min mamma sålde min hund...
Scoops skrev 2016-11-18 09:35:13 följande:
I deras register ja. Det spelar dock ingen roll i lagens mening. Enl lagen så tillhör hunden den som stått för hundens skötsel och uppehälle de senaste 3 månaderna. Trist men sant.
TS. Hör med den nya ägaren om du kan få köpa tillbaka hunden. Förklara läget helt enkelt och hoppas på det bästa. Men 2 år är länge i hundår, är det kanske inte bättre för dig att söka en ny hund?
Detta stämmer inte. Jag fick ta över en hund för att den förra ägaren inte ens orkade gå ut och rasta den. Hunden var helt störd (förstörd av ett liv i misär) och var livrädd för människor och både kissade och bajsade inne, kunde inte gå i koppel, bets och var en riktig odåga. Jag hade hunden i två år och den började må bättre mot slutet i min tillvaro. Efter två år kom dock den gamla ägaren och hämtade tillbaka hunden.
Jag ringde polisen, och de svarade att de inte kan göra någonting för vi hade inte skrivit på papper om ägarskapsbyte. Att jag betalat veterinärkostnader, foder etc. under två års tid spelade ingen roll alls.
TS, har du papper på att hunden är din har du goda chanser att få tillbaka den. Lycka till!