• klyban

Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist

Anonym (.) skrev 2016-11-15 11:10:12 följande:
    Hon kan inte ha ett förhållande med honom när han är missbrukare och hon kan inte utsätta barnen för en missbrukare. Gör hon inget så är förhållandet kört ändå, och det är mycket begärt att en ensam gravid kvinna ska behöva tampas med en missbrukare som inte söker vård. Hans föräldrar kan både ge henne stöd och kanske hjälpa till att få karln att få insikt i sin problematik. 

Finns inget i TS som säger han är missbrukare.
    Det i sig utesluter inte detta, men låter som ett beroende i alla fall.

Sen hur man inte märker nått, folk som dricker alkohol luktar ju inte gott precis.
    Och man får även vara på rätt långt avstånd i att inte känna av lukten.
    Och det är även här jag konstaterar att det antagligen inte är missbruk, för har TS inte märkt nått nästan så har jag svårt se missbruk.

• klyban
    Anonym (......) skrev 2016-11-15 10:31:04 följande:
    Funderar på om jag ska berätta för hans föräldrar?

Varför inte, men inte direkt, se vad som sägs och händer nu först.
    Men att berätta det för närmast sörjande, så visar man klart och tydligt jag ska då faan inte bli medberoende.

Kanske dax och fråga frågan, vad in i helvete har du gömt 19flaskor sprit i garaget för?
    Sen efter du blivit utskälld och annat som kan tänkas komma, så kan du säga "när ska du svara på min fråga då?".
    För svårt att detta svar kommer ske naturligt eller enkelt.

• klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-15 11:25:50 följande:
    Hon har sett att han druckit öl. Och blivit mer än påverkad. Och misstankarna ha funnits. Men nu fick hon belägg på sina misstankar. Stunkit alkohol har han gjort länge.
    Det gör inte en till missbrukare enligt de diagnoskriterier man har inom vården.
  • klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-15 11:31:57 följande:
    Han VET att hans kvinna mår dåligt av att han dricker. Han smyger med spritdrickandet och låtsas att han enbart dricker öl. Han blir alltid fullast på tillstänllningar. Han ljuger för både sig själv och sin sambo. Allt detta gör honom till en missbrukare, eller möjligen en storkonsument som inte vill erkänna att detta är ett problem.

Men helt klart är att han behöver komma till insikt. Och se till att behålla sin familj, om han vill, och sluta kröka.

Fortfarande inte korrekt att sätta på missbruk på han.
    Sen att det är så det kommer fram andra uppgifter som stödjer detta, så kommer jag följa med detta.
    Men med den information som nu existerar, så går det inte säga missbruk.

Sen måste man inse att bara för jag säger det inte nått till ett missbruk, så betyder inte detta, att det inte är en dålig situation som de nu är i.
    Och visst är det en massa arbete framför dom, men detta i sig gör inte så man bara kan ignorera i hur man definierar missbruk.
    Sen vet jag när det börja ljuga, gömmas och ursäkta så är det inte alls bra, utan antagligen nära att nå upp till missbruk.

• klyban
    Anonym (Icka) skrev 2016-11-15 11:38:14 följande:
    Bra att det finns fler som har insikt i problematiken och inte, som så många andra, utser ts man till fullfjädrad alkoholist.

Att dra in hans föräldrar kan få oanade följder.

Det ska man undvika initialt, det är ju inte så att den möjligheten försvinner för man väljer inte säga det direkt.

Sen detta med alkohol och att folk så snabbt hoppar på och säga alkoholist/missbrukare, det tycker jag är direkt felaktigt i de som gör detta.
    En problematisk situation med alkohol, ska man alltid ta reda på fakta innan man sätter missbrukare-stämpeln i pannan.
    Ibland tror jag en del folk har en fetischism att stigmatisera folk och trycka ned dom, vet inte om de mår bättre av detta eller vad anledningen till detta beteende kommer ifrån.

• klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-15 11:43:17 följande:
    Kan funka om han inte är beroende. Men har han ett beroende så tvivlar jag på att det fungerar.

