• MidnightDare

Kvinnor och män som snusar, några frågor

Hej!

Har lite frågor till er män och kvinnor som snusar.

Vad snusar du? Lös/portion?

Vilket märke?

Hur länge har du snusat?

Är du noga med munhygienen?

Har du märkt av snusande på din hälsa? (Dvs; påverkan på tänder/tandkött?)

Är DU rädd för tandhälsan/tandköttet?

Vill du sluta snusa/ eller fortsätta (och isåfall varför)?

Själv är jag 23 år och snusat General portion av och till sedan jag var 15 år. De senaste 4 åren har jag i perioder fått så dåligt samvete av att snusa (är livrädd att förstöra tandköttet), men snus är ju så gott.....hmmmm.

Är just nu för tillfälligt snusfri och inte snusat sedan ca 2 månader. Men längtar nästan dagligen till en snus och livet känns sådär grått och tråkigt utan snus. Samtidigt som jag inte oroar mig över tandhälsan, vilket jag i perioder däremot gör när jag snusar.
    Saken är den att det syns ingenting på mina tänder eller mitt tandkött vad jag kan se eller tandläkaren när jag varit det. I alla fall inget märkvärdigt.
    Är väldigt noga med munhygienen, borstar alltid tänderna morgon och kväll, munskölj, samt tandtråd.
    Men är livrädd att  när jag snusar att jag plötsligt ska märka att tandköttet är sönderfrätt eller att tandhalsarna syns.
    När jag varit hos tandläkaren så säger dom att jag har jättefin tandhälsa och att jag inte behöver oroa mig. Men jag gör det ändå.
    Samtidigt så vill jag inte ge upp snuset helt....
    Någon som känner igen sig?

Ska bli intressant att läsa era svar.

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Kvinnor och män som snusar, några frågor
  • Anonym (Man48)

Man, snusat rape lös i 13 år..... Jomen visst har tandköttet påverkats men försöker inte tänka på det. Snusar på varannan sida, sliter mindre på tandköttet så.
    Jag struntar inte i munhygienen men kan väl sköta den bättre....
    Tror inte du behöver oroa dig men bra att du har uppehåll då och då. 

• Linda2barnsmamma

Hej. Snusat till o från sen 8 år tillbaka. Gick över till det när jag slutade röka första gången (urdumt ja vet).. snusar Göteborg rape white portion.

Aldrig haft besvär med munhygien eller tandkött. Trots mina 26 år så har jag aldrig haft hål i tänderna o tandsten ska jag ta bort nästa vecka för första gången :) så inga problem här inte. .

Men sen är det ju klart att det är ju alltid bäst att va utan och låta munnen va fri från detta gift.. ;)

• MidnightDare
    Linda2barnsmamma skrev 2016-11-23 18:48:34 följande:

Hej. Snusat till o från sen 8 år tillbaka. Gick över till det när jag slutade röka första gången (urdumt ja vet).. snusar Göteborg rape white portion.

Aldrig haft besvär med munhygien eller tandkött. Trots mina 26 år så har jag aldrig haft hål i tänderna o tandsten ska jag ta bort nästa vecka för första gången :) så inga problem här inte. .

Men sen är det ju klart att det är ju alltid bäst att va utan och låta munnen va fri från detta gift.. ;)

Tack för ditt svar!

Skönt när man slipper problem med tandkött och så.

Jag märker heller ingenting på mitt tandkött, ok möjligtvis att tandköttet flyttat sig nån millimeter eller kanske det bara är jag som är paranoid haha :-P

Hur många av dessa 8 år uppskattar du att du snusat regelbundet?
    Känner du dig rädd att snuset kan komma att kanske påverka tandköttet/munnen?

Själv tänker jag att en sådan process om man ens drabbas av det lär ju ta några år från att tandköttet börjar dra sig upp. Då har man väl gott om tid på sig att sluta?!

Jo, håller med att det är ju alltid bäst att vara utan men det är ju så gott.

• glutten

Snusat jättelänge (ca 12 år sammanlagt) och har tydliga skador på tandköttet vilket ger mig enorm ångest. Måste sluta men vill inte. Snusar portion (Rapé). Har exemplarisk tandhygien och tandhälsa i övrigt.

• MidnightDare
    glutten skrev 2016-11-23 19:18:21 följande:

Snusat jättelänge (ca 12 år sammanlagt) och har tydliga skador på tandköttet vilket ger mig enorm ångest. Måste sluta men vill inte. Snusar portion (Rapé). Har exemplarisk tandhygien och tandhälsa i övrigt.

Tråkigt att höra att du har fått skador.

Kan förstå att du känner ångest men det finns värre saker.

Hur gammal är du om jag får fråga? och vad är det för skador på tandköttet du fått? Har skadorna kommit nu eller kom dom ganska snart efter du börjat snusa?

Varierar du inte vilken sida du snusar på? Det är bättre för tandköttet/snuslesioner än att ha snuset på samma plats hela tiden.

• Anonym (Man48)
    glutten skrev 2016-11-23 19:18:21 följande:

12 år med portion och redan tydlida skador på tandköttet...ehm... hur ofta har du inne en prilla? Sover du med det elle?
Svar på tråden Kvinnor och män som snusar, några frågor