Inlägg från: Alexander Bergbacka |Visa alla inlägg
  • Alexander Bergbacka

Vårnadstvist

Anonym (:/) skrev 2016-11-21 05:09:18 följande:

Nån som vet vad umgängessabotage innebär?

Det innebär att en person som har vårdnaden om barnet, alternativt barnet boende hos sig, aktivt förhindrar motparten från att ha kontakt, utan anledning.

Det är ganska allvarliga grejer, så om du sysslat med det ligger du ganska pyrt till.

• Alexander Bergbacka
    Anonym (:/) skrev 2016-11-21 05:27:23 följande:
    Och om det är den andra parten som gör det och inte jag?
    Nu är det snart en månad sen jag fick träffa dom sist. Nästa gång jag får träffa dom är om ett par veckor och få då ha dom i två timmar. Säger att den inte hindrar mig från och träffa barnen men ändå går det så länge mellan gångerna. Jag har fått ringa om prata med dom i telefon iaf.

Det handlar alltså inte om att de inte ringer dig och kräver att barnen kommer över, utan det handlar om, t.ex, att de när de vet att du ska komma och hämta dem låsa dörren och låtsas att de inte är där, osv.

Om det är detta som händer bör du skaffa ett juridiskt ombud bums och ta det till rätta,

• Alexander Bergbacka
    Anonym (:/) skrev 2016-11-21 05:39:48 följande:
    Jag får inte träffa dom så ofta. Jag ringer dom och ber om att få träffa barnen men får inget svar om när. Och när jag har fått träffa dom så är det med väldigt kort varsel. Kvällen innan.

Det är tveksamt om detta skulle bedömas som umgängessabotage, då det inte är aktivt, utan passivt, förhindrande, per min bedömning.

Att tillägga är att gemensam vårdnad i regel är det rätten skjuter mot, så om det inte finns någon anledning att anse att du är tveksamt kapabel till att ta hand om barnen, alt. är villig att ge upp din vårdnadsrätt, så är det inte särskilt troligt att din motpart kommer få enskild vårdnad.

Svar på tråden Vårnadstvist