Det kan mycket väl vara TS obstinathet som accelererat alkoholintaget.
    Läs nu inte detta som jag lägger skulden på TS, för det vet jag folk vill så gärna göra då de tror att det är detta man säger.
    Utan vi har en person som vill ta alkohol, vi har TS som vill bestämma att det får du inte.
    Så står han där i garaget och dricker, och hon säger inget då hon inte vet nått(till en början i alla fall).
    Och sen rinner det bara på och går överstyr(vilket då är hans fel, då alla måste väl fatta att TS inte uppmuntrar/tvingar i hennes man alkohol))

• klyban
    Anonym (Icka) skrev 2016-11-15 11:55:03 följande:
    Oftast brukar epitetet "alkis" stämplas, en omskrivning av diagnosen alkoholism som gör mig mycket ledsen.
    Som att sparka på någon som redan ligger. 

Man är för snabbt fram och döma, vet inte varför fakta och ta reda på vad som är vad är så svårt att göra.
    Sen om det är så att TS man är missbrukare, ja då kommer detta fram med fakta.
    Och kvantifierat vad som är problem och vilken nivå problemet ligger på, gör det enklare att anpassa vad man ska göra för att få ordning på konsumtionen igen.

Det kan tom räcka att säga för TS "Jag gillar inte alkohol, jag skulle helst vilja du inte dricker nått, men alternativet att du står i garaget och smygdricker är värre."
    Sen fundera på hur ett ansvarsfullt drickande av alkohol ska fortgå, eller om det är så att personen ifråga inte kan dricka alls.

• klyban
    Anonym (Kim) skrev 2016-11-15 11:54:47 följande:
    Du sitter inte på den enda sanningen vet du. Det finns faktiskt fler som vet vad de talar om. Jag gissar på att jag har både längre och bredare erfarenhet av det här än du. Jag talar utifrån min erfarenhet och du ifrån din. 

En sanning är och en solklar sådan, man kastar bara inte ut någon ur hemmet pga det hittats tomma sprit flaskor
    Sen kan det mycket väl vara så när man verkligen hittat sanningen, att detta innebär att han kastas ut ur hemmet.
    Men varför göra detta blint för?

Sådant beteende låter mer som man redan funderat på avsluta förhållandet.
    Men frågan varför man ska då skylla på alkoholen, bättre bara säga som det är "jag är trött på dig nu och vill gå vidare i livet".
    Och gör man så så slipper man den "risken" att sin gubbe slutar dricka alkohol, så står man där i et förhållande som man inte vill vara i ändå.
    Ärlighet goes boths ways, även om den andra ljuger så är detta inte ätt skäl att ljuga skälv, då två fel aldrig kan bli till ett rätt.

• klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-15 12:01:25 följande:
    Ok. Mycket tjafs här.
    Det är ett problem här:  Det finns småbarn och snart en baby. Dessa behöver kunna lämnas ensam med sin far ibland. Tydligen hänt ett par incidenter när pappa varit berusad. Alkohol och småbarn går inte så jättebra ihop. Att TS vantrivs med hans drickande så blir det även där ett problem för hela familjen.

Så därför måste man ringa in problemet. Och det gör man med hjälp av proffs.

Inte initialt, ibland går det lösa sådana här problem rätt enkelt.
    Jag vet inte hur TS man är på alkohol, men ta det som du säger som en universal sanning fungerar inte.

Jag dömer personer i hur de agerar och inte vad de stoppar i sin kropp, det borde fler göra!!!

• klyban
    Anonym (raka rör) skrev 2016-11-15 17:27:30 följande:
    Mannen kan inte ta hand om sitt barn, han är inte nykter då heller. 
    Han gömmer spritflaskor.
    TS mår illa bara han öppnar en öl, pga sina tidigare erfarenheter av honom, och han blir fullast på varenda social grej de är på.

Om du inte begriper att karlen har problem då så tycker jag inte du ska uttala dig faktiskt. Någon som är beroende kan inte dricka måttligt, det funkar inte.

