Magdalena03 skrev 2016-11-09 14:47:31 följande:
Jag tycker man har en skyldighet mot barnen att se till att alla i en familj behandlas lika och lever på samma ekonomiska standard.
Riktiga syskon har det behovet, det kan kännas som ett helvete om det blir väldigt orättvist.
Det finns väl för och nackdelar med det.
Som TS skrev det kan bli ett barn som får sänka sin standard för att låtsas syskonet ska bli behandlad exakt lika, inte bra för för relationen mellan föräldrar och plast syskon. Barnets andra förälder kan bli missnöjd.
Ska det bli helt lika måste de andra föräldrarna komma överens och göra lika.
Barn vill inte heller att andra ska lägga sej i så mycket "du bestämmer inte över mej" så de har nog lättare för att acceptera att det inte är lika.
plastföräldern måste kompensera det med väldigt mycket positiv tid för att barnet lättare ska acceptera det.
Det kan vara jobbigt för ett barn att behöva anpassa sej efter hur andra föräldrar gör med sina barn, blir jobbigt för föräldrarna också.
När de gjort olika innan, hur bestämmer man hur allt ska göras utan att bråka om det? Gör som jag vill med mitt barn kan vara ganska känsligt.
Det går inte att göra allt perfekt men det får förhoppningsvis en extra vuxen och ett extra syskon de trivs med.
Skyldigheten är att de inte ska behöva konstant känna att de är orättvist behandlade, båda barnen får en varsin kaka men det kan kännas orättvist att behöva anpassa sej efter andra också.
Jag tror inte att det fungerar i längden om allt ska vara lika.
Läser du tråden är de mesta lika.
Magdalena03 skrev 2016-11-10 19:50:45 följande:
Vilken konstig och tråkig stämning det måste bli i en familj där barnen behandlas olika och får leva på olika ekonomisk standard.
Ja, om det är väldigt stor skillnad. Barn kan vara avundsjuk på sina kompisar också.
Men om barnens föräldrar fokuserar på att göra sina egna barn nöjda och glada blir det ju inte tråkigt.
I slutänden finns också mor och far föräldrar, ska allt bli lika kan inte två barnfamiljer flytta ihop.
Föräldrar med barn kan då bara flytta ihop med andra utan barn och då kan man få andra problem.
Magdalena03 skrev 2016-11-10 19:59:19 följande:
Jag skulle tycka att det vore rimligt att den som tjänar mer står för en del av kostnaderna för föräldern som tjänar mindre. Så fungerar det i en familj, enligt min mening.
När det kommer till mat mm så kan det vara bra men om man har men den som har lite mer ska inte behöva försörja en vuxen och någon annans barn.
Jag skulle inte vilja lägga ut massa pengar på andra barns kläder mm om jag inte har fet lön så jag inte har behov av pengarna.
Det finns nog många ensamstående föräldrar som dreglar efter andras plånbok, delad ekonomi visar mognad och eget ansvar.
Pengar startar många bråk.
Jag tror att du försöker jämföra med en vanlig svensk kärnfamilj men det är en fantasimall, familjer är olika.
Om man bryr sej om sina barn så märker man om de är missnöjda med olikheterna och kan förändra om det behövs, de blir inte automatiskt missnöjda om allt inte passar in någons mall för hur det ska vara.
TS skriver också att de nyss har flyttat ihop, det kan bli lite väl mycket förändringar för ett barn om man ska ändra på allt.