• Anonym (I kris)

Vad äta (nyttigt!) för att inte gå ned i vikt vid kris

Jag genomgår just nu en kris. Har ingen aptit och inget smakar gott. Så när jag väl får i mig något så måste det vara näringstätt och hjälpa mig hålla vikten uppe då jag har lätt att gå ned och har redan några kilon för lite.
    Jag är i grunden hälsosam och vill inte stoppa i mig en massa chips och godis och annat skräp för att inte gå ned i vikt, utan jag behöver sådant som är bra för min kropp och framförallt för min nu deprimerade hjärna..
    Jag har köpt näringsdryck på apoteket men det smakar inte gott och känns som en tillfällig lösning...

Har ingen ork att laga mat och har ingen inspiration alls till vad jag ska laga...

Tips emottages tacksamt. 

• Svar på tråden Vad äta (nyttigt!) för att inte gå ned i vikt vid kris
  • Monchichier

En deciliter havregryn, två deciliter vatten, två minuter i micron. Tillsätt eventuellt lite frysta bär. Färdigt!

• ansu

Avokado, nötter, och havregrynsgröt som ovan nämnde är toppen!

• Presens

Funkar det för dig att äta ägg? Det är oerhört näringstätt!

En kompis som hade liknande problem som du beskriver fick av dietist rådet att göra smoothie, milkshake och liknande. När aptiten sviktar kan det vara lättare med typ sånt. Testat det? 

• Aniiee

Skriver under på alla andras inlägg. Havregröt, avokado, nötter, smoothies (du kan stoppa både havregyn, avokado och nötter i en smoothie. Råa ägg också för den delen. Låter äckligt, men smakar faktiskt inget.)

Slät soppa.

Näringsdrycker funkar ju rent "hälsomässigt", men som du själv säger, det är inte direkt gott. Jag vet inte vilka du fått, men vissa är ju godare än andra. 

Kall mat är oftast lättare att äta än varm, så försök satsa på det om du kan. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (I kris)

Tack för alla tips!

Smoothies tycker jag vanligtvis om, har bara inte blivit av att göra någon nu då jag i nuläget inte har tillgång till en mixer. Men ska försöka skaffa en.
    Avokado kan jag tyvärr inte äta, får magkramper och illamående av det. Konstigt men har haft så länge, kanske någon form av överkänslighet. Ibland klarar jag att äta guacamole, ibland inte, kanske har det något att göra mer att det är för svårt att bryta ner utan att mixa det ordentligt. Synd är det iaf då det ju är så mycket nyttigheter i just avokado. 
    Råa ägg är också för svårt för min mage, men jag försöker äta mycket kokta ägg och har även gjort omelett med grönsaker och tvingat i mig.
    Har köpt osaltade paranötter, men ska nog köpa fler sorter. 
    Har rört ner i lite smör i havregrynsgröten men det växer liksom i munnen..

Fler tips mottages tacksamt

• klyban

Samma fråga som alltid uppstår, vad är nyttigt???????

Jag tror nyttigt är av sekundär betydelse om man som du har aptitproblem.
    Jag skulle sikta på nått med kolhydrater och rätt fettrikt.
    Vill man vara nyttig, så ta någon kallpressad olja som fett.
    Givetvis ha lite grönsaker, men mer för vitaminerna än som mättnad.

Sen ett annat alternativ och när det inte smakar nått, det är att göra kryddrika maträtter.
    Och gillar man chili så skickar man på en hel del sånt också.
    Så man verkligen får full fart i munnen.

Sen har du problem med konsistens på maten?
    Tänker då på smoothies råden, jag bara undrar vad dessa ska ge en som så och inte viktminskning.
    Man lär ju få berika dessa en del för inte tappa i vikt i mitt tycke.

• Aniiee
    klyban skrev 2016-11-09 16:05:03 följande:

Samma fråga som alltid uppstår, vad är nyttigt???????

Jag tror nyttigt är av sekundär betydelse om man som du har aptitproblem.
    Jag skulle sikta på nått med kolhydrater och rätt fettrikt.
    Vill man vara nyttig, så ta någon kallpressad olja som fett.
    Givetvis ha lite grönsaker, men mer för vitaminerna än som mättnad.

