Inlägg från: tuntemattomana |Visa alla inlägg
  • tuntemattomana

2-åring vägrar sova middag..

Vi har en tjej som nyss fyllt två år.
    Ibland kan de inte söva henne på dagis och då är hon som ett kryss när hon kommer hem. Sur och övertrött.
    På helger eller så kan hon vara riktigt svår att söva här hemma. fast hon är uppenbart trött och vi aktiverar henne om dagarna.
    Hon vill helt enkelt inte. Pratar, sjunger, bökar runt.. Vill inte ligga ner.
    Hon somnar som en stock vid 18 på kvällarna då.
    Har hon sovit på dagen brukar hon somna vid 19-19.30.(sover sedan till ca 6.30)

Hon skulle kanske klara av att skippa sova middag men när det blir 3-4 dagar på raken utan middagslur så får hon "utbrott"(typ nattskräck) på nätterna. Skriker och gråter, slåss och är inte mottaglig att bli tröstad. Jättejobbigt för alla.
    Man märker att hon ligger efter med sömnen och hon är trött på dagarna.

Så hur gör man?

(vi har en bra rutin efter maten med att läsa bok, varva ner och göra det mörkt och mysigt i sovrummet.)

• Svar på tråden 2-åring vägrar sova middag..
  • tuntemattomana

Å vad skönt med tankar från andra!
    Har inte ens tänkt på att man kan hoppa över luren en del dagar :P
    Kan ju som sagt ha en vilostund bara.
    Och det kan säkert vara nån tand på g för igår pekade hon i munnen och sa aj..

Anonym (vila)
    Vid vilken ålder brukar barn sluta sova middag? 

Hon har alltid varit lite sömnkrånglig men varit i behov av sömn..

Tack för svaren!

• tuntemattomana
    Anonym (Vila) skrev 2016-11-06 19:21:52 följande:
    Hm, på jobbet brukar de flesta dra ner på vilan eller sluta vid 2 och vid tre år är de enbart enstaka som är i behov av sömn. Men har vi haft mycket för barnen på fm, tex gympa så kan många barn i åldern 3-5 somna under vår sago vila.

Hoppas ni kommer på en bra rutin för henne.

Vet en del smörjer på flytande alvedon när det är tänder på gång. Inte provat själv på mitt barn.
    Tack snälla för infon!
  • tuntemattomana
    Anonym (Acceptera...) skrev 2016-11-06 19:47:12 följande:
    Min första slutade när han var 2 år 1 mån och nästa 2 år 4 mån.

Det kan vara en ganska jobbig övergångsperiod tyckte jag. Mitt tips är att ta ett djupt andetag och bara acceptera... Jaga inte rutiner alltför mycket. Det kan driva en själv till vansinne...

Utan testa en mer 'go-with-the-flow' attityd. Det går över tillslut och blir bättre :)
    Låter vettigt!

Tjockobbe - Oj det lät som tidigt att sluta med luren så tidigt, men skönt!
  • tuntemattomana
    mammalovis skrev 2016-11-06 20:56:51 följande:
    Och jag saknar fortfarande att det inte går ta en middagsvila med barnen de gånger nätterna har varit tuffa, nu när mellantjejen nästan aldrig sover middag, eller åtminstone inte samtajmar det med yngsta. 
    Jaha jag tycker det är trist att det ska sovas på dagen för då måste ju allt anpassas efter det. Så olika kan det vara :)
Svar på tråden 2-åring vägrar sova middag..