Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Svårt att bli sjukskriven som gravid?

Jag har haft hyperemesis båda mina graviditeter (extremt graviditetsillamående med massor av kräkningar) och första graviditeten så blev ja typ bortviftad av min Bm och fick inte ens en läkartid. Jag mådde så fruktansvärt dåligt att jag inte ens orkade försöka, jag låg hemma utan sjukskrivning. Andra graviditeten var jag mer förberedd och "valde" (fick rekommendation från vänner) läkare innan jag ens blev gravid och han har varit jätteförstående och sjukskrev mig så fort illamåendet började.

Jag tror det handlar om vad man får för läkare, och ibland måste man "överdriva" för vissa läkare lyssnar bara på hälften av vad man säger. Och i ansökan till försäkringskassan bör man skriva utförligt varför man inte klarar att jobba. Har en vän som blivit sjukskriven för foglossning tidigt och hon sa att hon skrev ett långt utförligt brev om alla dagens arbetssysslor som hon inte klarade av innan hon fick godkänt från fk. Försäkringskassan kan vara hård också.

Graviditet är ingen sjukdom, men man kan bli jä*ligt sjuk av att vara gravid. Stå på dig och lycka till :)

Svar på tråden Svårt att bli sjukskriven som gravid?