Anonym (Johan) skrev 2019-12-15 10:40:17 följande:
I Stockholm är medellönen för UTBILDADE lärare över 40k för grundskolan och närmre 45 för gymnasiet.
Kom ihåg att lärarfacken etc har ett stort intresse av att hålla lärarlönernas snitt så lågt som möjligt, alltså fiktivt, i förhandlingar. När man pratar om genomsnittsinkomst räknar man in outbildade som nu är över 33% av andelen lärare. Dessa tjänar mkt mindre än utbildade och drar ner snittet kraftigt.
Har flera vänner som jobbar som lärare. Ingen lägger över 40timmar per vecka. De flesta är så rutinerade att de kan jobba 30-35 timmar per vecka, sen har de 12 veckor helt ledigt på det.
Tjänar man 40 000 och jobbar 35 timmar plus 12 veckors lov blir det runt 1400 arbetade timmar per år. 480 000 i årslön genom 1400 blir över 340kr per arbetad timme. Helt ok timlön. Eftersom man inte går över brytpunkten för statlig skatt blir nettoinkomsten per år runt 366 000, dvs runt 260kr per timme.
Tex en duktig jurist kanske tjänar 70 000 i mån. Dock jobbar de ofta 70-80 timmar per vecka och är sällan lediga 6 veckor per år.
Låt oss säga att en jurist jobbar 60 timmar per vecka och tar ut 6 veckors semester. Det blir 2760 arbetade timmar per år. Årslönen är 840 000. Det blir 304 kr per arbetad timme.
MEN. Juristen får betala en jävla marginalskatt. Nettoinkomsten blir 543 000 efter skatt, dvs runt 197 kr per timme.
Netto är alltså lärarens lön per timme 32% högre.
Läraren får behålla 77% av sin lön.
Juristen får behålla 65%.
Fast det funkar inte riktigt så länge, som det gjorde förr att man kan vara så rutinerad och inkörd att man bara behöver gå på lektionerna och undervisa med minimalt för- och efterarbete eftersom man jobbat länge och så att säga kan jobbet. Det är inte riktig så det ser ut!
Har du sådana vänner så fuskar dom, och skiter medvetet i arbetsuppgifter skulle jag gissa. Det är inte bra lärare.
Visst finns det enstaka lärare på varje skola som åker räkmacka ja, men till den som funderar på att utbilda sig till lärare så vill jag säga att det inte går att ha den sortens arbetsveckor som vision inför framtiden.. Det är en mycket stor dokumentationsbörda som kommer att ta några timmar att utföra även om man är snabb. Sen tillkommer ATP, och diverse andra möten. Visst det kan variera från vecka till vecka. Men nån dag är det i regel möte eller planering till halv fem. Plus arbetslagsplanering på det.. Så.. Sen är det olika hur stränga rektorer är. Vissa tillåter eget ansvar medan andra kräver att läraren är ett visst antal timmar på skolan, oavsett. Så då går det INTE att pressa ned arbetstiden till 35 h veckan.
Sen är det såklart olika från individ till individ, vissa jobbar jäkligt snabbt och fixar rättning och dokumentation inom rimlig tid ja. Ofta hänger det på hur noggrann man vill vara..