Sen ett annat alternativ och när det inte smakar nått, det är att göra kryddrika maträtter.
    Och gillar man chili så skickar man på en hel del sånt också.
    Så man verkligen får full fart i munnen.

Sen har du problem med konsistens på maten?
    Tänker då på smoothies råden, jag bara undrar vad dessa ska ge en som så och inte viktminskning.
    Man lär ju få berika dessa en del för inte tappa i vikt i mitt tycke.

Nyttigt i sammanhanget (aptitlöshet) är NÄRINGSTÄTT i första hand, och i andra hand KALORIRIKT. 

Smoothies (och kalla soppor) är toppen. De är kalla (ofta har man lättare att äta kalt om man inte har aptit), kan proppas med nyttigheter (näringstätt) och göras hur kaloririka som helst, så "viktminskning" är ett feltänk (själv dricker jag kcal-bomber på 900-1300 kcal, helt utan "berikning"). Dricka är också oftast lättare än äta när man inte har aptit.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Lättare)

Jag har vid kris druckit mycket näring till exempel nypondricka finns ju mycket att köpa där. - youghurt, färdiga smoothies, juicer. Släta enkla soppor finns också mycket färdigt, lätta att värma. Med frukt och så brukar det bli mycket bananer för min del också utifrån att det är lätt att äta. Sen kan man ju ha något bra bröd i frysen för när man orkar ta en skiva.
    Kan också vara smart att om man någon dag råkar ha lite mer energi så gör man större portion och sparar till en dag då man inte orkar laga mat.
    En annan tanke är att mat man gillade som barn kan vara lättare att få i sig - potatismos, varm choklad osv

• klyban
    Aniiee skrev 2016-11-09 16:18:49 följande:
    Nyttigt i sammanhanget (aptitlöshet) är NÄRINGSTÄTT i första hand, och i andra hand KALORIRIKT. 

Smoothies (och kalla soppor) är toppen. De är kalla (ofta har man lättare att äta kalt om man inte har aptit), kan proppas med nyttigheter (näringstätt) och göras hur kaloririka som helst, så "viktminskning" är ett feltänk (själv dricker jag kcal-bomber på 900-1300 kcal, helt utan "berikning"). Dricka är också oftast lättare än äta när man inte har aptit.

Men för vikten skull och som jag förstår man är orolig för, så bör man väl äta mat som främst håller vikten eller ökar den.
    Och givetvis inte helt göra avtum på näring.
    Sen tänker jag på vad problemet är, om det enbart är aptit eller även konsistens, är det konsistens och då kan ju det givetvis vara så att dricka är det enda alternativet kvar just nu.

Så vore skoj höra vad TS säger om vad som funkar och äta/dricka, så kan vi ge mer preciserade råd att göra.
    Sen orken och inspirationen som saknas att laga mat bör också adresseras och anpassa råd efter detta.
    Så man får saker som är enkla och snabba att göra, eller räcker ett tag.
    Det bäste vore väl att han någon som hjälper en med maten när man har svårt att fixa det själv.

• Aniiee
    klyban skrev 2016-11-09 16:42:51 följande:

Men för vikten skull och som jag förstår man är orolig för, så bör man väl äta mat som främst håller vikten eller ökar den.
    Och givetvis inte helt göra avtum på näring.
    Sen tänker jag på vad problemet är, om det enbart är aptit eller även konsistens, är det konsistens och då kan ju det givetvis vara så att dricka är det enda alternativet kvar just nu.

Så vore skoj höra vad TS säger om vad som funkar och äta/dricka, så kan vi ge mer preciserade råd att göra.
    Sen orken och inspirationen som saknas att laga mat bör också adresseras och anpassa råd efter detta.
    Så man får saker som är enkla och snabba att göra, eller räcker ett tag.
    Det bäste vore väl att han någon som hjälper en med maten när man har svårt att fixa det själv.

Absolut, jag  håller med. 
Svar på tråden Vad äta (nyttigt!) för att inte gå ned i vikt vid kris