• Anonym (Jag)

Pendla -- är det här möjligt?

Jag funderar på att ta ett jobb i Uppsala och bor själv i en ytterförort av Stockholm. Jag har spaltat upp fördelarna och nackdelarna med jobbet:

Fördelar

Drygt 2000 kr mer varje månad efter skatt. (Detta efter att pendlarbiljetten är borträknad, i själva verket höjs min lön ännu mer).

Jag kommer bort från mitt nuvarande jobb som jag trivs halvdant på.

Nackdelar

Pendlartiderna! Jag kommer ha två timmar från dörr till dörr enkel resa.

Att flytta till Uppsala är inte ett alternativ då min sambo jobbar i Stockholm. Vi har inga barn, men planerar att skaffa så småningom. Min förhoppning är att jag ska jobba så här i ett par år och sedan antingen kunna få ett liknande jobb i Stockholm, eller i alla fall flytta närmare centralen för att kapa pendlingstiden något. Men saker blir ju inte alltid precis vad man tänkt sig och jag är lite orolig för risken att tvingas pendla i åratal och tvingas skjuta upp barnproduktionen. Det fungerar troligen inte att pendla på det sättet om det finns barn med i bilden.

Jag är också orolig för hur min och min sambos förhållande kommer att påverkas av mina långa dagar och att jag troligen blir mer trött och stressad. Så jag skulle vilja få lite råd från er andra. Särskilt ni som har pendlat långa sträckor. Tror ni att det här är görbart?

Jag kommer troligen att ha lite flexibilitet och t ex kunna jobba hemifrån någon eftermiddag, men merparten av tiden kommer jag att ha kontorstider i Uppsala. 

• Svar på tråden Pendla -- är det här möjligt?
  • Anonym (asdf)

Fyra timmars pendling om dagen funkar kortsiktigt men är inte någon realistisk lösning på lång sikt.

Jag skulle rekommendera att skaffa ett boende mittimellan i någon norrförort till Stockholm och med bra kommunikationer. Typ Sollentuna, Rotebro, Uppmands Väsby. Det skulle funka som en rimlig kompromiss enligt mig.

• Alexi

Jag rekommenderar verkligen flytt så att du kan ta direkttågen med sj eller sl

• Aniiee

Alltså... när jag hade uppdrag i Uppsala tog det bara lite drygt en timme med pendeln och jag bor söder om Stockholm, enkel väg, då

Så jag undrar lite var du bor någonstans som tar dubbelt så lång tid. På en österkrok?

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Maja)

Det går men inte i längden som ovanstående skriver . Jag pendlade med lite knappt den restiden (varierade men ca 3,5h) i dryga året med barn och som ensamstående. Det gick men kul var det inte. Beror ju också på hur man reser, är det pendeltåg eller liknande kanske man kan få lite jobb gjort under restiden.

• Anonym (Nä)

Byt jobb med mig haha. Jag pendlar ungefär 3,5 timme per dag mellan Uppsala och Stockholm. Det funkar enbart för att jag har fria arbetstider och kan jobba hemma minst en dag i veckan. Annars skulle jag aldrig orka. Jag har iofs barn. Men ändå. Har pendlat i 8 år, varav 4 denna hemska resvägen.

Helt omöjligt att hitta ett intressant jobb i Uppsala för mig, kommer byta så snart det finns möjlighet trots att jag har ett underbart arbete.

Men ett tips är att åka SJ istället för SL till Uppsala. Tåget har nästan 20 min snabbare restid än pendeln.

• Anonym (Inte värt det imo)

Det känns som många uppoffringar för ett jobb som (kanske, du vet ju inte än) känns bättre än ditt nuvarande.. 4 h timmar extra om dagen och 2000 extra i månaden? Det är ju som att du jobbar 150% för praktiskt taget ingenting. Och dessutom riskerar att livet på hemmaplan blir surare... lever du för att jobba, eller jobbar du för att leva? Jag jobbar för att leva, så för mig hade detta inte ens varit ett alternativ. Lever man för att jobba, ja då kanske detta är ett bra alternativ.

• Anonym (Dani)

Klart det är möjligt - halva Uppsala pendlar ju till Stockholm och det går ju ;) Okej, inte halva men typ 1/5.

Jag pendlar Uppsala till Sthlm med pendeln och har 1,5 h från dörr till dörr OM tågen går som de ska - vilket de sällan gör! Det är helt okej att pendla men det tar bort mycket av ens fritid. Har man ett riktigt roligt jobb så är det värt det - om man inte har barn. Jag har barn och då är det jobbigt att pendla, det blir långa dagar för barnen och jobbogt när de är sjuka. Jag ska sluta pendla vid årsskiftet och det ska bli såå skönt!

Nyfiken på vad det är för spännande jobb du har hittat i Uppsala?

• Anonym (Aldrig pendling igen)

Provade att bo i Södertälje o jobba i Sthlm när jag var ung o mer karriärsugen. Orkade något år. 1,5h enkel väg. Det är inte värt pengarna.

När jag frilansar tar jag en tusenlapp i timmen. Alla kan inte göra det, men skall du ha fyra timmars resa gånger 20 = 80. Två arbetsveckor varje månad som du kunde dragit in pengar på distansjobb istället. Jeez. Tycker det är jobbigt nog som har en 20 min bilfärd till jobbet nu.

• Mantrasina

Om det är möjligt för dig att jobba hemifrån - är det möjligt för dig att jobba på tåget och få räkna in en del av tiden som arbetstid? Då blir det ju betydligt mer hanterbart!

• Anonym (Jag)
    Aniiee skrev 2016-11-17 18:09:53 följande:

Alltså... när jag hade uppdrag i Uppsala tog det bara lite drygt en timme med pendeln och jag bor söder om Stockholm, enkel väg, då

Så jag undrar lite var du bor någonstans som tar dubbelt så lång tid. På en österkrok?

Långt ut på t-banan. Det tar ju lite tid med byten och gå till och från jobb och hem också. Om jag åker med sj snabbtåg tar det "bara" 1 tim 40 min, men jag räknar med att jag inte kan åka med dem varje dag.
  • Aniiee
    Anonym (Jag) skrev 2016-11-17 22:28:19 följande:
    Långt ut på t-banan. Det tar ju lite tid med byten och gå till och från jobb och hem också. Om jag åker med sj snabbtåg tar det "bara" 1 tim 40 min, men jag räknar med att jag inte kan åka med dem varje dag.
    Jag förstår. Flytta närmre pendeln, kan det vara ett alternativ? 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden Pendla -- är det här möjligt?