Jag är uppväxt med en dåre som trodde det, han förstörde min mors liv i 30 år tills han dog.

Och jag har en annan på jobbet som försöker komma till insikt nu. På sin sons student var han fullast av alla och kräktes ner hela sin altan inför alla i släkten, hur jävla roligt är det att leva med en sån tror du? Och ja, nu är han skild, för den som har något vett i skallen lämnar en sån person och säger välkommen tillbaka när du har sökt hjälp och tagit emot den.
    Vart skriver jag att han inte har problem??????????????????????????????????????????
  • klyban
    Anonym (......) skrev 2016-11-15 10:23:51 följande:
    Jag sa igår att han får välja alkoholen eller familjen. Jag hatar den där jäkla alkoholen jag levt med så länge. Hatar ljudet av ölen som öppnas, hatar hur han blir, hur han pratar, rör sig, ja allt. Å sen stinka gammal rutten alkohol. Fy fan för skiten! Får se vad han väljer, säkert alkoholen för han har ju inga problem. Fast det har man ju med 19 flaskor sprit tycker jag!
    Just nu är jag så sviken och ledsen att jag inte orkar prata med han. För min del förstör han hela vpr familj. Å så har jag en bebis på väg med????????
    Anonym (......) skrev 2016-11-18 07:02:15 följande:
    Min man är alkoholist! Vi har varit hos vårdcentralen och han kommer att få hjälp. Jag vill dock påpeka att jag aldrig har sagt att han inte fått dricka utan jag trodde att han hade detta under kontroll och att anledningen till att han blev påverkad var att han drack väldigt väldigt lite medan det inte stämde med sanningen överhuvudtaget.
    Just nu är jag bara väldigt besviken och har massor av frågor och är väldigt ledsen. Men han är väl medveten om att jag kommer att ge han en chans. Han vill sluta och har lyckats själv innan men nu har vi fått hjälp så jag hoppas att det ska lösa sig nu.

Dessa två inlägg anser jag krockar med ditt påstående att du inte sagt han får dricka alkohol.
    Men kanske du aldrig sagt detta, men har du den inställningen så behöver man inte säga nått.

• klyban
    Anonym (......) skrev 2016-11-18 11:18:43 följande:
    För att jag sa att han får välja mellan familjen eller alkoholen?? Så att han han dricker en 35a om dagen är mitt fel för jag inte tycker man ska dricka varenda eviga dag. För att det kanske inte är så kul att han är full varenda jäkla helg? Detta är inte mitt fel och jag kommer inte ta på mig skulden för detta.
    Igen ser vi hur vad du säger om det får drickas alkohol, det är inte konstigt att han hamnade i garaget med sitt drickande.
  • klyban
    Anonym (--) skrev 2016-11-18 11:32:02 följande:
    Nix, det är inte hustruns fel att Jeppe super. Krökandet är ett symptom och han behöver terapi för att komma åt de underliggande orsakerna. Och dessutom komma åt det kroppsliga suget också. Det är inte en lätt situation, men fullt görbart så länge han själv vill.

Att han hamna i garaget, det är nog inte svår att hitta anledningen till detta.
    Drickandet i sig får han givetvis ta ansvar för.

• klyban
    klyban skrev 2016-11-18 12:08:04 följande:

Att han hamna i garaget, det är nog inte svår att hitta anledningen till detta.
    Drickandet i sig får han givetvis ta ansvar för.

Anonym (När är man alkoholist då?) skrev 2016-11-18 19:24:31 följande:
    Så vad säger du? Att det är TS fel att maken inte kan hantera alkoholen? Att det är TS fel att maken dricker varje dag? Är det ok i din värld att dra en sexpack varje kväll och som partner ska man inte få ha en åsikt om det för då försöker man styra den som dricker? När har man problem med alkohol enligt dig? När man hamnar i A-laget?

Så har du svar på den frågan, redan i ett tidigare inlägg, så dina lägga orden i munnen kan vi glömma nu.
Svar på tråden Idag fick jag svart på vitt att min man är alkoholist