• Tokern001

LÄRARE LÖN 40 000kr

Är det någon som jobbar som lärare som har över eller nära 40 000kr i månaden? Är det värt att studera till lärare om man inte kan tjäna 40 000kr i månaden (något jag tycker är normen för en akademiker dessutom är det ett bristyrke)?

Jag tänker att 30 000kr är minimum för att arbeta med barn och undervisning som ingångalön iaf. Håller ni med?

Vad krävs för att få högre lön?

Vad har ni för lön?

Hur länge har ni arbetat?

• Svar på tråden LÄRARE LÖN 40 000kr
  • Anonym (Alissa)

Jag jobbade i Stockholm som lärare (jobbar med annat nu) för fem år sedan och då var min lön 35.000 kr efter 3 år som lärare. Av mina kompisar som gick ut samtidigt som mig så har flera över 40.000 (alltså efter 8 år som lärare).

Har också en kompis som nyexaminerades förra året och gick in på lön på 35.000. 

Men som sagt vi bor i Stockholm. Sen beror det på vad du blir lärare i, vilket stadium och vilka ämnen så klart också.

• Anonym (K)

Jag är lärare och bland kollegorna på min skola och många vänner jag har som är lärare är det inte någon, vad jag vet, som har mer än 40000:- i lön. Några är i närheten och det är tack vara lärarlönelyftet och/eller förstelärartjänster så det är inte säkert att de får behålla den lönen längre fram. Själv tjänar jag 31750:-/månad men fick inte ta del av lärarlönelyftet eftersom jag är föräldraledig för tillfället. Jag har jobbat som färdigutbildad lärare i två år. Bor i Stockholm.

• Anonym (Moi)
    Anonym (10år) skrev 2016-11-23 21:49:30 följande:

Bara nyfiken, är det grundlön eller har han förstelärartjänst el lärarlönelyftslön

Har själv jobbat ca 10år å tjänar drygt 29 000

Förstelärartjänst :)
  • Anonym (Hej)

Hej

Jag tjänar 49000kr i månaden och har arbetat som lärare i 9 år

Jobbar i borås (strax utanför göteborg) och har ingen förstelärartjänst

• Anonym (Hej)
    Anonym (nnnn) skrev 2016-11-23 20:09:56 följande:

Har arbetat i 10 år. Tjänar 29 000 kr.