• vcent

Varför läser vi engelska i skolan?

Seda andra klass har vi fått läsa engelska i skolan, som ett "viktigt" ämne.

Nu sådär 10 år senare undrar jag bara varför. Jag har inte haft någon användning av engelska i mitt liv, trotts alla resor. Enda gången jag haft användning av det är i London...

Har varit i tysklan, frankrike, danmark, polen, luxemburg, spanien, andorra, italien och england.

Den enda gången jag kunnat använda engelska var i england.

Om jag inte hade läst spanska i skolan hade jag inte klarat mig i spanien, de försöker prata engelska... men om man inte kan nån spanska är det väldigt svårt att hänga med.

I frankrike hade jag tur att en annan i sällskapet kunde franska... alla totalvögrade prata engelska.

Tyskland fattade jag inte ett skit mer än de ord som på tyska liknar svenska.

I danmark pratade jag svenska.

I italien använde jag mina spanskakunskaper och försökte så gott det gick, det gick ite med engelska

Luxemburg andorra polen.... nepp.... no english.

Med andra ord har man verkligen ingen användling av den där engelskan man får veta i mellanstadiet ska funka överallt.

Så varför i helvete ska det vara ett så himla viktigt ämne?!? När man har mer användning av de valbara språken som man får välja i sexan.

• Svar på tråden Varför läser vi engelska i skolan?
  • MallaL
    vcent skrev 2016-11-22 21:45:29 följande:

Majoriteten av folk jag känner håller med mig om att de inte har någon användning av engelskan om de inte varit i ett engelskttalande land (alltså där engelska är officiellt språk), på en turistort där folk kan engelska eller i något av de få länder där folket har bra engelska (typ holland)

Jag har användning av engelska varje dag. På min arbetsplats finns folk från Spanien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Holland, Ryssland mfl länder och engelska är det gemensamma kommunikationsspråket. Det mesta av utbildningen inom mitt område är också på engelska.

När jag reser i Europa fungerar engelskan alldeles utmärkt, bara man inte pratar med de äldsta, du verkar ha haft otur med de du har stött på på dina resor.

Och så lyssnar jag förstås på musik och ser på filmer på engelska
  • ensam1

Vad konstigt det blev på slutet. Det ska vara c ´c  och ~c

• Palestrina
    vcent skrev 2016-11-21 22:43:44 följande:

Så varför i helvete ska det vara ett så himla viktigt ämne?!? När man har mer användning av de valbara språken som man får välja i sexan.

Därför att näst efter läs- och skrivkunnighet i svenska, är kunskaper i engelska den viktigaste förutsättningen för att dels själv kunna söka vidare efter andra kunskaper, dels kunna tillgodogöra sig högre utbildning (för att inte tala om att delta i samhället generellt). Det finns säkert fler individer än du som inte har den upplevelsen i sitt privatliv, men eftersom den lagstadgade skolan ska ge alla elever samma möjligheter att välja sitt liv, är engelska helt enkelt ett skitviktigt ämne.
  • Anonym (Eng)

Använder engelska varje dag.

Försök att googla något på svenska och sedan engelska, finns så oerhört mycket mer på engelska. Jag ser nästan uteslutande på serier med engelskt tal, även där har du ett oerhört mycket större utbud. Och snälla sitt inte och läs texten på svenska, du missar halva serien. Det är oerhört mycket som försvinner i översättningen.

Har alltid förlitat mig på engelska när jag är utomlands. Har varit ett fåtal personer som inte kan men för det mesta går det utmärkt.

Jag skulle snarare lägga en röst för att vi övergår till engelska som det primära språket och lägger svenskan på hyllan.

• Maramina

Jag har haft användning av engelskan:

När jag var i England, USA, Grekland, Indonesien, Kina, Japan, Spanien, Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, Peru...

Och i mitt jobb. Så min skolengelska har jag verkligen haft användning av

• Aniiee
    Anonym (Historia) skrev 2016-11-23 07:40:35 följande:

Du har uppenbarligen inte deltagit på historielektronerna. Brittiska imperiet?

