• Veronicasnart30

BF vår/sommar 2017 efter IVF

jagkan skrev 2016-11-15 09:51:51 följande:

hur länge skall man egentligen använda lutinus? 

Min läkare sa att man slutar med lutinus vid första ultraljudet om allt ser bra ut och man ser en gulesäck. Den producerar bl a progesteron som finns i lutinus. Så när man ser gulesäcken så behövs ju inte progesteron utifrån längre.
  • Veronicasnart30
    typjag skrev 2016-11-22 08:29:51 följande:

Hej! Nästa vecka ska jag på första ultraljudet i v. 8 - får man med ett foto då? Någon som vet? Vad brukar man se om allt är ok?
    När görs KUBtestet? och när är nästa ultraljud från MVC? Nån som vet?

Vi frågade efter en bild på första ultraljudet och fick ett. Kubtestet görs runt v12-13 med blodprov från v10. Rutinultraljudet görs runt v18. Sen brukar det inte vara några fler ultraljud om det inte är nått som spökar. Vissa kanske görs i slutet för att kolla hur bebisen ligger men är osäker.
  • Veronicasnart30

Jag är idag i vecka 14 + 2 och har/haft riktigt jobbiga veckor sedan kuben..... Kuben skrämmer upp oss oroliga mammor i onödan och blir det fler barn blir det prover direkt istället för kub. Gjorde kub för ca två veckor sedan och allt var bra tills bm säger att vi har risk för downs syndrom, 1 på 51... Trodde jag skulle sjunka genom jorden, efter allt vi har gått igenom och illamående och kräkningar (som jag fortfarande har, till och med sjukskriven för det), måste vi ta bort barnet och börja om. Känns som om jag har gråtit i två veckor, fruktansvärt. Fick remiss till KS för moderkaksprov (100 procent säkert) som vi fick vänta en vecka på att göra (ej humant). Fick tack och lov svar snabbt, efter två dagar på första proverna att det inte är trisomi 13, 18 eller 21 och att vi väntar en pojke. Grät av lycka och kände åter igen att vi kanske får ett till barn i sommar. De andra proverna på andra kromosomavvikelser får vi förhoppningsvis denna vecka. Risken är liten att det är något men man vet aldrig. Kan inte njuta av graviditeten först allt är klart och jag bryter ihop varje kväll pga detta och illamåendet, hur mycket ska man orka. Tänk om man kunde gå igenom hela graviditeten utan oro. Va ju lite lättad först att man passerat vecka tolv och att barnet levde på ultraljudet och så kom det här. Skönt att skriva av sig lite...

• Veronicasnart30

Fick sista provsvaren i torsdags och allt såg bra ut så nu hoppas man bara att barnet lever och att illamåendet snart lägger sig, men nu är man "gravid igen" så att säga. Under dessa veckor kändes graviditeten pausad tills man visste. Det sista man vill är att få ett barn som lider, har jobbat med sjuka barn och deras föräldrar, fruktansvärt det de går igenom. Som mamma slutar man aldrig oroa sig =)

• Veronicasnart30
    hope88 skrev 2016-12-22 21:18:11 följande:
    Ja läkaren sa flera ggr åh så söt bebis hehe. Fick fina bilder på fötter, näsa/mun och kroppen <3 Hoppas nu bara att allt går att se nästa gång så vi blir ok:ejade. Men försöker tänka att om det var något stort fel borde hon sett det hon höll ju på typ 15 min på bara hjärtat. Och hon var ju inte orolig men som du och skriver är ju oron rätt tuff för oss. Frågade henne bör jag oroa mig och då sa hon nej nej så får väl försöka.

Han verkade extremt alert iaf :) Fick hicka vilket syntes på ul och kände massa rörelser i magen då <3
    Jag förstår vad du menar, spelar ingen roll vad läkaren säger. Förhoppningsvis ser allt bra ut =)
  • Veronicasnart30
    Lee*** skrev 2017-02-09 09:37:37 följande:

Jag är i vecka 23+3 o känner inte så mycket av fostret, bubblar lite då och då. Har livmodern i framvägg o vad jag har förstått så kanske man aldrig kommer känna de riktiga sparkarna. Lite tråkigt då jag är rätt orolig av mig ,så hade gärna velat känna mer.

Jag har gått upp 8-10 kg. Vikten satte fart efter vecka 19 för mig då även magen blev större

Jag är idag i vecka 21+6 och har också moderkakan, som jag tror du menar =) i framvägg. Jag känner av sparkarna jättetydligt och när bebben gör kullerbyttor där inne, men det kanske har att göra med att det är andra barnet för när jag väntade första tog det längre tid att känna dessa sparkar. Jag tror att du kommer känna snart, det går verkligen från bubblor ena dagen till riktiga sparkar andra =)
  • Veronicasnart30
    Lee*** skrev 2017-02-12 19:12:22 följande:
    Ja, moderkakan menar jag förståss:). Jag längtar tills jag känner mer, men vet några som inte kände några direkta sparkar under hela graviditeten. Sedan är det svårt att avgöra hur mycket man skall känna när det är fösta barnet.

Hur har du mått under graviditeten. Jag har mått väldigt bra förutom tröttheten, någon vecka tillbaka har jag känt att jag inte orkar med samma tempo:) skönt att låta sambo få jobba lite o passa upp på mig;)
    Jag förstår det, man känner garanterat sen i slutet när barnet är så stort och det är så trångt, då känner man varje rörelse. Jag har tyvärr mått väldigt dåligt och mår fortfarande lite illa men kan äta bättre, känner av lite foglossning, halsbränna, förstoppning, trötthet, you name it etc. Ja det är skönt, min bm sa till och med åt min man att han får ta mer ansvar, vilket han redan gjorde och gör. Jag pluggar ju till bm och har praktik så jag försöker klara denna kurs och sen kanske det blir sjukskrivning eftersom jag får lite sammandragningar och foglossning, min bm tyckte jag skulle fundera över det. Säger bebisen ifrån så får jag lyssna men jag kör så länge jag orkar. 
  • Veronicasnart30
    hope88 skrev 2017-05-19 10:09:25 följande:

I tisdags föddes vårt efterlängtade mirakel <3 En pojke på 3300g och 47cm i vecka 38+6 (igångsättning pga av foglossning och karpaltunnelsyndrom) igångsättningen gick kanon då jag redan hade mjuk tapp och var öppen 2 cm. Förlossningen gjorde självklart ont men vilken häftig upplevelse! Från första dosen av igångsättningsläkemedlet var han ute på 12 timmar och 24 min. Krystvärkar på 6 min utan en bristning så har bara en positiv upplevelse till förlossningen :)

Nu håller vi på lära känna varandra här hemma och njuter till fullo! Tänk att vi äntligen efter alla år är föräldrar <3 Magiskt!

Lycka till nu ni som väntar på bebis! Kikar in då och då och kollar läget :)

Kram på er!

Stort grattis!!!
Svar på tråden BF vår/sommar 2017 efter IVF