• MidnightDare

Kvinnor och män som snusar, några frågor

Hej!

Har lite frågor till er män och kvinnor som snusar.

Vad snusar du? Lös/portion?

Vilket märke?

Hur länge har du snusat?

Är du noga med munhygienen?

Har du märkt av snusande på din hälsa? (Dvs; påverkan på tänder/tandkött?)

Är DU rädd för tandhälsan/tandköttet?

Vill du sluta snusa/ eller fortsätta (och isåfall varför)?

Själv är jag 23 år och snusat General portion av och till sedan jag var 15 år. De senaste 4 åren har jag i perioder fått så dåligt samvete av att snusa (är livrädd att förstöra tandköttet), men snus är ju så gott.....hmmmm.

Är just nu för tillfälligt snusfri och inte snusat sedan ca 2 månader. Men längtar nästan dagligen till en snus och livet känns sådär grått och tråkigt utan snus. Samtidigt som jag inte oroar mig över tandhälsan, vilket jag i perioder däremot gör när jag snusar.
    Saken är den att det syns ingenting på mina tänder eller mitt tandkött vad jag kan se eller tandläkaren när jag varit det. I alla fall inget märkvärdigt.
    Är väldigt noga med munhygienen, borstar alltid tänderna morgon och kväll, munskölj, samt tandtråd.
    Men är livrädd att  när jag snusar att jag plötsligt ska märka att tandköttet är sönderfrätt eller att tandhalsarna syns.
    När jag varit hos tandläkaren så säger dom att jag har jättefin tandhälsa och att jag inte behöver oroa mig. Men jag gör det ändå.
    Samtidigt så vill jag inte ge upp snuset helt....
    Någon som känner igen sig?

Ska bli intressant att läsa era svar.

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Kvinnor och män som snusar, några frågor
  • Linda2barnsmamma
    Anonym (Man48) skrev 2016-11-23 19:50:15 följande:

12 år med portion och redan tydlida skador på tandköttet...ehm... hur ofta har du inne en prilla? Sover du med

[quote=77159939][quote-nick]MidnightDare skrev 2016-11-23 18:54:36 följande:[/quote-nick]Tack för ditt svar!

Skönt när man slipper problem med tandkött och så.

Jag märker heller ingenting på mitt tandkött, ok möjligtvis att tandköttet flyttat sig nån millimeter eller kanske det bara är jag som är paranoid haha :-P

Hur många av dessa 8 år uppskattar du att du snusat regelbundet?

Känner du dig rädd att snuset kan komma att kanske påverka tandköttet/munnen?

Själv tänker jag att en sådan process om man ens drabbas av det lär ju ta några år från att tandköttet börjar dra sig upp. Då har man väl gott om tid på sig att sluta?!

Jo, håller med att det är ju alltid bäst att vara utan men det är ju så gott.

Nja kanske 7 år.. men röker också. Ibland.. Fy vad ja skäms när ja skriver detta.. dock aldrig snusat el rökt under graviditet el amning !! Men dum som ja är så börjar ja efter... urk.. nu e de dags att ta tag i det här...

Nä inte så jätterädd att det ska ta skada.. mannen har snusat i 15 år , en dosa om dagen o även nattetid ofta. . Han har inga problem alls med sina tänder eller sitt tandkött det är nog väldigt individuellt..
  • MidnightDare
    Linda2barnsmamma skrev 2016-11-23 21:38:19 följande:
    Nja kanske 7 år.. men röker också. Ibland.. Fy vad ja skäms när ja skriver detta.. dock aldrig snusat el rökt under graviditet el amning !! Men dum som ja är så börjar ja efter... urk.. nu e de dags att ta tag i det här...

Nä inte så jätterädd att det ska ta skada.. mannen har snusat i 15 år , en dosa om dagen o även nattetid ofta. . Han har inga problem alls med sina tänder eller sitt tandkött det är nog väldigt individuellt..

Du behöver inte skämmas men jag förstår. Skäms själv över att jag snusar kanske. Men det är ju så gott. 

Ja, jag tror också det är individuellt. Men sedan har jag en tendens att bli hypokondrisk också haha.

Men sköter munhygienen och ser ingen skillnad på mitt tandkött eller så så tror inte det skadats något egentligen. är väl mest rädd att jag plötsligt ska märka att massa tandkött fräts bort utan att jag märkt det... Men tror att en sådan process tar ett par år. I alla fall att om tandköttet börjar dra ihop sig så blir ju inte tandhalsarna blottade på 1 dag precis eller någon vecka?!

• volvo142
    MidnightDare skrev 2016-11-23 17:22:56 följande:

Hej!

Har lite frågor till er män och kvinnor som snusar.

Vad snusar du? Lös/portion?

Vilket märke?

Hur länge har du snusat?

Är du noga med munhygienen?

Har du märkt av snusande på din hälsa? (Dvs; påverkan på tänder/tandkött?)

Är DU rädd för tandhälsan/tandköttet?

Vill du sluta snusa/ eller fortsätta (och isåfall varför)?

Själv är jag 23 år och snusat General portion av och till sedan jag var 15 år. De senaste 4 åren har jag i perioder fått så dåligt samvete av att snusa (är livrädd att förstöra tandköttet), men snus är ju så gott.....hmmmm.

