• SurrrHommel

Kost, träning, osunt fixerad..?

Lite fakta först. Är en kvinna närmare 40. Väger nästan 35 kg mer nu än innan första barnet. :/ Är 175 cm lång.

Kört lchf till och från under flera år nu och första omgången gick jag ner 21 kg utan någon egentlig ansträngning. Tror ni att det går lika lätt nu? Icke sa Nicke!

Problemet jag har, och som skulle komma till är att jag kan inte äta nånting utan dåligt samvete! Jo, grönsaker och så förstås. Tänk att få ta en macka eller så helt utan "värdering". (Nu menar jag inte bara ur lchf-synpunkt, utan rent allmänt.)

Det leder till att jag blir så fixerad vid mat och detta leder till, om inte viktuppgång så åtminstone till att inte ett gram lämnar denna frodiga lekamen! På dåligt humör blir jag också. :/
    Jag väger nästan 100 kg så 25 kilos övervikt har jag ju minst. Har dock inga problem med hälsan! Det är jag glad över.
    Cyklar och promenerar flera ggr i veckan för hälsans skull. :)

Kosmetiskt kan jag också leva med fetman, det som jag tycker är jobbigast är att låren skaver mot varann (främst sommartid), och att trosor och byxor inte vill passa utan liksom åker ner på rumpan när man böjer sig framåt (då mycket sätter sig just på rumpa och lår.) 15 kg kan ju gärna få försvinna!

Känner att risken med denna matfixering istället orsakar det man inte vill - viktuppgång! Eller vad tror ni?

Hur ska jag göra? Hur ska jag tänka?
    Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Kost, träning, osunt fixerad..?
  • Propppen

Ta hjälp av en kaloriräknare. Då får du se att du kan äta mackor och samtidigt gå ner i vikt = ingen ångest.

Anledningen att du inte går ner i vikt är att du äter mer energi än va du gör av med. Det har inget med lchf att göra. Inte med något annat kostupplägg heller.

• Magdalena03
    Propppen skrev 2016-11-19 14:59:11 följande:

Ta hjälp av en kaloriräknare. Då får du se att du kan äta mackor och samtidigt gå ner i vikt = ingen ångest.

Anledningen att du inte går ner i vikt är att du äter mer energi än va du gör av med. Det har inget med lchf att göra. Inte med något annat kostupplägg heller.

Det är sant. Jag var med i Viktväktarna för många år sen. Man får räkna points, lite lättare än kalorier. När jag följde det så gick jag stadigt ner i vikt,
  • SurrrHommel

Tackar för era svar. :) Tror jag var lite otydlig i ts. :)

Det jag undrade lite var mer kring det här mentala, hur man genom sin fixering skapar det man inte vill. Om nån känner igen sig i det?

Äh, är väldigt dålig på att få fram det jag tänker på märker jag.

• Propppen
    Magdalena03 skrev 2016-11-19 15:40:06 följande:

Det är sant. Jag var med i Viktväktarna för många år sen. Man får räkna points, lite lättare än kalorier. När jag följde det så gick jag stadigt ner i vikt,

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2082 kcal per dag. Äter du istället 1582 kcal/dag kommer du bli av med 0,5kg i veckan.

Finns en bra app till detta, Lifesum.

Kör hårt.
  • Propppen

Nu skrev jag till fel person ????

• Propppen
    SurrrHommel skrev 2016-11-19 15:48:50 följande:

Det jag undrade lite var mer kring det här mentala, hur man genom sin fixering skapar det man inte vill. Om nån känner igen sig i det?

Ät bröd ibland. Va inte så stenhård mot dig själv. Det är i det stora hela det räknas.
  • Propppen

Det är när det blir förbud mot nånting det blir dåligt. Ät allting. Men inte varje dag.
  • Virrepannan

Skulle vilja påstå att allt sitter i huvudet. Det mentala är nästan viktigare att vara vän med än allt annat. Jag förstår din ångest över vad du bör äta och inte, även om jag inte har några viktproblem så har jag det där i huvudet lite hela tiden (träningsfreak).. Prata med en dietist kanske? För rent praktiskt så är det ju ganska enkelt, stoppa inte i dig mer än du gör av med :) Styrketränar du nått?
Svar på tråden Kost, träning, osunt fixerad..?