• Tokern001

LÄRARE LÖN 40 000kr

Är det någon som jobbar som lärare som har över eller nära 40 000kr i månaden? Är det värt att studera till lärare om man inte kan tjäna 40 000kr i månaden (något jag tycker är normen för en akademiker dessutom är det ett bristyrke)?

Jag tänker att 30 000kr är minimum för att arbeta med barn och undervisning som ingångalön iaf. Håller ni med?

Vad krävs för att få högre lön?

Vad har ni för lön?

Hur länge har ni arbetat?

• Svar på tråden LÄRARE LÖN 40 000kr
  • CEZ
    Tokern001 skrev 2016-11-25 06:50:20 följande:

Undrar oxå vilken region? :)

Han tog sin examen 2011, och började jobba direkt. Jobbar fortfarande på samma skola i Södertälje. Skulle han jobba i Stockholm skulle han få högre lön, han har fått erbjudanden men tackat nej då han trivs väldigt bra på sin nuvarande skola. Han tjatar på mig hela tiden att jag ska utbilda mig till matte/naturlärare då det råder stor brist inom just de ämnena vilket gör att lärare med legitimation kan kräva mycket i lön. Jag håller dock på att utbilda mig inom ett annat område!
  • Anonym (---)
    Anonym (nnnn) skrev 2016-11-23 20:09:56 följande:

Har arbetat i 10 år. Tjänar 29 000 kr. 

Låter som det sämsta karriärvalet någonsin.
  • Emy88

Jag tjänar 39000 kr i månaden, arbetar som NO-lärare på högstadiet. Har arbetat i fem år men varit föräldraledig i två omgångar under den tiden.

• CEZ
    CEZ skrev 2016-11-26 17:58:11 följande:

Han tog sin examen 2011, och började jobba direkt. Jobbar fortfarande på samma skola i Södertälje. Skulle han jobba i Stockholm skulle han få högre lön, han har fått erbjudanden men tackat nej då han trivs väldigt bra på sin nuvarande skola. Han tjatar på mig hela tiden att jag ska utbilda mig till matte/naturlärare då det råder stor brist inom just de ämnena vilket gör att lärare med legitimation kan kräva mycket i lön. Jag håller dock på att utbilda mig inom ett annat område!

Ska även tillägga att han har varit föräldraledig 1 år också, han återgick till jobbet nu i augusti.
  • Anonym (Lären)

Det är ju väldigt relativt detta.

Det finns lärare som tjänar strax över 20000kr och lärare som tjänar 50000kr.... erfarenhet spelar ingen roll.... ofta är det de som jobbat som lärare i många många år som inte har de höga lönerna. Å som de sa till min bror när han började läsa var att vad han kunde få i ingångslön var troligen högre än vad en del som jobbat som lärare i 20 år får.

Men detta beror ju mycket på vilken del av landet du bor i, ifall skolan är kommunal eller privat..... ifall du jobbar på låg-, mellan-, eller högstadiet eller gymnasiet....

min bror hade turen att få ingångslön på över 30000kr medan nån av hans kursare hade fått 28000kr i ingångslön.

Sen finnes ju alltid alternativet att söka jobb utomlands. Där är ofta lönerna högre (iaf i förhållande till landets medellöner och prisklass) och ofta är även statusen markant högre än i sverige.

Det kan räcka med att kolla till våra närmsta grannar så kan du redan där få en fetare lön och högre status och även bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor... just sayin?

• Anonym (tobbe)
    Anonym (---) skrev 2016-11-26 18:01:12 följande:
    Låter som det sämsta karriärvalet någonsin.
    Med tanke på att många knegare aldrig kommer komma i närheten av sån lön under en livstid så är det nog rätt schysst. Med en sån lön skulle jag kunna gå i pension tidigt eller ta ledigt ett år då och då och resa.
  • Anonym (Stockholm)

Jag är nyexad lärare och fick en ingångslön på över 40k, så visst existerar den lönen bland lärare.

• Anonym (Y)

Jag är förskollärare och tjänar 36.000 efter ett år i yrket. Min svägerska är lärare på mellanstadiet och tjänar 43000 (inkl 5 k för att hon har förstaläraretjänst). Detta är i sthlm

• Anonym (Teachers pet)

Finns en anledning till att lönerna stuckit iväg.. Anledningen är att lärare säger upp sig och slutar, eller byter arbetsplats som dårar. Det är helt enkelt svårt att hitta bra personal. Då måste skolorna erbjuda högre lön.

Varför vill lärarna sluta eller byta arbetsplats? Jo till stor del på grund av ohållbara arbetsförhållanden. Usel arbetsmiljö, dåligt ledarskap och jobbiga elever +föräldrar.

Det är ingen dans på rosor att va lärare idag.

Känner exempelvis en lärare som tvingats gå ned på 80% för att orka med. Då är det ändå en heltidstjänst om man ser till antalet arbetade timmar/v.

• Anonym (Teachers pet)

Det är dessutom väldigt jobbigt för lärarna när kollegor slutar stup i kvarten och ideligen ersätts av nya oprövade kort, eller oduglingar på annat vis.

