• micjos

Självförsvar...

Jag vill att när mina barn kommer upp i 14/15/16 års åldern går en kurs eller liknande i självförsvar. Vad är det man ska titta efter? Har inget som är direkt självförsvar i stan vad jag hittat än men tänkte om det finns nån sport där man även övar sånt. Tex karate eller liknande?

• Svar på tråden Självförsvar...
  • Monchichier

Kampsport överhuvudtaget, det finns en hel drös av dem:

Japanska, olika typer av budo-

Aikido

Judo

Iaido

Jukendo

Karate

Kendo

Kyudo

Naginata

Ju-jutsu

Taido

Shorinjikempo

Kinesiska, olika typer av kung fu och wushu-

Många långa namn

Koreanska-

Taekwondo

Hapkido

Tangsudo

Och många fler

Filippinska-

Arnis

Kali

Escrima

Pentjak Silat, kommer från Indonesien

Sen finns det massa moderna typer, som mma, kickboxning och Jeet Kune Do (från Bruce Lee)

Ett tips är att inte vänta till tonåren utan börja så snart som möjligt, kampsport är kul

• Monchichier
    gahadas skrev 2016-11-09 18:10:44 följande:

Kickboxning skulle jag rekommendera

I kickboxning lär man sig bara att slåss och sparkas. Man lär sig inte hur man gör motståndaren försvarslös. Vilket är en väldigt viktig del i självförsvar, anser jag.
  • gahadas
    Monchichier skrev 2016-11-09 18:48:04 följande:
    I kickboxning lär man sig bara att slåss och sparkas. Man lär sig inte hur man gör motståndaren försvarslös. Vilket är en väldigt viktig del i självförsvar, anser jag.
    Jag hoppas du skämtar
  • Monchichier
    gahadas skrev 2016-11-09 19:25:17 följande:

Jag hoppas du skämtar

Jag hoppas att du har gröna strumpor på dig
  • Meriall

Ju-jutsu är nog mest självförsvarsinriktat av de typiska sporterna.

• lollip0p

Jag kommer att göra samma sak med mina barn men betydligt tidigare, senast i 10-årsåldern.

• FuckGoggleAskMe

Hapkido är en självförsvarsteknik, pröva det. Fast det passar också för små barn, det är roligt, man övar upp sina muskler och smidighet etc.

• StevenDiese

Krav maga.

Där är fokus på att försvara sig och ta sig från platsen inte vinna en kamp som i "alla" de andra.

• Rafael90

Jag tränar Wing Chun, en kung fu-stil. Har tränat andra former tidigare som varit mer fokus på våld, men just Wing Chun är självförsvarsbaserat och går ut på att använda motståndarens kraft mot just motståndaren.

• gahadas
    StevenDiese skrev 2016-11-10 07:48:05 följande:

Krav maga.

Där är fokus på att försvara sig och ta sig från platsen inte vinna en kamp som i "alla" de andra.

Går inte krav maga mest ut på att sparka motståndaren mellan benen?
  • StevenDiese
    gahadas skrev 2016-11-10 17:48:07 följande:
    Går inte krav maga mest ut på att sparka motståndaren mellan benen?
    Jo, vilket är väldigt effektivt. Men man lär ju sig mycket annat. Allt baserat på verkligheten.
  • gahadas
    StevenDiese skrev 2016-11-10 20:04:34 följande:
    Jo, vilket är väldigt effektivt. Men man lär ju sig mycket annat. Allt baserat på verkligheten.
    Men kanske vinner fajten, men man förlorar sin värdighet
Svar på tråden Självförsvar...