• Sleepy

Dubbelhänt?

Alltid sett mig själv som högerhänt och högerfotad men fått många frågor genom åren om jag är vänsterhänt/fotad eftersom jag använder den nästan lika mycket. För mig har det alltid vart självklart att använda den sida som är närmast till det jag ska göra liksom. Trodde alla gjorde det?

Igår kom jag och tänka på det och testa att skriva med vänstern. Döm av min förvåning när jag kunde skriva nästan lika bra med vänstern fast jag aldrig har gjort det förut. Men det stannar inte där. Kan man skriva med varje hand kanske man kan skriva med båda samtidigt slog det mig. Här blev det lite läskigt. Jag kan skriva med båda händerna samtidigt! Både korrekt identiskt , spegelvänt samtidigt eller blandat. (Spegelvänt har jag inte testat förut heller) Jag kan verkligen känna hur trött jag blir i hjärnan efter någon sida med dubbelskrivning på ett sätt jag inte känt förut dock. Är över 30 år så jag är inget barn. Hel skumt.

Ingen tvinga mig att använda högern i skolan som jag har hört hände förut utan det bara blev så.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Dubbelhänt?
  • Förväntanstid

Häftigt! Du är rätt unik. Kommer inte ihåg statistiken på detta men ambidextri är rätt ovanligt. Speciellt om det är så "komplett" att du kan skriva lika bra och i synnerhet samtidigt! Har inte träffat någon som kan det.

• Victoria och Daniel

Jag upptäckte också nyss att jag kunde skriva någorlunda bra med högerhand (skriver i vanliga fall med vänster hand). Nu använder jag händerna till olika saker. Skriver med vänster, suddar med höger, kastar boll med höger, käkar äpple med vänster. Jag kan också skriva spegelvänt och dessutom uppochner samtidigt. Med högerhand skriver jag som vanligt medan den vänstra skriver jag spegelvänt - detta samtidigt! Tror detta är vanligt hos ambidextriösa :)

• Fia 28

Min mamma är lika duktig med båda händerna. Så jäkla ovanligt är det nog ändå inte.

• Sleepy
    Förväntanstid skrev 2016-11-17 14:11:26 följande:

Häftigt! Du är rätt unik. Kommer inte ihåg statistiken på detta men ambidextri är rätt ovanligt. Speciellt om det är så "komplett" att du kan skriva lika bra och i synnerhet samtidigt! Har inte träffat någon som kan det.

Hehe coolt . Googlar lite på det och då dyker upp siffror på 1%. Tydligen kan det medföra en förhöjd risk för vissa mindre bra egenskaper. Dyslexi t.ex. Och ja jag är diagnostiserad med dyslexi faktiskt men inte grov. Synd att jag är urusel på att rita. Hade ju vart hur häftigt som helst om jag hade kunnat rita bra också. Nu blir båda objekten lika fula när jag försöker :)
  • Sleepy
    Victoria och Daniel skrev 2016-11-17 14:11:36 följande:

Jag upptäckte också nyss att jag kunde skriva någorlunda bra med högerhand (skriver i vanliga fall med vänster hand). Nu använder jag händerna till olika saker. Skriver med vänster, suddar med höger, kastar boll med höger, käkar äpple med vänster. Jag kan också skriva spegelvänt och dessutom uppochner samtidigt. Med högerhand skriver jag som vanligt medan den vänstra skriver jag spegelvänt - detta samtidigt! Tror detta är vanligt hos ambidextriösa :)

Haha ingen ordning alls :) Man kanske borde utveckla den här egenskapen. Undrar vart begränsningen går. Det verkar ha något att göra med att ingen av hjärnhalvorna är dominant som hos de flesta.
  • Victoria och Daniel
    Sleepy skrev 2016-11-17 15:23:25 följande:

Hehe coolt . Googlar lite på det och då dyker upp siffror på 1%. Tydligen kan det medföra en förhöjd risk för vissa mindre bra egenskaper. Dyslexi t.ex. Och ja jag är diagnostiserad med dyslexi faktiskt men inte grov. Synd att jag är urusel på att rita. Hade ju vart hur häftigt som helst om jag hade kunnat rita bra också. Nu blir båda objekten lika fula när jag försöker :)

Haha jag är också skitdålig på att rita.... kanske hämmas den förmågan när man är ambidextriös ????
  • Sleepy
    Fia 28 skrev 2016-11-17 14:54:34 följande:

Min mamma är lika duktig med båda händerna. Så jäkla ovanligt är det nog ändå inte.

