skulle kanske klara av att skippa sova middag men när det blir 3-4 dagar på raken utan middagslur så får hon "utbrott"(typ nattskräck) på nätterna. Skriker och gråter, slåss och är inte mottaglig att bli tröstad. Jättejobbigt för alla.
    Man märker att hon ligger efter med sömnen och hon är trött på dagarna.

Så hur gör man?

(vi har en bra rutin efter maten med att läsa bok, varva ner och göra det mörkt och mysigt i sovrummet.)

• Svar på tråden 2-åring vägrar sova middag..
  • Anonym (A)

Lägg henne tidigare på kvällarna. Vi hade en period när 2-åringen slutade sova på dagen där hon somnade kl 17 för natten.

• lövet2

Låt henne sova middag ett par gånger i veckan. Det behöver inte vara antingen/eller. Under en period kan det funka jättebra med middagssömn varannan eller var tredje dag.

• Anonym (Vila)
    tuntemattomana skrev 2016-11-06 12:52:38 följande:

Vi har en tjej som nyss fyllt två år.

Ibland kan de inte söva henne på dagis och då är hon som ett kryss när hon kommer hem. Sur och övertrött.

På helger eller så kan hon vara riktigt svår att söva här hemma. fast hon är uppenbart trött och vi aktiverar henne om dagarna.

Hon vill helt enkelt inte. Pratar, sjunger, bökar runt.. Vill inte ligga ner.

Hon somnar som en stock vid 18 på kvällarna då.

Har hon sovit på dagen brukar hon somna vid 19-19.30.(sover sedan till ca 6.30)

Hon skulle kanske klara av att skippa sova middag men när det blir 3-4 dagar på raken utan middagslur så får hon "utbrott"(typ nattskräck) på nätterna. Skriker och gråter, slåss och är inte mottaglig att bli tröstad. Jättejobbigt för alla.

Man märker att hon ligger efter med sömnen och hon är trött på dagarna.

Så hur gör man?

(vi har en bra rutin efter maten med att läsa bok, varva ner och göra det mörkt och mysigt i sovrummet.)

Hm, erbjud henne vila när det är vilodags. Och somnar hon så somnar hon, gör hon inte det så återgå till annat då.

Tänker på hur vi gör på mitt jobb, förskola.

Där erbjuder vi alla barn, oavsett om det ska/behöver sova eller inte en vila efter maten, ca 30-40 min. Läser saga, lyssnar på lugn musik, lite ryggkli ibland. En del barn somnar, en del inte. Men bra med vila ändå.

Nu är de barnen jag jobbar med äldre, 3-5 år och somnar dom väcker vi dom när vilostunden är slut.

Men finns så klart barn i tvåårsåldern som inte behöver sova varje dag. Ert barn behöver kanske inte det.

Erbjud vila och börja med kvällsrutinerna tidigare om hon somnar vid 18.

Hoppas ni hittar något som funkar för henne.
  • aztec

Känner igen det där. Var en övergångsperiod, vår dotter sov middag ca var 3de dag (för att sova ikapp).

• Anonym (Vilgot)

När det blir extra svårt brukar jag kolla munnen. Oftast är det tänder på g.

• tuntemattomana

Å vad skönt med tankar från andra!
    Har inte ens tänkt på att man kan hoppa över luren en del dagar :P
    Kan ju som sagt ha en vilostund bara.
    Och det kan säkert vara nån tand på g för igår pekade hon i munnen och sa aj..

Anonym (vila)
    Vid vilken ålder brukar barn sluta sova middag? 

Hon har alltid varit lite sömnkrånglig men varit i behov av sömn..

Tack för svaren!

• Anonym (Vila)
    tuntemattomana skrev 2016-11-06 19:03:54 följande:

Anonym (vila)

Tack för svaren!

Hm, på jobbet brukar de flesta dra ner på vilan eller sluta vid 2 och vid tre år är de enbart enstaka som är i behov av sömn. Men har vi haft mycket för barnen på fm, tex gympa så kan många barn i åldern 3-5 somna under vår sago vila.

Hoppas ni kommer på en bra rutin för henne.

