BF vår/sommar 2017 efter IVF
hur länge skall man egentligen använda lutinus?
hur länge skall man egentligen använda lutinus?
Hej! Nästa vecka ska jag på första ultraljudet i v. 8 - får man med ett foto då? Någon som vet? Vad brukar man se om allt är ok?
När görs KUBtestet? och när är nästa ultraljud från MVC? Nån som vet?
Jag är idag i vecka 14 + 2 och har/haft riktigt jobbiga veckor sedan kuben..... Kuben skrämmer upp oss oroliga mammor i onödan och blir det fler barn blir det prover direkt istället för kub. Gjorde kub för ca två veckor sedan och allt var bra tills bm säger att vi har risk för downs syndrom, 1 på 51... Trodde jag skulle sjunka genom jorden, efter allt vi har gått igenom och illamående och kräkningar (som jag fortfarande har, till och med sjukskriven för det), måste vi ta bort barnet och börja om. Känns som om jag har gråtit i två veckor, fruktansvärt. Fick remiss till KS för moderkaksprov (100 procent säkert) som vi fick vänta en vecka på att göra (ej humant). Fick tack och lov svar snabbt, efter två dagar på första proverna att det inte är trisomi 13, 18 eller 21 och att vi väntar en pojke. Grät av lycka och kände åter igen att vi kanske får ett till barn i sommar. De andra proverna på andra kromosomavvikelser får vi förhoppningsvis denna vecka. Risken är liten att det är något men man vet aldrig. Kan inte njuta av graviditeten först allt är klart och jag bryter ihop varje kväll pga detta och illamåendet, hur mycket ska man orka. Tänk om man kunde gå igenom hela graviditeten utan oro. Va ju lite lättad först att man passerat vecka tolv och att barnet levde på ultraljudet och så kom det här. Skönt att skriva av sig lite...
Fick sista provsvaren i torsdags och allt såg bra ut så nu hoppas man bara att barnet lever och att illamåendet snart lägger sig, men nu är man "gravid igen" så att säga. Under dessa veckor kändes graviditeten pausad tills man visste. Det sista man vill är att få ett barn som lider, har jobbat med sjuka barn och deras föräldrar, fruktansvärt det de går igenom. Som mamma slutar man aldrig oroa sig =)
Jag är i vecka 23+3 o känner inte så mycket av fostret, bubblar lite då och då. Har livmodern i framvägg o vad jag har förstått så kanske man aldrig kommer känna de riktiga sparkarna. Lite tråkigt då jag är rätt orolig av mig ,så hade gärna velat känna mer.
Jag har gått upp 8-10 kg. Vikten satte fart efter vecka 19 för mig då även magen blev större
I tisdags föddes vårt efterlängtade mirakel <3 En pojke på 3300g och 47cm i vecka 38+6 (igångsättning pga av foglossning och karpaltunnelsyndrom) igångsättningen gick kanon då jag redan hade mjuk tapp och var öppen 2 cm. Förlossningen gjorde självklart ont men vilken häftig upplevelse! Från första dosen av igångsättningsläkemedlet var han ute på 12 timmar och 24 min. Krystvärkar på 6 min utan en bristning så har bara en positiv upplevelse till förlossningen :)
Nu håller vi på lära känna varandra här hemma och njuter till fullo! Tänk att vi äntligen efter alla år är föräldrar <3 Magiskt!
Lycka till nu ni som väntar på bebis! Kikar in då och då och kollar läget :)
Kram på er!