• Anonym (kmnjb)

Vårnadstvist

Tveksamt att det klassas som umgängessabotage när du är så flat.

Som någon skrev, meddela den andra föräldern att du vill ha minst varannan helg punkt slut. Och att hen får välja om det ska vara udda eller jämna veckor (om du kan ta vilken som) Meddela också att du framöver vill ha halva tiden, antingen varannan vecka eller en annan uppdelning om varannan vecka inte passar barnen.

Om du bara lägger dig platt och bara frågar om du får träffa barnen så saboteras ju inget direkt om hen säger nej.

I första hand bör du yrka på gemensam vårdnad och varannan vecka/varannan helg vilket som passar barnen och dig om du har ett jobb som inte går att ha varannan vecka för.

I andra hand yrkar DU på enskild vårdnad med barnen boende hos DIG.

Fö har inte vårdnaden något med umgänget att göra, så umgängesrätten finns alltid tills du blir fråntagen den om du är olämplig att umgås med.

Men hen kan ta barnen och flytta utan ditt medgivande om hen har enskild vårdnad. Rent krasst kan hen göra det redan nu då du knappt har något umgänge, även om det inte främst beror på dig. Skatteverket gör bara en utredning om vart barnen har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver barnen där och du kan inte göra ett dugg mer än att snabbt som attan yrka på ett interimistiskt beslut om att boendet ska vara hos dig tills utredningen är klar. Det kan du ju dock bara göra om du vet om att den andra föräldern planerar flytt.

• Anonym (kmnjb)
    Anonym (:/) skrev 2016-12-21 20:31:18 följande:
    Att jag är så flat?
    Vad vet du om det?
    Jag har yrkat på gemensam vårdnad i första hand och ensamvårdnad i andra hand.
    Som det är nu så har vi fortfarande gemensam vårdnad. Rätten ansåg att det den andra parten yrkade på inte gav tillräckligt mycket för att tro att ensamvårdnad var det bästa i det här läget
    Jag har läst vad du skriver. 'Det är ingen idé att säga att du ska hämta barnen för det får du inte iaf för den andra föräldern'. Det är att vara flat. Tror du den andra föräldern ska ställa till med en scen om du åker dit? Ta med dig någon som hänger med för att hämta så har du vittnen på att hen är ostabil (det ÄR ostabilt att balla ur framför barnen på det viset) eller så vågar hen inte annat än lämna ut barnen.
    Du tillåter den andra att styra och ställa som hen vill.
  • Anonym (kmnjb)
    Anonym (kmnjb) skrev 2016-12-22 15:45:01 följande:
    Jag har läst vad du skriver. 'Det är ingen idé att säga att du ska hämta barnen för det får du inte iaf för den andra föräldern'. Det är att vara flat. Tror du den andra föräldern ska ställa till med en scen om du åker dit? Ta med dig någon som hänger med för att hämta så har du vittnen på att hen är ostabil (det ÄR ostabilt att balla ur framför barnen på det viset) eller så vågar hen inte annat än lämna ut barnen.
    Du tillåter den andra att styra och ställa som hen vill.
    Instabil ska det ju stå. Jaja, jag tror du hänger med ändå.

Orsaken till att jag 'tar i' är att jag var flat och ville inte förvärra något osv när mina barn var små. Följden är att de idag inte har någon kontakt med den andra föräldern i princip. Jag vill inte se det hända någon annans barn. I mitt fall var det tvärtom, den andra föräldern hade annat för sig än att ha det umgänge hen själv propsat på.
Svar på tråden Vårnadstvist