Vet en del smörjer på flytande alvedon när det är tänder på gång. Inte provat själv på mitt barn.
  • tuntemattomana
    Anonym (Vila) skrev 2016-11-06 19:21:52 följande:
    Hm, på jobbet brukar de flesta dra ner på vilan eller sluta vid 2 och vid tre år är de enbart enstaka som är i behov av sömn. Men har vi haft mycket för barnen på fm, tex gympa så kan många barn i åldern 3-5 somna under vår sago vila.

Hoppas ni kommer på en bra rutin för henne.

Vet en del smörjer på flytande alvedon när det är tänder på gång. Inte provat själv på mitt barn.
    Tack snälla för infon!
  • Anonym (Acceptera...)
    tuntemattomana skrev 2016-11-06 19:03:54 följande:

Anonym (vila)

Tack för svaren!

Min första slutade när han var 2 år 1 mån och nästa 2 år 4 mån.

Det kan vara en ganska jobbig övergångsperiod tyckte jag. Mitt tips är att ta ett djupt andetag och bara acceptera... Jaga inte rutiner alltför mycket. Det kan driva en själv till vansinne...

Utan testa en mer 'go-with-the-flow' attityd. Det går över tillslut och blir bättre :)
  • tjockobbe

Min äldsta slutade sova på dagen när hon var 1,5 år gammal. Då sov hon innan dess bara en gång på dagen. Sov hon på dagen, oavsett tidigt eller lite senare eller längd, så gick det inte att få henne i säng sen. Hon var dock inte odräglig, men vi fick bra rutin på läggning kl 19.

Minsta är drygt 1 år. Hon kan sova 2 gånger om dagen, men har gått ner till oftast 1 gång. Slocknar utan problem på kvällen om hon inte sover senare än 15,30. 

V 130923 | M 151025 | Läs tinastandar.blogg.se
  • tuntemattomana
    Anonym (Acceptera...) skrev 2016-11-06 19:47:12 följande:
    Min första slutade när han var 2 år 1 mån och nästa 2 år 4 mån.

Det kan vara en ganska jobbig övergångsperiod tyckte jag. Mitt tips är att ta ett djupt andetag och bara acceptera... Jaga inte rutiner alltför mycket. Det kan driva en själv till vansinne...

Utan testa en mer 'go-with-the-flow' attityd. Det går över tillslut och blir bättre :)
    Låter vettigt!

Tjockobbe - Oj det lät som tidigt att sluta med luren så tidigt, men skönt!
  • mammalovis

När min mellantös blev strulig med middagsvilan trots att hon fortfarande behövde fick hon välja skiva att lyssna på, saga eller musik på låg nivå. Oftast bestämde vi att hon fick gå upp om hon inte hade somnat efter 2-3 låtar, men som regel så somnade hon fort inom 5 minuter. Numera är hon drygt 3 år och sover på förskolan, ibland bara vilar ca 30 minuter, men bara om hon vill när hon är hemma. Det  märks väldigt tydligt på humöret de dagar hon behöver. Vi kan till och med ha besök och hon går och lägger sig frivilligt och somnar. Ibland somnar både hon och 5,5-åringen vissa gånger på helgen. Den äldre sover fortfarande middag eller somnar tidigt vid 18 för resten av natten 1-2 gånger per månad, men å andra sidan är hon uppe och kissar på natten och går gärna upp för tidigt de dagar hon INTE behöver.

• mammalovis
    tuntemattomana skrev 2016-11-06 20:36:14 följande:
    Låter vettigt!

Tjockobbe - Oj det lät som tidigt att sluta med luren så tidigt, men skönt!
    Och jag saknar fortfarande att det inte går ta en middagsvila med barnen de gånger nätterna har varit tuffa, nu när mellantjejen nästan aldrig sover middag, eller åtminstone inte samtajmar det med yngsta. 
  • tuntemattomana
    mammalovis skrev 2016-11-06 20:56:51 följande:
    Och jag saknar fortfarande att det inte går ta en middagsvila med barnen de gånger nätterna har varit tuffa, nu när mellantjejen nästan aldrig sover middag, eller åtminstone inte samtajmar det med yngsta. 
    Jaha jag tycker det är trist att det ska sovas på dagen för då måste ju allt anpassas efter det. Så olika kan det vara :)
  • sandy80

Hade samma här totalt övertrött unge som vägrade somna , slutade med att jag tog en biltur då somnade hen direkt behövde bara åka ca 1 min sen lät jag hen sova ca 20 min och satt surfa en stund.

Svar på tråden 2-åring vägrar sova middag..