Anonym (Anna) skrev 2016-11-25 08:03:25 följande:
Jag tjänar som sagt bra men en viktig grej att veta om yrket är att du ofta för de extra slantarna du tjänar får extra arbetsuppgifter typ gemensam planering, leda andra lärare, hålla möten osv. En annan sak som jag önskat någon sagt till mig och som faktiskt är det enda som gör att jsg vill byta yrke är rättningsbördan. Du förväntas ta hem arbete nästan varje dag för att kunna klara av professionen.
Ja så är det absolut. Vilka ämnen har du?
Jag råder den som ändå är intresserad av yrket att försöka kombinera ämnena lämpligt så att man blir anställningsbar men ändå ha minst ett ämne som inte har så mkt vanlig rättning av text och skriftlig bedömning, t ex något praktiskt-estetiskt ämne och/eller minst ett ämne som ofta undervisas i mindre grupp såsom t ex moderna språk. Jag är så nöjd att jag undervisar i endast ett "helklassämne" medan jag i det andra ämnet har grupper om ca 10-15 elever och därmed har mycket färre att bedöma och betygsätta. De kollegor som arbetar heltid och har två eller fler teoretiska ämnen med endast helklasser och mkt rättning, t ex svenska och engelska, eller SO-ämnen, har det ofta tufft att hinna med all rättning och hinna ge bra feedback.