Jo det är nog inte så vanligt , men du har nog en annan bild eftersom du är uppvuxen med någon som kan det. Men frågan var om hon kan skriva/rita med de samtidigt.
  • sina

Jag skriver rätt okej med vänsterhanden - men spegelvänt. När jag var liten plockade mamma (och senare dagisfröknar och lärare) aktivt pennor och kritor från mig när jag tog dem med vänsterhanden, och satte dem i höger i stället.

Kan inte rita, har inte dyslexi.

• Sleepy
    Victoria och Daniel skrev 2016-11-17 15:33:49 följande:

Haha jag är också skitdålig på att rita.... kanske hämmas den förmågan när man är ambidextriös ????

Haha ja det kanske är så. Bild blinda :) Mina syskon och föräldrar kan rita rätt bra och är väldigt dominerade högerhänta.
  • Sleepy
    sina skrev 2016-11-17 15:37:20 följande:

Jag skriver rätt okej med vänsterhanden - men spegelvänt. När jag var liten plockade mamma (och senare dagisfröknar och lärare) aktivt pennor och kritor från mig när jag tog dem med vänsterhanden, och satte dem i höger i stället.

Kan inte rita, har inte dyslexi.

Har du testat att skriva med de samtidigt? Kanske du kan. Ja det där var ett jäkla otyg. Bra att de har slutat med de där dumheterna och låter varje barn använda den hand de vill!
  • Aniiee

Jag är också tvehänt. Och kan heller inte rita, btw.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • IsDimma

Här har du ytterligare en dubbelhänt som inte kan rita jag kan inte skriva med båda samtidigt men skriver lika bra med båda händerna. Kan göra allt med båda händerna men föredrar ofta en hand framför en annan, skriva med höger om det ska gå fort, med vänster om det ska bli snyggt. Klippa med vänster, borsta tänderna med höger, håller bestick som en vänsterhänt osv. Vänster är min starkare hand helt klart.
    Jag är hopplöst dålig på det här med höger och vänster som jag förstått många som är dubbelhänta är. Min lillebror brukade när vi var yngre tala om företeelsen med "det andra höger"

• Marten

Hur coolt som helst. Ni verkar ju vara ganska normala. Har ni provat att skriva meningar från två håll?

Skulle ge vad som helst för er förmåga, vilket partytrick.

Kan ni läsa två böcker samtidigt?

Kan ni göra två av varandra helt oberoende uppgifter samtidigt ex rita cirklar med högerfoten och skriva ert namn med högerhanden?

Kanske era hjärnor inte är kopplade som på andra människor.

• Aniiee
    Marten skrev 2016-11-17 17:13:36 följande:

Hur coolt som helst. Ni verkar ju vara ganska normala. Har ni provat att skriva meningar från två håll?

Kan ni göra två av varandra helt oberoende uppgifter samtidigt ex rita cirklar med högerfoten och skriva ert namn med högerhanden?

vet att du roar dig, men....

Jag kan skriva samma mening samtidigt med båda händerna från varsitt håll (skriver framlänges med höger och baklänges med vänster).

Jag kan inte läsa två böcker samtidigt, dvs hålla i en bok med vardera hand och läsa med ett öga var. Däremot kan jag (och gör jag) läsa fler böcker på en gång och altinera emellan, och dessutom hålla reda på vilken som är vilken/vad som händer var, även om böckerna ligger nära varandra. Just nu läser jag ex. Nightrunners, Valdemar och Swordspoint "samtidigt", och två av böckerna har till och med huvudpersoner som heter exakt samma sak.....

Jag kan inte rita cirklar med högerfoten, men jag kan laga mat med ena handen och skriva med andra handen, hjälpa en unge med matlagningsuppgifter samtidigt som jag ser en serie/film.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • cosinus

Känner några som är skapligt bra med bägge händerna. Sådär så de bara byter hand om det är mer praktiskt. Tvivlar dock på att de kan skriva på det sätt du gör.

Själv är jag nästan fånigt enhänt. Min vänsterarm bidra till symmetri och balans i kroppen men inte mycket mer :) fötterna däremot är rätt jämnbördiga.

• Sleepy
    Marten skrev 2016-11-17 17:13:36 följande:

Haha jag ser mig själv och uppfattas nog som helt normal :) Jag testa en snabbis igår och det var inga problem att skriva mitt förnamn med vänster samtidigt som jag skrev mitt efternamn med höger. Så meningar borde gå.

Ja kul att visa upp det. Har inte sagt det till någon än. Ha nej jag inte läsa 2 böcker samtidigt :) Inte för att jag har testat men jag tror inte det är möjligt. Men det hade vart något.

Haha har inte testat något med fötterna. Det verkar finnas någon skillnad på hjärnbalken som kopplar samman hjärnhalvorna om man är ambidextriös men dåligt med forskning på ämnet. Har googlat så fort jag har haft tid hela dagen.
Svar på tråden Dubbelhänt?