Har inga belägg men engelska är nog störst om man lägger ihop första och andra språk hos folk. Annars är det väl mandarin. I Europa är tyska störst som första språk.

Enligt diverse språksiter är Kinesiska största modersmålet (L1) med 1,2 miljarder talare (1 miljard av dessa talar mandarin som modersmål), Spanska på andra plats med 470 miljoner, och Engelska 3a med 360 miljoner. Däremot, om vi lägget till andraspråk (L2) och "foreign", så hamnar Kinesiskan marginellt högre än för L1, Spanskan hoppar upp till ca 570 miljoner och Engelskan hoppar upp till whooping 1,46 miljarder.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (undrar)

Är det bara jag som har klarat mig bra med engelska även i Frankrike? Var det för att jag försiktigt frågade på staplande franska om de möjligen talade engelska, istället för att förutsätta det? De jag kommunicerade med talade antingen engelska, eller ursäktade sig artigt för att de inte gjorde det.

• Johan70

Det finns många "vanliga människor" i alla länder (bortsett från de engelskspråkiga) som är så dåliga på engelska att de inte vill använda språket. Det betyder inte, att de egentligen inte alls kan språket.

Inom det internationella näringslivet och inom den internationella politiken används engelska nästan uteslutande.

En tidigare kollega till mig som hade gjort affärer i Kina, berättade att han hade fått veta när han var där att det var onödigt för västerlänningar att lära sig kinesiska, eftersom alla kineser ändå lär sig engelska och vill använda det språket i internationella sammanhang. I Indien och större delen av Afrika torde det vara samma sak.

• Anonym (mycket användning)

Nu kan jag visserligen tala en del franska och lite tyska också, men jag har haft mycket nytta av mina kunskaper i engelska. Bland annat när jag har rest och pluggat utomlands. Tror knappast jag kunnat läsa på universitetsnivå i USA om jag inte haft så gedigna engelskkunskaper, liksom.

Även i länder som inte har engelska som förstaspråk har det funkat hyfsat att ta sig fram med engelska. Också i Spanien, som du tar som exempel. (I fransktalande länder har jag dock främst begagnat mig av franska, och i tysktalande av både tyska och engelska.) 

Dessutom har jag rent allmänt nytta av min engelska, som när jag surfar på nätet och vill gå in på engelskspråkiga sidor. (Gäller exempelvis olika forskningsstudier.) (Och nej, den automatiska översättningen håller inte direkt måttet.) 

Jag har även haft nytta av engelskan i jobbet. Dessutom är det ju rätt trevligt att kunna se engelska/amerikanska tv-program och filmer utan att vara beroende av en fungerande textremsa.
    Sedan är det ju rätt kul att kunna kommunicera relativt obehindrat med andra engelsktalande människor runt om i världen. För vad du än säger - jo, det är ett världsspråk. ;)  

• Anonym (mycket användning)

Nu kan jag visserligen tala en del franska och lite tyska också, men jag har haft mycket nytta av mina kunskaper i engelska. Bland annat när jag har rest och pluggat utomlands. Tror knappast jag kunnat läsa på universitetsnivå i USA om jag inte haft så gedigna engelskkunskaper, liksom.

Även i länder som inte har engelska som förstaspråk har det funkat hyfsat att ta sig fram med engelska. Också i Spanien, som du tar som exempel. (I fransktalande länder har jag dock främst begagnat mig av franska, och i tysktalande av både tyska och engelska.) 

Dessutom har jag rent allmänt nytta av min engelska, som när jag surfar på nätet och vill gå in på engelskspråkiga sidor. (Gäller exempelvis olika forskningsstudier.) (Och nej, den automatiska översättningen håller inte direkt måttet.) 

Jag har även haft nytta av engelskan i jobbet. Dessutom är det ju rätt trevligt att kunna se engelska/amerikanska tv-program och filmer utan att vara beroende av en fungerande textremsa.
    Sedan är det ju rätt kul att kunna kommunicera relativt obehindrat med andra engelsktalande människor runt om i världen. För vad du än säger - jo, det är ett världsspråk. ;)  

• Lilje

Vad gör du i ditt liv där du aldrig använder engelska? Tror aldrig jag har gått en dag utan. Mitt nuvarande jobb har engelska som företagsspråk och anställda från 60 olika länder, jag hade inte ens fått jobbet om jag inte kunde språket.