Så då eskalerar problemet, och ännu fler lärare ser sig om efter nya tjänster. Då kan man ju dessutom få upp lönen med några tusingar på samma gång.

Det blir en negativ spiral.

Så det här med kraftigt höjda löner är både bra och dåligt kan man säga lite förenklat. It comes with a prize

• Anonym (Teachers pet)

För att inte bli missförstådd så vill jag säga att jag önskar lärarna bra löner, de har varit kriminellt lågavlönade I decennier, men man ska vara medveten om att myntet har två sidor i den svenska skolan som den ser ut idag.

En lärare i storstaden kan oftast utan problem nå upp i 40 med lite medvind och tur på vägen. Om läraren spelar sina kort väl och lyckas byta arbetsplats, får lärarlönelyft o.s.v.

Det går till och med att komma upp över 40k.

Men det är egentligen ett symtom på ett problem. På en skola som inte riktigt funkar.. Det är dock inte lärarnas fel.

• Anonym (Över)

Känner till två lärare i Stockholm på gymnasienivå som har ca 42000kr/mån var. Den ena är utb civilingenjör, teknisk fysik och den andra utb lärare.

• Anonym (Johan)

I Stockholm är medellönen för UTBILDADE lärare över 40k för grundskolan och närmre 45 för gymnasiet.

Kom ihåg att lärarfacken etc har ett stort intresse av att hålla lärarlönernas snitt så lågt som möjligt, alltså fiktivt, i förhandlingar. När man pratar om genomsnittsinkomst räknar man in outbildade som nu är över 33% av andelen lärare. Dessa tjänar mkt mindre än utbildade och drar ner snittet kraftigt.

Har flera vänner som jobbar som lärare. Ingen lägger över 40timmar per vecka. De flesta är så rutinerade att de kan jobba 30-35 timmar per vecka, sen har de 12 veckor helt ledigt på det.

Tjänar man 40 000 och jobbar 35 timmar plus 12 veckors lov blir det runt 1400 arbetade timmar per år. 480 000 i årslön genom 1400 blir över 340kr per arbetad timme. Helt ok timlön. Eftersom man inte går över brytpunkten för statlig skatt blir nettoinkomsten per år runt 366 000, dvs runt 260kr per timme.

Tex en duktig jurist kanske tjänar 70 000 i mån. Dock jobbar de ofta 70-80 timmar per vecka och är sällan lediga 6 veckor per år.

Låt oss säga att en jurist jobbar 60 timmar per vecka och tar ut 6 veckors semester. Det blir 2760 arbetade timmar per år. Årslönen är 840 000. Det blir 304 kr per arbetad timme.

MEN. Juristen får betala en jävla marginalskatt. Nettoinkomsten blir 543 000 efter skatt, dvs runt 197 kr per timme.

Netto är alltså lärarens lön per timme 32% högre.

Läraren får behålla 77% av sin lön.

Juristen får behålla 65%.

• Anonym (Teachers pet)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-15 10:40:17 följande:

I Stockholm är medellönen för UTBILDADE lärare över 40k för grundskolan och närmre 45 för gymnasiet.

Kom ihåg att lärarfacken etc har ett stort intresse av att hålla lärarlönernas snitt så lågt som möjligt, alltså fiktivt, i förhandlingar. När man pratar om genomsnittsinkomst räknar man in outbildade som nu är över 33% av andelen lärare. Dessa tjänar mkt mindre än utbildade och drar ner snittet kraftigt.

Har flera vänner som jobbar som lärare. Ingen lägger över 40timmar per vecka. De flesta är så rutinerade att de kan jobba 30-35 timmar per vecka, sen har de 12 veckor helt ledigt på det.

Tjänar man 40 000 och jobbar 35 timmar plus 12 veckors lov blir det runt 1400 arbetade timmar per år. 480 000 i årslön genom 1400 blir över 340kr per arbetad timme. Helt ok timlön. Eftersom man inte går över brytpunkten för statlig skatt blir nettoinkomsten per år runt 366 000, dvs runt 260kr per timme.

Tex en duktig jurist kanske tjänar 70 000 i mån. Dock jobbar de ofta 70-80 timmar per vecka och är sällan lediga 6 veckor per år.

Låt oss säga att en jurist jobbar 60 timmar per vecka och tar ut 6 veckors semester. Det blir 2760 arbetade timmar per år. Årslönen är 840 000. Det blir 304 kr per arbetad timme.

MEN. Juristen får betala en jävla marginalskatt. Nettoinkomsten blir 543 000 efter skatt, dvs runt 197 kr per timme.

Fast det funkar inte riktigt så länge, som det gjorde förr att man kan vara så rutinerad och inkörd att man bara behöver gå på lektionerna och undervisa med minimalt för- och efterarbete eftersom man jobbat länge och så att säga kan jobbet. Det är inte riktig så det ser ut!

Har du sådana vänner så fuskar dom, och skiter medvetet i arbetsuppgifter skulle jag gissa. Det är inte bra lärare.

