• Anonym (Undrar)

Kostnad för presenter till barn?

Jag undrar lite över vanor gällande presenter till barn. 
    När ditt eget barn fyller år, ungefär hur mycket lägger du på presenter och hur många presenter köper du? 
    Är det liknande gällande julklappar eller värderas de olika?
    När ditt barn är bjudet på kalas, hur mycket lägger du på en present till barnet som fyller år?

Det hypotetiska barnet går i lågstadiet och är 6-9 år gammalt.

• Svar på tråden Kostnad för presenter till barn?
  • Anonym (P)

Cirka 300 kr till födelsedagen, på julen ger vi pengar till välgörenhet och till kalas köper vi för cirka en 100-ring.

• Duckan

Till det egna barnet varierar det väldigt. Ingen speciell summa som vi bestämt innan utan vi köper det tycker att hon behöver och vill ha.

Till klasskompisar har vi försökt att lägga ribban vid 150 kr på kalas, men ibland landar det på 200 kr. Till bästa vänner har vi gett dyrare present nån gång.

• Dixie

Till våra egna barn är det väldigt olika vad presenter/julklappar kostar - vi köper vad de behöver ( vill ha) oftast kring 500 kr, de får ändå då mycket från släkten.

Till kusinerna har vi kommit överens om att presenter/julklappar kostar250-300 kr per barn.

Kalaspresenter ligger på 50-100kr.

• Anonym (Undrar)

Verkar variera en del ändå om jag jämför svaren hittills med vad jag vet att folk i min bekantskapskrets lägger på presenter. Vissa föräldrar lägger 1000-1500 per barn på julklappar och lika mycket till födelsedagar.

• Anonym (pappa)

Lika många hundringar som barnet är gammalt. Till barnens vänner så bler det lika många tior som barnet är gammat x2

Vi kommer förmodligen behövar se över den här policyn ny när de äldsta har blivit tonåringar.

• IamSisyfos

Det kan vara en bra idé att tala med barnens kompisars föräldrar för att se hur mycket de lägger på presenter, detta för att undvika missunnsamhet och osämja bland både barn och föräldrar.

• Margaux

Mellan 130-200 för kompisar på födelsedagar.
    Julklappar kanske runt 1000kr men kan bli mer om det är något dyrt som önskas.
    Ungefär det samma på födelsedagspresenter.

• Fjäril kär

Inga bestämda summor för barnen, dom får utefter önskemål/behov och möjlighet.

Kalaspresenter landar på typ 200

• Anonym (Undrar)

Vad köper ni för typ av presenter? Sånt man behöver, leksaker, pyssel? Köper ni samma typ till barn på kalas som till era egna?

• Duckan

Vår dotter har hunnit bli 9 år så det är inte så mycket leksaker på önskelistan längre. Vi har gett henne biljetter till konserter (Melodifestivalen har varit återkommande under några år), upplevelser, presentkort, små-prylar, cykel, spel osv.
    Förr när hon ville leksaker var det mest dockor och tillbehör hon önskade sig.

Till kompisar har det varit väldigt blandat beroende på kön och önskan. Killarna vill mest ha lego och fotbollskort och tjejerna är mer för bio-kort, babylips och sånt.

• cosinus

Till de egna barnen så blir det nog kring 2000 per födelsedag/julafton och då per barn. Ibland mer, ibland mindre.

Till kompisar typ 100 kr plus/minus 30 kr eller så.

Ena sonen önskar sig alltid lego så till honom blir det oftast ett legobygge kring 1000-lappen (allt mindre går för fort att bygga) och så brukar det vara någon innebandyklubba/roligare fotbollströja eller annat, någon bok, nåt presentkort på applestore o s v. (han är 10)

Andra sonen önskar sig bara saker man kan slå ihjäl sig med. Kickbikes, inlines, skateboards och annat. Brukar utöver det köpa några lite roligare kläder, något till hans aktiviteter o s v (han är 8)

Yngsta dottern vill också ha lego men där funkar mindre satser, hon är mycket för pyssel och hennes födelsedagar julaftnar är än så längre billigast (hon är 6)

Har även en 12-årig dotter som faller utanför din fråga men hon ligger i krokarna av killarna i presentkostnad.

• Fjäril kär
    Anonym (Undrar) skrev 2016-11-08 12:50:15 följande:

Vad köper ni för typ av presenter? Sånt man behöver, leksaker, pyssel? Köper ni samma typ till barn på kalas som till era egna?

I vår familj är födelsedagen oftast då barnen får lite nyttiga önskesaker som tex cykel, trädgårdsspel, en dyrare overall, ny mobil tex.

Till jul kommer det oftast det roliga som tv-spel, lego, knasiga strumpor, dvd filmer, pyssel, smågrejs osv

Kalasbarnen får ofta saker som är könsbundet, tjejer får pyssel och saker till håret, pojkar lego eller liknande. Brukar ändras med åldern.
  • Alexi

Födelsedagspresenter och julklappar lägger vi säkert 1000-2000 kr per barn.

Presenter till barnens kompisar på kalas försöjer vi hålla runt 100 kr.

• ernstina
    cosinus skrev 2016-11-08 13:11:31 följande:
    Till de egna barnen så blir det nog kring 2000 per födelsedag/julafton och då per barn. Ibland mer, ibland mindre.

Till kompisar typ 100 kr plus/minus 30 kr eller så.

Ena sonen önskar sig alltid lego så till honom blir det oftast ett legobygge kring 1000-lappen (allt mindre går för fort att bygga) och så brukar det vara någon innebandyklubba/roligare fotbollströja eller annat, någon bok, nåt presentkort på applestore o s v. (han är 10)

Andra sonen önskar sig bara saker man kan slå ihjäl sig med. Kickbikes, inlines, skateboards och annat. Brukar utöver det köpa några lite roligare kläder, något till hans aktiviteter o s v (han är 8)

Yngsta dottern vill också ha lego men där funkar mindre satser, hon är mycket för pyssel och hennes födelsedagar julaftnar är än så längre billigast (hon är 6)

Har även en 12-årig dotter som faller utanför din fråga men hon ligger i krokarna av killarna i presentkostnad.
    Ursäkta, men jag skrattade så jag fick hicka när jag läste om din yngre son, min är likadan. Kan man hitta något som man kan slå ihjäl sig på är det säkert skitkul Skrattande.
    (Tack och lov är dottern försiktig och nöjer sig med hästhoppning som adrenalinkick...)

Mina får för ungefär samma summor, på kalas brukar presenterna landa runt 150 kr, i form av Applestore, Biobiljetter etc.
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • DevilsDaughter

Lägger ca 1000-2000/ barn i julklapp och födelsedagspresent. Dock har vi nu fyra barn och ett femte på väg och känner att kostnaderna drar iväg. Tänkte handla "smartare" julklappar nu i år..
    Till släktbarn ger vi för 200-300 present/julklapp.
    Till barnkalas för klasskompis försöker vi hålla oss på max 100 kr, helst något lägre. 

Svar på tråden Kostnad för presenter till barn?