• JCW81

ivf 2017

Hej!

Är det ngn mer som tror sig påbörja ivf i början av 2017 och som vill följas åt? Vi ska ha ett möte med vår ivf-klinik i början av dec och sen lutar det åt ivf... Kram

• Svar på tråden ivf 2017
  • Kv89

Hej, jag hoppar in här! Jag och min sambo ska v15 på första mötet på ivf kliniken i Umeå. Kommer att ha mens 7 dagar innan det. Som jag förstår är det försent att börja under den cykeln isåfall, eller har jag fel? Hoppas på att få börja i maj isåfall. Jag har endometrios och man anser att det är den primära orsaken till vår barnlöshet iomed att man inte hittat någon annan orsak. Vi är båda 27 år gamla.

Jag undrar om det finns nån generell regel i om man får det långa eller korta protokollet? Vad är det som avgör det?

Och när brukar äggplocket ske i cykeln? Är det när man vanligtvis har sin ägglossning eller är det helt oberoende av det? Brukar ha ägglossning på dag 12-14. Försöker alltså att räkna ut när äggplocket kan tänkas bli för oss om mensens första dag är 3e maj och man börjar med behandlingen då? Nån som kan hjälpa mig med det? Förstår att det är beroende på vilket typ av protokoll man gör men ni är ju säkert flera som gjort olika som kan ge mig ett svar på dessa frågor?

• Micro
    Kv89 skrev 2017-04-03 15:48:37 följande:

Hej, jag hoppar in här! Jag och min sambo ska v15 på första mötet på ivf kliniken i Umeå. Kommer att ha mens 7 dagar innan det. Som jag förstår är det försent att börja under den cykeln isåfall, eller har jag fel? Hoppas på att få börja i maj isåfall. Jag har endometrios och man anser att det är den primära orsaken till vår barnlöshet iomed att man inte hittat någon annan orsak. Vi är båda 27 år gamla.

Jag undrar om det finns nån generell regel i om man får det långa eller korta protokollet? Vad är det som avgör det?

Och när brukar äggplocket ske i cykeln? Är det när man vanligtvis har sin ägglossning eller är det helt oberoende av det? Brukar ha ägglossning på dag 12-14. Försöker alltså att räkna ut när äggplocket kan tänkas bli för oss om mensens första dag är 3e maj och man börjar med behandlingen då? Nån som kan hjälpa mig med det? Förstår att det är beroende på vilket typ av protokoll man gör men ni är ju säkert flera som gjort olika som kan ge mig ett svar på dessa frågor?

Hej, kul m en till som går i Umeå. Kolla gärna in tråden ivf Umeå oxå, där finns fler norrlänningar:) o mkt kunskap om kliniken mm. Kan tyvärr inte hjälps dig gällande medicinering vid ivf då vi efter en halv ivf gick vidare m äggdonation som lyckades o nu jobbar vi för ett syskon. Hoppas inkommer igång snart.
  • honeybunch

Gör så sporadiska inlägg här men jag måste fråga om någon haft liknande symptom som jag. Idag är det dag 14 med Synarela och jag har sen en vecka tillbaka varit så enormt trött och illamående. Har fått sova på lunchrasten på jobbet och idag vaknade jag inte ens när klockan ringde, min sambo fick ruska liv i mig. När jag kommer hem efter jobbet orkar jag inte alltid laga mat eller äta utan går bara och lägger mig i soffan eller sängen.

Och illamåendet, jag blir tokig! Har kräkts ett par gånger men går runt med konstant illamående. Är det här normalt?

• smurfen 11
    honeybunch skrev 2017-04-05 07:29:00 följande:

Gör så sporadiska inlägg här men jag måste fråga om någon haft liknande symptom som jag. Idag är det dag 14 med Synarela och jag har sen en vecka tillbaka varit så enormt trött och illamående. Har fått sova på lunchrasten på jobbet och idag vaknade jag inte ens när klockan ringde, min sambo fick ruska liv i mig. När jag kommer hem efter jobbet orkar jag inte alltid laga mat eller äta utan går bara och lägger mig i soffan eller sängen.

Och illamåendet, jag blir tokig! Har kräkts ett par gånger men går runt med konstant illamående. Är det här normalt?

