• Maxentaxen

Kolik.. håller på att gå upp i sömmarna

Hej!

Skriver här kanske inte för att få råd och tips (vi har provat det mesta som finns att prova) men kanske mer för att få prata av mig & få lite stöd.

Har en son på 12 veckor, dvs väldigt snart 3 månader, när han var 1,5 vecka skiftade hela hans värld och sedan dess har han skrikit i princip varenda vaken stund. Och hans vakna stunder är större delen av dygnet då han är extremt svårsövd & sover väldigt ytligt.

Jag tycker att detta är fruktansvärt jobbigt, har inget att jämföra med men hade hellre haft en förlossning varje dag typ.. min man tycker inte alls att det är speciellt jobbigt märkligt nog.

Jag hoppas så otroligt mycket på att detta går över snart för annars vet jag inte vad jag gör. Sover inget i princip, tjafsar med mannen (pga trötthet & uppgivenhet) som mest vill pussas, ha sex & vara nära så fort tillfälle ges & gråter mest hela tiden.

Är så uppgiven & känner mig bara så otroligt avundsjuk på mina vänner (& andra också) som fått bebisar som bara är glada & somnar lätt.

Har fått tid till mvc-psykolog nu på tisdag och det ska bli så skönt. Vet inte om det kommer hjälpa men är desperat för tillfället.

Det var INTE såhär jag hade föreställt mig bebistiden och nu är jag SÅ rädd att jag inte kommer våga skaffa fler barn...

• Svar på tråden Kolik.. håller på att gå upp i sömmarna
  • Anonym (Är)

Är du föräldraledig? Hur mycket hjälper din man till? Jobbar han? Får du någon paus ibland?

• Miriami

Har du provat Bifibaby plus kolicin?

Finns receptfritt på apotek. Den är mot kolik. Hjälpte vår dotter iallafall. Jag gav den ofta nästan efter varje mål.

Vet hur jobbigt det är med kolik barn. Massage på magen är också bra.

• Anonym (Sömn)

Du behöver en paus. Lämna pappan och barnet hemma och åk till en vän (eller hotell) och sov!

• Anonym (Är)
    Anonym (Sömn) skrev 2016-11-13 08:44:43 följande:

Du behöver en paus. Lämna pappan och barnet hemma och åk till en vän (eller hotell) och sov!

Det var det jag tänkte också. En idé är att du varje eller varannan fredag eller lördag natt sover hos en vän eller familj. Så du får en paus och orkar.
  • Lena

Låt honom ta mer så kommer han känna det är jobbigt han med. Han kan ta all tid efter jobbet till läggdags och några av dessa kvällar lägger du dig tidigt.

Har ni provat komjölksproteinfri kost?

• Maxentaxen

Jag är föräldraledig 100% och min man studerar så han är hemma nästan alltid också (mycket hemstudier). Har sovit hos mina föräldrar nån natt men kunde inte sova där heller får låg bara & oroade mig för hur det gick för pappa & bebis :(

Grejen är den stt jag håller på att sluta amma, dels för att han bara skriker vid bröstet (också) och dels för att jag har sömnproblem sedan tidigare & de blir ju sju resor värre nu. Skulle behöva insomningstabletter & det får man inte ta när man ammar..

Är så orimligt trött på att gå och bära & gunga på en skrikande unge.. han blir ju bara tyngre & tyngre dessutom!

• Maxentaxen
    Miriami skrev 2016-11-13 08:41:08 följande:

Har du provat Bifibaby plus kolicin?

Finns receptfritt på apotek. Den är mot kolik. Hjälpte vår dotter iallafall. Jag gav den ofta nästan efter varje mål.

Vet hur jobbigt det är med kolik barn. Massage på magen är också bra.

Massage har vi provat men gör ingen direkt skillnad. Inte provat bifibaby. Mest för att set inte känns som att han direkt ont i magen. Han kan bara inte slappna av, ligger antingen & sparkar & viftar allt han kan eller så spänner han bara hela kroppen & blir stel som en pinne..
  • Maxentaxen
    Lena skrev 2016-11-13 08:58:16 följande:

Låt honom ta mer så kommer han känna det är jobbigt han med. Han kan ta all tid efter jobbet till läggdags och några av dessa kvällar lägger du dig tidigt.

Har ni provat komjölksproteinfri kost?

