honeybunch skrev 2016-12-25 11:06:27 följande:
Detta stämmer inte. Jag fick ta över en hund för att den förra ägaren inte ens orkade gå ut och rasta den. Hunden var helt störd (förstörd av ett liv i misär) och var livrädd för människor och både kissade och bajsade inne, kunde inte gå i koppel, bets och var en riktig odåga. Jag hade hunden i två år och den började må bättre mot slutet i min tillvaro. Efter två år kom dock den gamla ägaren och hämtade tillbaka hunden.
Jag ringde polisen, och de svarade att de inte kan göra någonting för vi hade inte skrivit på papper om ägarskapsbyte. Att jag betalat veterinärkostnader, foder etc. under två års tid spelade ingen roll alls.
TS, har du papper på att hunden är din har du goda chanser att få tillbaka den. Lycka till!
Den var polis du var i kontakt med gjorde fel i detta fall. Eftersom du har hade tagit hand om hunden ifråga i 2 år hade du besittningsrätten på den. Du var inte tvungen att lämna tillbaka hunden. Vad man istället bör göra i en sådan situation är att vägra släppa in personen i sitt hem, det har man rätt till.
Även om man har en lånat något av en vän som denne vill ha tillbaka har vännen inte rätt ett mot ens vilja gå in i ens bostad och hämta det.
Utan om man har hand om en hund länge, som man inte stulit, utan någon givit denna till en, så kan hundägaren om denne vill ha tillbaka hunden gå till kronofogen och begära handräckning. Kronfogden kommer då undersöka vem som äger hunden, och om båda parter anser är nästa instans tingsrätten.
Papper på vem som äger hunden spelar inte så roll i detta. Ägarregistreringen från jordbruksverket är inte ett juridiskt giltig dokument angående vem som äger hunden. Utan syftet med den registreringen är att om hunden försvinner och hittas så kan den person som har hand om hunden kunna kontaktas.
Utan om man som hundägare går med på att någon får ta ens hund för hundpassning eller lån en längre tid så har den person som har hand om hunden besittningsrätt över den, detta oavsett om man själv behåller stamtavlan.