• fenomena83

    Vad kostar det att ha katten på pensionat? Eller vad skulle ni betala en kattvakt?

    Igen en fråga om katterna.
    Vi ska åka bort i EN MÅNAD, lite länge...
    Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, antingen så ska vi lämna den ena katten till pensionat eller så ska vi skaffa fram ett antal kattvakter som får antingen bo i vår lägenhet eller komma med jämna mellanrum och ge henne mat och släppa ut henne en sväng.
    Men det är ju svårt.
    Vet inte hur det skulle skada katten psykiskt om vi inte är hemma på en månad och det kommer massa okända människor och ger henne mat eller om hon får va ensam mesta tiden. Hon är ju liksom van vid att jag jämt är hemma. Tror ni att det är nån fara?
    eller så lämnar vi henne på pensionat hela månaden men jag undrar vad det kostar.
    kan ju alltid ringa å fråga men jag frågar alltid här först när det e nåt
    Likadant undrar jag hur mycket pengar man skulle ge till en eventuell kattvakt som får springa här rätt mycket i en hel månad. Vad skulle ni tycka va rimligt? Dom säger att dom inte behöver nåra pengar men det tycker jag e självklart, det tar ju av ens tid och ork och allting och det är ju jobbigt att tänka varje dag i en månad att jag måste gå till katten.
    Vad skulle ni göra?

    Ja, å den andra katten han ska vi i vilket fall omplacera har vi bestämt..
    han trivs inte hos oss längre
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-03 08:33:49:
    Herregud. Tittade precis runt lite på priset på olika kattpensionat, det ligger mellan 80-125 kronor per dygn...
    Helt uteslutet att betala det (det blir ju ca 2700-3100 kronor för en månad),
    så frågan om kattvakten kvarstår ju då....
  • Svar på tråden Vad kostar det att ha katten på pensionat? Eller vad skulle ni betala en kattvakt?
  • Västkusttjejen

    Hade jag varit er så hade jag låtit katten få vara hemma i sin trygghet. Tänk dig ett främmande katt hem med massa främmande människor. jag tror den mår bättre av sin lugna trygga vrå hemma och att det kommer någon och bor där =) Så har vi gjort med våra missar, de hade inte uppskattat att få flytta på sig.

  • fenomena83

    hmm ja jag vill egentligen låta henne vara hemma.
    men det kan ju bli rätt ensamt för henne emellanåt..
    liksom nu förtiden är jag ju hemma hela dagarna och då kommer det va jättetomt.
    jag har kollat det är tyvärr ingen som har möjlighet att bo hos oss
    men det finns tre kompisar som kan hjälpas åt och komma och mata och sådär.
    men jag tycker det känns otäckt att göra så i en hel månad, måste inte det va obehagligt och tråkigt för katten?
    liksom undrar inte hon varför det kommer massa olika människor hela tiden och undrar hon inte var vi är nånstans? kommer hon ihåg hos när vi kommer tillbaka?
    kan hon va ensam så mycket?

    min lillebror har sagt också att han kan ta hand om henne, och då kan hon va hos honom, men min pappa vill inte det
    men jag ska försöka övertala honom.
    katten känner ju dom båda så det borde inte va nåt problem,
    men tror du att katten kan bli konstig av att flytta till ett annat ställe i en månad och sen huxflux tillbaka igen?
    vad är värst, att va ensam eller att flytta runt?

    suck jag blir så orolig, vill inte att min lilla prinsessa ska bli lessen och konstig.

    men i vilket fall som helst om man nu har nån som kommer varje dag och matar och byter låda och umgås lite och släpper ut henne, i en hel månad, vad tror ni är rimlig "lön" för denne?

  • E l l a

    Vi gav en bekant (som heller inte ville ha något) 500 kr och köpte lite presenter till henne på semestern - en parfym och en flaska sprit, då vi var borta i 3 veckor tror jag. Hon bodde nära och kom in en sväng varje dag för att ge mat och kela lite. Hon var nöjd och det var vi med.

    Vi passade min mammas katt nu i somras och först var hon 2 veckor hemma hos sig ( hon är ganska enstörig) så hon verka må bra osv, vi var där varje dag i 45 min-1 timme. Sedan tog vi hem henne till oss, och eftersom vi redan har en katt så var det ganska stressande för henne. Hon vande ju sig efter en tid men jag tror hon hade haft det bättre hemma faktiskt...

    Så svårt sådant här, jag hade nog föredragit att katten varit hemma hos någon för att få sällskap (beror ju på hur katten är själv).

  • Lilja07
    Vi har haft på kattpensionat ibland då dom som brukar ha hand om dom inte kan. Så dom har vana folk runt sig. Här kostar det ca 2000 för 3 katter för en vecka. Då ingår 3 stora "burar" & mat. Hon är guld, hon tar ut dom ( har utegårdar), lagar fiskgrytor, borstar dom varje dag, leker, gosar m.m.
    Det är ju värt det för dom får ju mer sällskap då om man inte har någon som hinner gosa med dom varje dag.
    Vi ska resa iväg nu en vecka- grannarna passar. Då tänker vi köpa något till dom & barnen, från resan.
    Kanske kan du ge en symbolisk peng & blommor? Några flaskor vin kanske?
  • kozzan

    när jag va borta lämna jag katten hos min mamma i en m¨nad och det gick bra. hon va lite orolig första dan men sen vande hon sig. vår hund fanns ju där så han va säkert en trygghet för katten...

  • finemang

    Vi hade våra småsyskon bodde här två veckor var när vi var borta en månad... Billigt och bra! de fick ju gratis boende!

  • Japonica

    Mina arbetskompisar har passat varandras katter, och då har de lämnat kissen hos en kattvakt, som bor i lägenhet, med andra katter faktiskt. Och det har gått jättebra. Då har katten fått sällis, och det är inget större merjobb för den som passar den, eftersom den redan har katt.

    Kanske nån som vill "låna" katten medan ni är borta. Det är nog "roligare" och billigare än kattpensionat.

  • Mirris

    Jag lånade ut min lägenhet till min lillbrorsa o hans flickvän när jag åkte bort.. (dock bara 1 vecka)
    Dom tyckte det var kanon.. bodde ju hemma hos föräldrana båda två.. !

    Jag tycker ju att 1 hel månad själv verkar jättelänge (alltså jag skulle nog tveka med min kelgris). Kan ni inte ha pensionat halva tiden och så är hon hemma med kattvakter som kommer varje dag resten av tiden??

    Eller om hon kan bo hemma hos nån av dina potensiella kattvakter?? Katter är ju ganska anpassningsbara och brukar kunna känna sig som hemma efter bara några dagar!

Svar på tråden Vad kostar det att ha katten på pensionat? Eller vad skulle ni betala en kattvakt?