• vcent
    ensam1 skrev 2016-11-23 13:43:10 följande:

Det kan bara vara någon med rötterna i gamla Jugoslavien som kan hålla med dig om att kroatiska stavas exakt som det låter och som envist håller kvar den ståndpunkten.

Visst, man kan ju säga att man stavar precis som det låter men om man har bokstäver som "nj" "lj" och "dz" så är det ju inte så svårt att hålla den tesen, det är bara att kombinera vilka bokstäver som behövs och så säga att den kombinationen är just en speciell bokstav.

Eller att  c,  ?,  och  ?  är tre olika bokstäver inte en bokstav som man ljudar annorlunda beroende på var apostrofen sitter.

Är väldigt intresserad av språk och har läst mycket om språk.

Grejen med kroatiskan är att det inte avviker från någon av de regler som står om alfabetet.

Om man lär sig att nj uttalas på ett sätt så uttalas det ALLTID så, ? uttalas alltid likadant.

Spanskan är också OFTA ett "det stavas precis som det låter"- språk. Men i spanskan är det föer undantag.

Men vissa språk är väldigt förvirrande när man ska uttala ord. I engelskan behöver man ibland verkligen lära sig hur ett ord ska uttalas, för att man inte riktigt kan se det på stavningen.

Likadant i svenskan.

Exempel på svenska: Kör och Kör.... om man syftar på det man gör med en bil så skulle man vilja stava det med något slags Sh eller tj.

Och det jag syftade på med engelskan är att bokstävernas uttal skiljer sig mycket från resten av europas språk. Bokstaven I uttalas i de flesta språk alltid som svenskans i, men i engelskan blir det AJ!

Men en sak vill jag säga! Efter vad min kompis sa om franska så vill jag verkligen mycket hellmre ha engelska som världsspråk.

Hans bild av franska: "det är fler oregelbunda verb än regelbundna, och det är fan fler undantag än vad det inte är undantag i detta språket".... han läste franska i 7 år i skolan, lika många som jag läst spanska å min spanska är långt bättre än hans franska, men jag förstår honom.
  • Johan70

Stavningen är visserligen oregelbunden i engelskan. Däremot har de en förhållandevis enkel grammatik. Därför är engelskan förhållandevis lätt att lära sig jämfört med många andra språk.

Glosor kan man alltid plugga. Grammatik kan man också lära sig, men är mer något man måste få in känslan för i ett språk, och det är svårare för de flesta människor.

• camelCase

Jag arbetar på ett stort svenskt företag och vårt officiella språk är engelska då vi har siter runt om i världen. Det innebär att uppskattningsvis 90% av email, dokumentation, möten osv är på engelska. Jag jobbar dessutom med programmeringsspråk som till stor del utgår ifrån engelska.

Samma på förra arbetsplatsen, också ett stort svenskt företag.

Jag skulle alltså inte kunna arbeta med det jag gör utan att kunna engelska.

Men jag tycker att det är bra att de valbara språken utökats från endast tyska och franska på 90-talet när jag gick i högstadiet, till ex mandarin, spanska och arabiska som jag tror kommer att bli allt mer användbara framöver.

• Anonym (Historia)
    Johan70 skrev 2016-11-28 14:09:10 följande:

Stavningen är visserligen oregelbunden i engelskan. Däremot har de en förhållandevis enkel grammatik. Därför är engelskan förhållandevis lätt att lära sig jämfört med många andra språk.

Glosor kan man alltid plugga. Grammatik kan man också lära sig, men är mer något man måste få in känslan för i ett språk, och det är svårare för de flesta människor.

Tyvärr är det så att korrekt engelska är ruskigt svår.Engelsk grammatik blir bara svårare och svårare, däremot finns det en hög tolerans på fel och man kan lätt göra sig förstådd. Pluggade två terminer engelska för 30 år sedan och då hade man en grammatik tjockare än bibeln att hålla sig till.
Svar på tråden Varför läser vi engelska i skolan?