Visst finns det enstaka lärare på varje skola som åker räkmacka ja, men till den som funderar på att utbilda sig till lärare så vill jag säga att det inte går att ha den sortens arbetsveckor som vision inför framtiden.. Det är en mycket stor dokumentationsbörda som kommer att ta några timmar att utföra även om man är snabb. Sen tillkommer ATP, och diverse andra möten. Visst det kan variera från vecka till vecka. Men nån dag är det i regel möte eller planering till halv fem. Plus arbetslagsplanering på det.. Så.. Sen är det olika hur stränga rektorer är. Vissa tillåter eget ansvar medan andra kräver att läraren är ett visst antal timmar på skolan, oavsett. Så då går det INTE att pressa ned arbetstiden till 35 h veckan.

Sen är det såklart olika från individ till individ, vissa jobbar jäkligt snabbt och fixar rättning och dokumentation inom rimlig tid ja. Ofta hänger det på hur noggrann man vill vara..
  • Anonym (Förskollärare)

Jag jobbar som förskollärare i en kranskommun till Göteborg. Arbetar på en tjänst som förskollärare med utökat uppdrag. Det betyder att jag är med å driver verksamheten å är ansvarig för handledning å det pedagogiskautvecklingsarbete hos oss. Min grundlön är 37.000 å för det utökade uppdraget får jag 3000kr extra.

• hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-15 10:40:17 följande:

Sådan tur har väldigt få lärare att de har så låg arbetsbelastning. Bara den tid man är i elevgrupp på min skola är ca 25 h (undervisning, rastvakt, stöd i hallar, pedagogisk lunch, hjälp i omklädningsrum...), sedan 3-4 h obligatoriska möten. Så att kunna jobba enbart 30 h i veckan är omöjligt, det är alltså vad vi är schemalagda i elevgrupp/möten. 

En bra lärare anpassar också planeringar efter aktuell elevgrupp och följer upp undervisningen och ger feedback. Tar man sitt arbete seriöst och följer styrdokumenten fyller man en heltid utan problem. De allra flesta jag känner som gör ett bra jobb har svårt att hinna med under sina 45 h per vecka.

Låter som att dina vänner antingen:

1. Gör ett rätt dåligt jobb
    2. Jobbar på Sveriges enklaste skola
    3. Jobbar betydligt mer än vad du tror och ser och att du är mest avundsjuk på lång sommarledighet
  • Anonym (Teachers pet)
    hammarhajen skrev 2019-12-16 20:19:49 följande:

Sådan tur har väldigt få lärare att de har så låg arbetsbelastning. Bara den tid man är i elevgrupp på min skola är ca 25 h (undervisning, rastvakt, stöd i hallar, pedagogisk lunch, hjälp i omklädningsrum...), sedan 3-4 h obligatoriska möten. Så att kunna jobba enbart 30 h i veckan är omöjligt, det är alltså vad vi är schemalagda i elevgrupp/möten. 

En bra lärare anpassar också planeringar efter aktuell elevgrupp och följer upp undervisningen och ger feedback. Tar man sitt arbete seriöst och följer styrdokumenten fyller man en heltid utan problem. De allra flesta jag känner som gör ett bra jobb har svårt att hinna med under sina 45 h per vecka.

3. Jobbar betydligt mer än vad du tror och ser och att du är mest avundsjuk på lång sommarledighet

Eller så är dom anställda med 40k i heltidslön, men har gått ned i arbetstid för att få vardagen att gå ihop.. och jobbar 80% eller nåt sånt..

Ganska vanligt..
  • Anonym (Johan)
    hammarhajen skrev 2019-12-16 20:19:49 följande:

Jag hae själv jobbat på skola. Innan 07.50 och Efter 16.00 så var jag sist kvar på bygget i princip. Detta gällde samtliga skolor. Inte så att alla dessa satt hemma och jobbade varje dag direkt.

Däremot blir det ju stora skillnader kring hur effektiv man är. När vi rättade nationella rättade jag 10 prov när mina äldre kollegor hunnit rätta 1 (samma kvalitet fö)
  • hammarhajen
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-17 07:07:04 följande:
    Jag hae själv jobbat på skola. Innan 07.50 och Efter 16.00 så var jag sist kvar på bygget i princip. Detta gällde samtliga skolor. Inte så att alla dessa satt hemma och jobbade varje dag direkt.

Däremot blir det ju stora skillnader kring hur effektiv man är. När vi rättade nationella rättade jag 10 prov när mina äldre kollegor hunnit rätta 1 (samma kvalitet fö)
    Gick du runt och kollade alla klassrum, alla arbetsrum, överallt?
    Jag är lärare och har ingen aning om ifall kollegor i ett annat arbetslag (som inte sitter i samma arbetsrum) är kvar efter 16. Inte går jag och kontrollerar deras arbetsrum.. 

Lärare har en del av sin arbetstid som förtroendetid, det vill säga att man kan arbeta hemifrån om man önskar. Igår mailade jag och kollegan till varandra fram till 23.10 för att styra upp dagens planering, då hade vi suttit ett par timmar på varsitt håll från ca 21.00 båda två. Som ganska många kvällar.

Men det är så lätt att uttala sig om andras arbetssituation.. 
Svar på tråden LÄRARE LÖN 40 000kr