Vilken bodylotion använder du med torr hud?
Vilken bodylotion använder du? Vill gärna ha förslag på alla möjliga bra bodylotions och bodybutters.
Vilken bodylotion använder du? Vill gärna ha förslag på alla möjliga bra bodylotions och bodybutters.
Jag har testat många olika sedan barnsben, och använder faktiskt främst Nivea's body lotion (den mörkblå flaskan) för "dry to very dry skin".
Huvudsakligen för att den är bra i konsistensen enligt mig, sådär mjölkig men ändå helt lagom fet och lättarbetad. Och den håller faktiskt min (kroniskt torra) hud rättså smidig.
Och den är ju betydligt billigare än cano/miniderm, vilka jag hade på recept ett tag. Men eftersom jag ändå efter varje förbannade tvätt måste börja om med hela "hålla huden återfuktad"-proceduren har jag i princip gett upp om att det ska bli riktigt bra, och istället förlikat mig med att min hud helt enkelt bara är torr, och håller mig därför till en något mer ekonomisk variant. Som ändå inte är dålig, utan som fungerar bra för mig.
Hur väl jag än smörjer in mig blir jag liksom inte av med torr hy annat än tillfälligt.
Och vintern är ju ett helvete ibland. I perioder. Som barn var det ännu värre när jag inte själv styrde över min hudrutin på samma sätt. Då var mina smalben ofta såriga och spruckna på vintern. Och det sved otroligt att börja smörja in när det redan var så illa. Så vissa krämer (läs: Fenoril) minns jag med fasa.
Jag skrubbar ansiktet vid varje dusch (ca 2-3ggr/vecka) med badhandskar, och så mycket sv kroppen som jag orkar bemöda mig. Det blir ändå lika förbannat illa efter nästa dusch, så det gäller mest att klara sig med någorlunda smidig hy mellan duscharna.
Och ja, duschen ÄR min värsta fiende. Jag har testat olja vid dusch, och det funkar väl helt okej. Men även det är ju bara något som löser symtom snarare än problem, för det är bara tillfälligt.
Jaja, nu har jag klagat färdigt. Jag slår ett slag för Niveas bodylotion i alla fall. Överkomligt pris och bra resultat. (Men den där in-shower-krämen suger. Köp inte den.)
(Sedan finner jag att om jag tar kräm över kroppen och därefter tar på mig (oömma) kläder omedelbart tills krämen torkat in så blir jag mjukare och smidigare i huden. På samma sätt som sådana där "påsar" till torra fötter fungerar, ungefär. Tänker jag. Och så slipper jag stå naken och paralyserad som en fågelskrämma tills huden torkat igen och livet kan fortsätta.)
Tillägg: det är alltså "Nivea rich body lotion nourishing milk, dry to very dry skin" (400ml) som gäller.
Miniderm, finns på stor flaska med pump.
Roligt att läsa vad ni använder. Det är intressant att ingen har sagt body butters/lotion med olika dofter. Det trodde jag att väldigt många använde dagligen.
Har snott en från jobbet på sjukhuset. Trixo-lind fuktighetskräm heter den. Jag har supertorr hud på händerna och superfet hud i ansiktet men den funkar på båda. Går in snabbt utan att vara slemmig.
Jag köpte denna på bobyshop för lite mindre än en måndag sen. Kan verkligen rekommenderas www.thebodyshop.se/kropp-bad/spa-of-the-world/atlantic-seaweed-gel-cream.aspx :)
Markattas kokosolja som jag använder överallt, har sår lägger på lite kokosolja är det på 2-3 dar sen är såret läkt. Som hårinpackning 15-20 min, tvätta av med schampo sen lite olja på topparna inte på längden, håret blir underbart, även på fingernaglar, suveränt och så har det i kaffet istället för socker och kan steka mat men jag blandar i med riktig smör inte industriellt äckligt margarin eller Beccel.
Markattas kokosolja som jag använder överallt, har sår lägger på lite kokosolja är det på 2-3 dar sen är såret läkt. Som hårinpackning 15-20 min, tvätta av med schampo sen lite olja på topparna inte på längden, håret blir underbart, även på fingernaglar, suveränt och så har det i kaffet istället för socker och kan steka mat men jag blandar i med riktig smör inte industriellt äckligt margarin eller Beccel.
Jag köpte denna på bobyshop för lite mindre än en måndag sen. Kan verkligen rekommenderas www.thebodyshop.se/kropp-bad/spa-of-the-world/atlantic-seaweed-gel-cream.aspx :)
Kan tillägga att jag oftast badar. Gör som till min tvååring. Olja i vattnet, ingen skrubb, och smörjer in med mild parfymfri bodylotion efteråt.
Och jag bara måste in och propagera för Shea butter i tråden. Som jag brukar göra. Använder en body butter min mamma blandar själv av shea butter och lite andra ingredienser typ mandelolja mm. Otroligt bra för hyn. MEN viktigt som fan: det ska va oraffinerad shea butter!!!
(Raffinerad shea butter saknar alla dom fina egenskaperna den oraffinerade har)
(Kan fråga mamma om receptet för body butter om nån e intresserad ;)