• Spaceman

Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?

Hur många vuxna barn äter hemma (nästintill) varje dag? Hemma hos sina föräldrar menar jag då.

Att man gör det när man nyss flyttat hemifrån kan jag förstå. Men vid en viss ålder så bör man väl äta i huvudsak själv eller med sin partner?

Givetvis får man komma hem när man blir bjuden men inte på ett rullande schema. Finns det nån ålder när man är "för gammal" för att åka hem till mamma varje dag?

• Svar på tråden Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?
  • Birgitta02

Dottern bjuder MIG på middag ett par gånger i månaden. Sonen bor 30 mil bort så det händer verkligen inte ofta :)

• Mallemamma

Ingen spec ålder, men när man flyttar hemifrån tycker jag låter rimligt att man tar eget ansvar över sig själv. Hurså då? Åker din partner till päronen och käkar medan du sitter hemma?

• Lena

Jag tycker man är för gammal att äta i föräldrahemmet nästan dagligen om man har flyttat hemifrån och är över 18.

• Kjell2
    Spaceman skrev 2016-11-07 14:14:08 följande:

Hur många vuxna barn äter hemma (nästintill) varje dag? Hemma hos sina föräldrar menar jag då.

Att man gör det när man nyss flyttat hemifrån kan jag förstå. Men vid en viss ålder så bör man väl äta i huvudsak själv eller med sin partner?

Givetvis får man komma hem när man blir bjuden men inte på ett rullande schema. Finns det nån ålder när man är "för gammal" för att åka hem till mamma varje dag?

Jag gjord det kanske en gång varannan vecka när jag flyttade till eget boende i samma stad

En avlägsen släktning till mig gjorde det varje dag under två års tid. Hon har fortfarande, 15 år senare, inte klippt navelsträngen. och är den mesta osjälvständiga iniativlösa människa jag känner.

• Rödtjärnens Anna

Min pojkvän åt nog hos sina föräldrar några gånger i veckan, och gör det flera gånger i månaden när inte jag bor hos honom (jag har övernattningslägenhet pga arbete).

Både jag och min pojkvän kommer bra överens med hans föräldrar och det händer ofta att vi bjuder varann på middag eller att bara jag går över och dricker kaffe och pratar en stund. Jag är 39 och pojkvännen två år yngre. Vi umgås mer som vuxna människor än som föräldrar och barn (trots att jag inte är deras barn så är jag en viktig del i familjen)

• Rödtjärnens Anna
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-11-07 14:31:04 följande:

Min pojkvän åt nog hos sina föräldrar några gånger i veckan, och gör det flera gånger i månaden när inte jag bor hos honom (jag har övernattningslägenhet pga arbete).

Både jag och min pojkvän kommer bra överens med hans föräldrar och det händer ofta att vi bjuder varann på middag eller att bara jag går över och dricker kaffe och pratar en stund. Jag är 39 och pojkvännen två år yngre. Vi umgås mer som vuxna människor än som föräldrar och barn (trots att jag inte är deras barn så är jag en viktig del i familjen)

Mina svärföräldrar bor dessutom 50 m bort, det kan vara en bidragande orsak till varför vi är där så ofta.
  • annancassandran

Nej, det finns ingen ålder som begränsar vilka man kan äta ihop med, tycker jag.

• Höger
    Spaceman skrev 2016-11-07 14:14:08 följande:

Jag skulle bli glad om jag ofta fick besök av min son. Du låter konstig.
  • Dixie

Min mammas kusin åkte hem och åt frukost varje dag trots han flyttat hemifrån flera år tidigare!

Tycker inte det finns någon ålder som är rätt - är både föräldrar och barn nöjda med upplägget finns ju inget hinder att fortsätta!

Svar på tråden Hur vanligt är det att vuxna barn äter "hemma"?