• Anonym (Virrig)

Köpt Hus med Bluestep

Nån som har lite erfarenhet av bluestep och deras huslån?

Vi har idag lån från bluestep med huset vi köpte..men allt är inte direkt frid och fröjd och man kommer inte riktigt till ro i huset..bott i de i endast 7 mån...känns som man aldrig kommer trivas fullt ut.

Hur ställer dom sig tro om man vill sälja och köpa ett nytt hus?

• Svar på tråden Köpt Hus med Bluestep
  • Påven Johanna II

Bluesteps affärsidé är väl att låna ut pengar till människor som inte är kreditvärdiga och ta ut en rejäl ränta för besväret? Så om det nya hus du vill köpa är ännu dyrare än det förra och ni dessutom säljer det hus du inte trivs i med förlust så skulle jag tro att Bluestep ser mycket positivt på saken.

• Anonym (Virrig)

Nån borde väll suttit i samma båt eller?

Och tyvärr ja de funka inte med vanlig bank pga anmärkningar så nej har inget skuld saldo hos fogden ville ge barnen bättre möjligheter i hus och bluestep va dom som va hyggliga trots deras äckliga höga ränta ????

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Virrig) skrev 2016-11-21 10:02:25 följande:

Och tyvärr ja de funka inte med vanlig bank pga anmärkningar så nej har inget skuld saldo hos fogden ville ge barnen bättre möjligheter i hus och bluestep va dom som va hyggliga trots deras äckliga höga ränta ????

Vad vill dom ha för ränta på huslån?
  • Anonym (KALLE)
    Anonym (Virrig) skrev 2016-11-21 10:02:25 följande:

VAD HAR NI FÖR RÄNTA???
  • Nyfikna72

Vill ni sälja så är det inga som helst problem, det handlar väl om att läsa villkoren på lånet? Mest troligt är ju att det lär kosta en del att lösa lånet i förtid. Allt beror ju inte bara på räntan utan vad lånesumman är också..........det är ju ändå skillnad på ett par hundra tusen och ett par miljoner.

• Anonym (..)

Ni överväger väl inte att låna upp er ännu mer, med jätteränta? GÖR INTE DET! Betala av skulden så snabbt ni kan istället.

• Anonym (Hus)

Det beror på villkoren i era lån. Är de bundna t ex i 2 år kan de vilja ha höga avgifter för att lösa lånen i förtid. Men, köper ni ett annat hus och fortfarande vill låna av dem kan det kanske förhandlas, det blir ju nya kostnader för pantbrev etc. Har de lånat ut till er och ni sköter betalningarna vill de behålla er som kund.
    Om det nya huset inte är väsentligt mycket dyrare borde det inte vara några problem.

• Anonym (KALLE)

Spelar ingen roll!

Bara man får lånet så, no matter what. Ränta?! Det löser sig alltid!

• Anonym (Virrig)

Ja räntan jag. .den är inte rolig..????

Betalar lån för nästan 10.000 i månaden till blustep och amortering på lån ligger väll på en 500 hungrig känns de som vilken soppa..

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Virrig) skrev 2016-11-29 09:20:49 följande:

Betalar lån för nästan 10.000 i månaden till blustep och amortering på lån ligger väll på en 500 hungrig känns de som vilken soppa..

På hur stort lån då? 10 000 säger ju inte så mycket om vi inte vet hur mycket du lånat....
  • Anonym (rätt normalt)
    Anonym (Virrig) skrev 2016-11-29 09:20:49 följande:

Är väl ändå rätt normalt med att betala runt 10.000 kr/månad på lån om man bor i hus. Däremot att ni bara amorterar 500 kr låter ju mer bekymrande. Har ni båda inkomst? Försök prioritera att amortera mer säger jag! Och läs lånevillkoren. Finns det någon möjlighet att prata med en vanlig bank och flytta lånen nu när det gått en tid och de kan se att ni betalat som ni ska? Så kommer ni ner i ränta och kan amortera mer i så fall? 
  • Anonym (Virrig)

1.3 i lån för huset ..

• Anonym (Ekonom)
    Anonym (Virrig) skrev 2016-11-29 10:38:47 följande:

1.3 i lån för huset ..

Me andra ord har ni ca 9% I ränta då?
  • Anonym (Varför???)

Oj! Vi betalar runt 6200kr för vårt lån på 2,4 och då är det medlem amortering på typ 3000kr...

Varför ens överväga annat och dyrare boende när bluestep är enda långivaren som ger er lån? Borde inte detta vara en signal?

• Anonym (Virrig)
    Anonym (Varför???) skrev 2016-11-29 10:49:47 följande:

Oj! Vi betalar runt 6200kr för vårt lån på 2,4 och då är det medlem amortering på typ 3000kr...

Varför ens överväga annat och dyrare boende när bluestep är enda långivaren som ger er lån? Borde inte detta vara en signal?

Vi överväger ett billigare hus såklart inte dyrare.

Mannen kan ha på vanlig bank men inte jag riktigt än tyvärr därför vart de denna bank..
  • Anonym (Varför???)

Om det är ett billigare boende och ni dessutom tror att det blir bättre eller att ni känner "detta är hemma" när ni är där, slå till. Annars vet jag att man lätt kan lura sig själv att tro att det blir bättre eller känns bättre om bara... du vet. Om det är så att nytt boende blir bättre så kör på det, dock hade jag även sett till kringkostnader i form av renoveringsbehov, om man vill ändra något eller behöva köpa något för att det ska kännas som mer hemma. Har själv byggt hus och det tar tid att bo in sig, att hitta små detaljer eller det som kan göra att det blir hemma istället för bara ett hem.

• Kjellb

Jag som är sjukt nojig med vår enorma ränta 1.98% (1.2M). Vanligt banklån .

Har förhandlat nu och ser ut att hamna under 1.3%.

Sälj huset och hoppas på minst +-0 . Betala av lånet och vänta ut din prick . Sätt er i en hyresrätt

• Anonym (figaro)

Byt till billigare hus om bluestep går med på det. MEN börja amortera på huset så mycket ni kan!!

• Anonym (Klara)
    Anonym (rätt normalt) skrev 2016-11-29 10:09:18 följande:
    Är väl ändå rätt normalt med att betala runt 10.000 kr/månad på lån om man bor i hus. Däremot att ni bara amorterar 500 kr låter ju mer bekymrande. Har ni båda inkomst? Försök prioritera att amortera mer säger jag! Och läs lånevillkoren. Finns det någon möjlighet att prata med en vanlig bank och flytta lånen nu när det gått en tid och de kan se att ni betalat som ni ska? Så kommer ni ner i ränta och kan amortera mer i så fall? 
    Nej, det är inte normalt att betala 10 000 för sitt hus i ränta. Inte idag när ränta normalt sett ligger på 1,5%.
  • Anonym (123)

Bluestep.... säger ju allt

Svar på tråden Köpt Hus med Bluestep