Pendla -- är det här möjligt?
Jag funderar på att ta ett jobb i Uppsala och bor själv i en ytterförort av Stockholm. Jag har spaltat upp fördelarna och nackdelarna med jobbet:
Fördelar
Drygt 2000 kr mer varje månad efter skatt. (Detta efter att pendlarbiljetten är borträknad, i själva verket höjs min lön ännu mer).
Jag kommer bort från mitt nuvarande jobb som jag trivs halvdant på.
Nackdelar
Pendlartiderna! Jag kommer ha två timmar från dörr till dörr enkel resa.
Att flytta till Uppsala är inte ett alternativ då min sambo jobbar i Stockholm. Vi har inga barn, men planerar att skaffa så småningom. Min förhoppning är att jag ska jobba så här i ett par år och sedan antingen kunna få ett liknande jobb i Stockholm, eller i alla fall flytta närmare centralen för att kapa pendlingstiden något. Men saker blir ju inte alltid precis vad man tänkt sig och jag är lite orolig för risken att tvingas pendla i åratal och tvingas skjuta upp barnproduktionen. Det fungerar troligen inte att pendla på det sättet om det finns barn med i bilden.
Jag är också orolig för hur min och min sambos förhållande kommer att påverkas av mina långa dagar och att jag troligen blir mer trött och stressad. Så jag skulle vilja få lite råd från er andra. Särskilt ni som har pendlat långa sträckor. Tror ni att det här är görbart?
Jag kommer troligen att ha lite flexibilitet och t ex kunna jobba hemifrån någon eftermiddag, men merparten av tiden kommer jag att ha kontorstider i Uppsala.