• Tokern001

LÄRARE LÖN 40 000kr

Är det någon som jobbar som lärare som har över eller nära 40 000kr i månaden? Är det värt att studera till lärare om man inte kan tjäna 40 000kr i månaden (något jag tycker är normen för en akademiker dessutom är det ett bristyrke)?

Jag tänker att 30 000kr är minimum för att arbeta med barn och undervisning som ingångalön iaf. Håller ni med?

Vad krävs för att få högre lön?

Vad har ni för lön?

Hur länge har ni arbetat?

• Svar på tråden LÄRARE LÖN 40 000kr
  • Anonym (Alissa)

Jag jobbade i Stockholm som lärare (jobbar med annat nu) för fem år sedan och då var min lön 35.000 kr efter 3 år som lärare. Av mina kompisar som gick ut samtidigt som mig så har flera över 40.000 (alltså efter 8 år som lärare).

Har också en kompis som nyexaminerades förra året och gick in på lön på 35.000. 

Men som sagt vi bor i Stockholm. Sen beror det på vad du blir lärare i, vilket stadium och vilka ämnen så klart också.

• Anonym (K)

Jag är lärare och bland kollegorna på min skola och många vänner jag har som är lärare är det inte någon, vad jag vet, som har mer än 40000:- i lön. Några är i närheten och det är tack vara lärarlönelyftet och/eller förstelärartjänster så det är inte säkert att de får behålla den lönen längre fram. Själv tjänar jag 31750:-/månad men fick inte ta del av lärarlönelyftet eftersom jag är föräldraledig för tillfället. Jag har jobbat som färdigutbildad lärare i två år. Bor i Stockholm.

• Anonym (Moi)
    Anonym (10år) skrev 2016-11-23 21:49:30 följande:

Bara nyfiken, är det grundlön eller har han förstelärartjänst el lärarlönelyftslön

Har själv jobbat ca 10år å tjänar drygt 29 000

Förstelärartjänst :)
  • Anonym (Hej)

Hej

Jag tjänar 49000kr i månaden och har arbetat som lärare i 9 år

Jobbar i borås (strax utanför göteborg) och har ingen förstelärartjänst

• Anonym (Hej)
    Anonym (nnnn) skrev 2016-11-23 20:09:56 följande:

Har arbetat i 10 år. Tjänar 29 000 kr. 

Tycker du ska kräva högre lön, ta kontakt med din ombudsman på din skola.
  • Anonym (.)

Hoppsan! Ska nog flytta till en annan stad, haha. Häromkring tjänar de flesta grundskolelärare 25-27 i månaden, även de som jobbat i flera år. De som har förstelärartjänst tjänar över 30. Mellan 30-35 på de flesta.

Men vet att de på gymnasiet tjänar mer. Förskolelärarna tjänar lika mycket som oss, vissa mer.

Mellanstor stad, Västra Götaland.

• Anonym (Z)

Jag pluggar själv till ämneslärare i svenska och svenska som andra språk. Har två terminer kvar. Vad har ni lärare i tråden för ämnen och vart bor ni? Tänkte jag kunde fråga då det är relevant till ts fråga ;)

• Anonym (pappa)
    Anonym (Beror på tillgången) skrev 2016-11-23 20:16:14 följande:

Det finns absolut möjligheter att få den lönen och över, kanske inte som ingångslön dock. Framförallt storstäderna börjar lönerna stiga i. Kika här skolvarlden.se/artiklar/har-tjanar-lararna-upp-mot-50-000

Haha, de skriver uppenbarligen om mig i den artikeln. Ämneslärare i natur, i Huddinge, tjänar lite över 40 000, sitter väldigt säkert på jobbet och har goda utsikter att höja lönen ganska bra nästa år. I princip är det ju bara att hota med att dra någon annanstans. eftersom det är så ont om naturämnes- och matematiklärare.
  • Anonym (1)

Tyvärr ligger lönerna olika i olika kommuner. Min kommun ligger ganska lågt och har gjort så i flera år. 

Jag har jobbar 23 år och har ca 35 000 kr (gymnasiet) 

Har kollegor som är förstalärare och det + nåt annat påslag gör att iaf 2 av dem nog ligger precis under 40.000. . 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Z) skrev 2016-11-24 16:08:02 följande:

Jag pluggar själv till ämneslärare i svenska och svenska som andra språk. Har två terminer kvar. Vad har ni lärare i tråden för ämnen och vart bor ni? Tänkte jag kunde fråga då det är relevant till ts fråga ;)

Jag har svenska och religion. Bor i borås. Tjänar 49070:-

Begär minst 30000:- i ingångslön. Råder stor brist på svenskalärare.
Svar på tråden LÄRARE LÖN 40 000kr