Hej!
    Är med i andra trådar men såg ditt inlägg. Jag tar också Synarela, men på fjärde dagen. Vaknade igår natt av vallningar och var dyblöt, antar det är en biverkning av sprayen.  Men till din fråga, det står i bipacksedeln att " det har rapporterats att några användare fått illamående och kräkningar" Men det verkar vara om du fått dina äggstockar överstimulerade. Du kanske har ringt din klinik och kollat redan ? Det verkar inte tillhöra de vanligare biverkningarna. Har du kollat om det finns möjlighet du är gravid?
  • mylittleponny
    HarmoniMalin87 skrev 2017-04-01 09:05:19 följande:

Hur har ni kännt efter äggplock? Jag plockade ut 23st i onsdags. Har blött en del onsdag, torsdag o lite fredag. Har varit SÅ öm i magen. På gränsen till att ja kunna sitta på jobbet i torsdags, kan inte gå längre sträckor. Har dessutom haft rethostan vilket varit mega smärtsamt när man har ont i magen :( nu äg det bättre men jag har fortfarande mycket ont i magen o tanken på att typ gå till gymmet känns väldigt långt ifrån :/

Mig tog det nog 1,5 vecka innan jag kände mig bättre efter äggplocket. Första veckan satt jag och låg ner mest, kunde inte gå nånstans i princip. Men sen gick svullnaden ner, och ömheten minskade. nu är det 17 dagar sen äggplocket, och nu gör det bara ont om jag nyser eller hostar. Men i övrigt känns det normalt igen.

• mylittleponny
    Kv89 skrev 2017-04-03 15:48:37 följande:

Äggplocket brukar ske mellan sprutdag 8-14. Vad jag förstått.

Mig själv var det på dag 13 av sprutande på kort protokoll.

Om du får mens den 3e så beror det på vilken dag det är.

Jag fick mens på en måndag. Och man fick inte börja med sprutorna på en tisdag på den kliniken jag gick på, så jag fick börja med första sprutan på onsdagen. I övrigt ska man börja dagen efter mensen börjat ordentligt.

Kort protokoll brukar man oftast köra på dom som har regelbunden mens. Alternativt att dom höjer dosen andra gången eller sänker den beroende på hur du reagerar.

Långt protokoll kör man oftast på pco, eller av andra skäl tex att kort protokoll inte funkade första gången, eller stimulerade tillräckligt med ägg, då brukar man kunna få köra långa metoden.

Hoppas det gav dig några svar

• Kv89

Tack för svar mylittleponny,

Den 3e maj är på en ons så om jag nu får min mens då borde jag ju kunna få börja med sprutorna på torsdagen. Då borde äggplocket bli nånstans kring 15-17 e maj OM jag får köra korta protokollet ???? åh känns så spännande alltihop.

Ska som sagt på första träffen nästa vecka. Vad gör man då och bör jag förbereda mig på nått? Görs det någon undersökning redan då?

• mylittleponny
    Kv89 skrev 2017-04-06 12:31:20 följande:

Tack för svar mylittleponny,

Den 3e maj är på en ons så om jag nu får min mens då borde jag ju kunna få börja med sprutorna på torsdagen. Då borde äggplocket bli nånstans kring 15-17 e maj OM jag får köra korta protokollet ???? åh känns så spännande alltihop.

Ska som sagt på första träffen nästa vecka. Vad gör man då och bör jag förbereda mig på nått? Görs det någon undersökning redan då?

Vi fick träffa en läkare som först gick igenom kostnad ( då var har ett gemensamt barn sen tidigare) och han gick igenom att vi skulle göra ICSI och vilka chanser vi hade. Sen när vi kommit överens om att starta , då fick jag och maken skriva på papper om embryon och spermier och hur dom fick användas. Och läkaren skrev ut recept på sprutorna och allt sånt. Sen fick jag göra ett vul. Då han tittade livmodern, äggstockar, och ungefär vart jag var i cykeln.

Sen fick vi gå vidare och möta en barnmorska som då gick igenom hur vi skulle ta sprutorna, när, när vi skulle börja med lutinus, Crinone, ovitrelle, Gonal f, orgalutran. Och när vi skulle kontakta dom osv. Sen fick vi åka hem och hämta ut recepten på.apotelet och sen invänta mens. Min mens kom 4 dagar efter mötet så efter det körde vi igång.
  • Kv89

Okej! Men hur funkar det där med syskonförsök egentligen. Vårt första barn kommer ju bli till via ivf (om inget mirakel sker) hur funkar det då när vi vill ha ett syskon? Måste vi försöka i ytterligare 1 år innan vi får börja söka hjälp igen? Eller kan/ska man höra av sig till ivf kliniken direkt? Eller vänder man sig till gynmottagningen på hemmaplan? Har tänkt på det där men känner lite att jag ska väll inte börja fundera på syskon innan vi ens fått till vårt första.

Måste man betala för ivf vid syskonbesök även då man fick första med hjälp av ivf? Hoppas någon av alla er kan ge mig nått svar på det här även fast det inte är aktuellt för mig just nu då jag först och främst är evigt tacksam ifall jag i överhuvudtaget blir gravid med första.

• LottaU

Hej, är på rd4 nu och har extremt rikliga och vattniga flytningar. Alltså, det är som att det rinner ibland. (Ursäkta för TMI). Detta tillsammans med en väldigt svag mensvärk-liknande känsla över livmoder/äggstockar.

Är det någon fler som har / har haft dessa vattniga flytningar? Har ni plussat eller testat negativt efter det?

Svar på tråden ivf 2017