• FrozenGarden

Svårt att bli sjukskriven som gravid?

Jag jobbar som personlig assistent och är nu gravid i vecka 29. Jag är beviljad graviditetspenning fr.o.m 12 december. Men jobbet är så tungt och jag har så ont att jag känner att jag inte klarar av att vänta tills dess. Höfter, knäna och axlar är åt helvete. Ryggen är helt slut för att jobbet är tungt + graviditet. Jag har fått foglossning och ischias och ingenting hjälper. Vaknar på nätterna av smärta och har allmänt svårt att röra mig och göra saker. Min mage har konstigt nog knappt växt något alls så antar av bebisen ligger långt in. Ser knappt ens gravid ut. Men jag känner att han rör sig och mår bra i alla fall. På tisdag ska jag träffa en läkare på mödravården och eventuellt bli sjukskriven fram till 12 december. Men jag är rädd att de är jättehårda. Inte tycker jag har tillräckligt ont eller borde kunna jobba för att jag inte direkt "ser" gravid ut. Är det svårt att bli sjukskriven för att man är gravid? Hört att läkare i allmänhet kan va väldigt hårda när det kommer till sjukskrivning och graviditet räknas ju inte som "sjukdom". Men med tanke på mitt yrke hoppas jag de är snälla mot mig.

• Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven som gravid?
  • Anonym (A)

Jag har haft hyperemesis båda mina graviditeter (extremt graviditetsillamående med massor av kräkningar) och första graviditeten så blev ja typ bortviftad av min Bm och fick inte ens en läkartid. Jag mådde så fruktansvärt dåligt att jag inte ens orkade försöka, jag låg hemma utan sjukskrivning. Andra graviditeten var jag mer förberedd och "valde" (fick rekommendation från vänner) läkare innan jag ens blev gravid och han har varit jätteförstående och sjukskrev mig så fort illamåendet började.

Jag tror det handlar om vad man får för läkare, och ibland måste man "överdriva" för vissa läkare lyssnar bara på hälften av vad man säger. Och i ansökan till försäkringskassan bör man skriva utförligt varför man inte klarar att jobba. Har en vän som blivit sjukskriven för foglossning tidigt och hon sa att hon skrev ett långt utförligt brev om alla dagens arbetssysslor som hon inte klarade av innan hon fick godkänt från fk. Försäkringskassan kan vara hård också.

Graviditet är ingen sjukdom, men man kan bli jä*ligt sjuk av att vara gravid. Stå på dig och lycka till :)

• Anonym (Jag blev)

Jag träffade en bra läkare via Bvc som sjukskrev mig på studs. Jag hade olika krämpor men det största problemet var att jag sov så dåligt att jag började bryta ihop gråtande på jobbet av utmattning. Grät både hos bm

och hos läkaren. Var nära att tappa det helt.

Det är väl snarare försäkringskassan som är hård?

• Anonym (K)

Jag blev sjukskriven pga foglossning först på halvtid från v 22 och fyra veckor senare på heltid. Är lärare i två praktiska ämnen. Var aldrig några problem.

• FrozenGarden

Jag tänker att det kanske är en mer förstående läkare eftersom att det är en läkare på Mödravården. Berättade för barnmorskan att jag har ont och inte orkar och då fixade hon en tid hos deras läkare. Så en läkare där som bara har hand om gravida borde ju ha mer förståelse för att man har ont och inte orkar. Hoppas på en kvinnlig läkare som varit gravid så kanske hon sjukskriver mig med en gång. Svårare för män att förstå känns det som för de kommer aldrig gå igenom det själva. Jag blev ju beviljad graviditetspenning av försäkringskassan så de borde förstå att mitt jobb är väldigt tungt. Va inget problem att bli beviljad det i och med hur tungt mitt jobb verkligen är. Jag är helt förstörd på jobbet så känner att det räcker nu för min del. Vill bara vila och sen va mammaledig så kan jag komma tillbaka sen.

• Anonym (Fia)

Låter jättekonstigt att du inte skulle bli sjukskriven, jsg blev det direkt pga foglossning.

• ponnyplutten

Blev sjukskriven på heltid från v 13 pga foglossning. Och då studerade jag!

Kunde inte ta mig till skolan och knappt gå på toaletten. Hade ont när jag sov och kunde inte ta min dotter till dagis...

• Vandrarelsa

Jag hade inga problem med varken läkare på vårdcentralen eller försäkringskassan. Blev sjukskriven för trötthet och foglossning.

• Anonym (Jossan)

Jag blev sjukskriven i v 17 pga mängder av besvär. Första läkaren skrev inte mer än tre rader på läkarintyget, vilket FK inte godtog.

Efter att ha träffat en annan läkare som specifierade varför jag inte kunde arbeta och vilka arbetsuppgifter jag inte kunde utföra blev det godkänt.

Jag arbetade också som personlig assistent.

• FrozenGarden

Jag har varit hemma från jobbet i ca en vecka nu. Jag hade några dagar ledigt och sen sjukanmälde jag mig för mina två nätter som jag skulle jobbat. Kände att jag hade för ont för att orka jobba ensam och lyfta/dra och hålla på. Nu när jag varit hemma märker jag att smärtan har blivit sååååå mycket bättre. Att få va hemma och vila har hjälpt jättemycket så jag vill verkligen inte tillbaka till jobbet nu. För jag vet att jag kommer få så där ont igen så jag knappt står ut. Nu är smärtan hanterbar och ibland ingen smärta alls. Vila är verkligen vad kroppen behövde.

Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven som gravid?