• FrozenGarden

Svårt att bli sjukskriven som gravid?

Jag jobbar som personlig assistent och är nu gravid i vecka 29. Jag är beviljad graviditetspenning fr.o.m 12 december. Men jobbet är så tungt och jag har så ont att jag känner att jag inte klarar av att vänta tills dess. Höfter, knäna och axlar är åt helvete. Ryggen är helt slut för att jobbet är tungt + graviditet. Jag har fått foglossning och ischias och ingenting hjälper. Vaknar på nätterna av smärta och har allmänt svårt att röra mig och göra saker. Min mage har konstigt nog knappt växt något alls så antar av bebisen ligger långt in. Ser knappt ens gravid ut. Men jag känner att han rör sig och mår bra i alla fall. På tisdag ska jag träffa en läkare på mödravården och eventuellt bli sjukskriven fram till 12 december. Men jag är rädd att de är jättehårda. Inte tycker jag har tillräckligt ont eller borde kunna jobba för att jag inte direkt "ser" gravid ut. Är det svårt att bli sjukskriven för att man är gravid? Hört att läkare i allmänhet kan va väldigt hårda när det kommer till sjukskrivning och graviditet räknas ju inte som "sjukdom". Men med tanke på mitt yrke hoppas jag de är snälla mot mig.

• Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven som gravid?
  • Anonym (A)

Jag har haft hyperemesis båda mina graviditeter (extremt graviditetsillamående med massor av kräkningar) och första graviditeten så blev ja typ bortviftad av min Bm och fick inte ens en läkartid. Jag mådde så fruktansvärt dåligt att jag inte ens orkade försöka, jag låg hemma utan sjukskrivning. Andra graviditeten var jag mer förberedd och "valde" (fick rekommendation från vänner) läkare innan jag ens blev gravid och han har varit jätteförstående och sjukskrev mig så fort illamåendet började.