Ja det har provat, han skrek om möjligt ännu mer kräktes upp allt han åt och blev förstoppad tyvärr.
  • Alexi

Men vad har ni utrett för att komma till rätta med skrikandet då? Mjölkfri kost (hos dig som ammar så länge du ammar alltså), reflux, kiropraktor?

• Maxentaxen
    Alexi skrev 2016-11-13 09:53:28 följande:

Men vad har ni utrett för att komma till rätta med skrikandet då? Mjölkfri kost (hos dig som ammar så länge du ammar alltså), reflux, kiropraktor?

Enligt BVC är det kolik & det är bara att vänta ut det.. så inget mer har gjorts.. vi har varit några gånger på akupressur & det hjälper för stunden men hjälper bara typ ett dygn tyvärr.
  • ZLD

Förstår dig helt o hållet,vi gick på akupunktur o det va det bästa som hänt oss,helt ny kille,du har inget att förlora,för oss hjälpte det

• ZLD

Förstår dig helt o hållet,tyvärr så blir det att kunna överleva o inte leva så kändes som att man förlorat den nyfödda bebisen tiden,vi gick till slut på akupunktur o det va det BÄSTA vi har gjort,efter 6ggr så fick jag en helt ny bebis,underbar känsla?tycker ni ska prova det

• Maxentaxen
    ZLD skrev 2016-11-13 10:57:54 följande:

Förstår dig helt o hållet,vi gick på akupunktur o det va det bästa som hänt oss,helt ny kille,du har inget att förlora,för oss hjälpte det

ZLD skrev 2016-11-13 11:04:06 följande:

Förstår dig helt o hållet,tyvärr så blir det att kunna överleva o inte leva så kändes som att man förlorat den nyfödda bebisen tiden,vi gick till slut på akupunktur o det va det BÄSTA vi har gjort,efter 6ggr så fick jag en helt ny bebis,underbar känsla?tycker ni ska prova det

Hade gärna gjort det! Verkar inte finnas något ställe i närheten av där vi bor tyvärr.. Bor i Skåne!
  • ZLD

• Meowbaby

Vad jobbigt ni har det, lider med dig! Jag har själv en liten tjej på 10 veckor som har en massa magproblem, så otroligt frustrerande när man testar allt och inget funkar... Dom säger ju att det går över men det tröstar ju inte direkt när man håller på att gå sönder av sömnbrist. Jag delar med mig av tre tips:

1. Lindar du henne (swaddle)? Funkar ofta jättebra på min tjej, hon blir lugn och trygg (om hon inte har ont i magen då hjälper inget) och sover mycket bättre och längre stunder eftersom hon inte kan väcka sig själv med allt flaxande med armarna. Om han är i närheten av att kunna vända sig från rygg till mage ska man kanske undvika detta dock! Guide till hur man lindar;

www.swaddledesigns.com/learn/how-to-swaddle.html

2. White noise ljud på där han sover typ dammsugare eller annat brusljud, finns på youtube 10-timmars videos man kan sätta på. Hjälper min tjej att somna. Finns även regnskogsljud med fåglar och grodor och regn det har vi på om nätterna härhemma - funkar bra!

3. Sista tipset är till dig. Jag har också insomningsbesvär sedan innan bebis som förvärrats. För de ggr han lyckas somna men du vet med dig att du inte kommer kunna somna- meditera! Även om man inte sover får man ganska så mycket återhämtning av 40 min djupmeditation. Finns bra appar du kan använda med hörlurar på!

Även om inget av ovan kommer lösa problemet kanske det kan hjälpa iaf lite!

Håll ut!!!

• snartsnart

Jag vet hur det känns! De två första månaderna var nog de värsta i hela mitt liv.

I mitt fall hjälpte det att utesluta alla mjölkprodukter. Jag testade att utesluta mjölkprodukter i tre veckor när dottern var ca 1,5 månader. Upplevde inte att det hjälpte, men när jag väl testade att äta ost igen blev hon helt galen. Slutade med mjölkprodukter igen och märkte då att det faktiskt (trist nog) hjälpte lite. Hon är nu 3,5 månader och jag började äta lite ost för några dagar sedan. Upplever att hon blir lite gnälligare, men det kan vara inbillning och rädsla. 

Hur som helst -- dottern är som förbytt nu. Det går inte att jämföra henne med skrikbebisen jag hade för en månad sedan. Det är sällan hon skriker hysteriskt utan anledning numera.

Svar på tråden Kolik.. håller på att gå upp i sömmarna