Är just nu för tillfälligt snusfri och inte snusat sedan ca 2 månader. Men längtar nästan dagligen till en snus och livet känns sådär grått och tråkigt utan snus. Samtidigt som jag inte oroar mig över tandhälsan, vilket jag i perioder däremot gör när jag snusar.
    Saken är den att det syns ingenting på mina tänder eller mitt tandkött vad jag kan se eller tandläkaren när jag varit det. I alla fall inget märkvärdigt.
    Är väldigt noga med munhygienen, borstar alltid tänderna morgon och kväll, munskölj, samt tandtråd.
    Men är livrädd att  när jag snusar att jag plötsligt ska märka att tandköttet är sönderfrätt eller att tandhalsarna syns.
    När jag varit hos tandläkaren så säger dom att jag har jättefin tandhälsa och att jag inte behöver oroa mig. Men jag gör det ändå.
    Samtidigt så vill jag inte ge upp snuset helt....
    Någon som känner igen sig?

Ska bli intressant att läsa era svar.

Ha en fin kväll!

Har snusat i omgångar när jag slutat röka så kan väl inte riktigt klassa mig  som en snusare. alldrig riktigt gillat snus höll dock upp från ciggen i ett år med snus sen gav jag upp.
    snusade portion helst nått som inte smakade snus annars det vanliga händer väl att man tar sig en lös om man blir bjuden än idag. Nej inte alls rädd för det. Japp super noga med min munhygien. Men å andra sidan så har jag inte varit en riktig snusmumrik nånsin :)
  • Anonym (Kvinna)

Snusat i nästan 10 år(avbrott vid graviditeter),miniportion,snusar nästan hela tiden,har inte märkt några skador.Skulle aldrig kunna snusa när jag sover.Vill sluta,det är dyrt och tänker på hälsan.Men hur?Snus har ju varit min bästa vän och det lugnar ner mig.Måste minska och sluta någon dag!

• StevenDiese

Snusat löst i 20 år. Inget problem med tänder eller tandkött.

För tänderna ska snus vara bra. Värre för tandköttet. Alla jag vet som har synliga tandhalsar snusar portion. Tror det är tygpåsen som skaver.

Jag skulle gärna sluta då jag snusar dygnet runt oavbrutet vilket blir dyrt. En dosa om dagen.

Det värsta med snuset för mig är att pulsen är 20 slag högre (än när jag Hållit upp) samt att hjärtat skenar ibland. Läkaren uppmanade mig att sluta för att få bukt med det.

Jag är en riktig nikotinslav.

• glutten
    Anonym (Man48) skrev 2016-11-23 21:14:18 följande:
    Ok, hoppas det bli bättre för dig. Variera sida är också att rekommendera
    Vilket jag redan gör. Byter sida varje gång jag byter prilla :)
  • MidnightDare
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-11-23 22:15:18 följande:

Snusat i nästan 10 år(avbrott vid graviditeter),miniportion,snusar nästan hela tiden,har inte märkt några skador.Skulle aldrig kunna snusa när jag sover.Vill sluta,det är dyrt och tänker på hälsan.Men hur?Snus har ju varit min bästa vän och det lugnar ner mig.Måste minska och sluta någon dag!

Hur gammal är du? Har du alltid snusat mini portion?

Kunde varit jag som skrev dom raderna du skrev: "Vill sluta, det är dyrt och tänker på hälsan. Men hur? Snus har ju varit min bästa vän och det lugnar ner mig".

Precis så känner jag med... Saken är den att jag är snusfri nu sedan nästan 2 månader tillbaka men längtar till att få ta en snus nästan varje dag och drömmer även om det haha. känns bara som om det är en tidsfråga innan jag börjar igen....
    Suget är hanterbart men ändå vill jag bara börja igen.
    Fasen att snus är farligt...:P

Märker heller inget på mitt tandkött eller tänder. Men är livrädd att om jag börjar snusa igen att jag sedan plötsligt märker att tandköttet fräts bort. Vet inte hur långt en sådan process tar när det väl börjat.
    Tror inte det börjat på mig, ser ingen skillnad, sen innan, kanske någon millimeter men absolut inget som syns eller märks egentlige. Inga gropar eller någonting.

• glutten
    MidnightDare skrev 2016-11-23 22:38:09 följande:

Kunde varit jag som skrev dom raderna du skrev: "Vill sluta, det är dyrt och tänker på hälsan. Men hur? Snus har ju varit min bästa vän och det lugnar ner mig".

Precis så känner jag med... Saken är den att jag är snusfri nu sedan nästan 2 månader tillbaka men längtar till att få ta en snus nästan varje dag och drömmer även om det haha. känns bara som om det är en tidsfråga innan jag börjar igen....

Märker heller inget på mitt tandkött eller tänder. Men är livrädd att om jag börjar snusa igen att jag sedan plötsligt märker att tandköttet fräts bort. Vet inte hur långt en sådan process tar när det väl börjat.
    Tror inte det börjat på mig, ser ingen skillnad, sen innan, kanske någon millimeter men absolut inget som syns eller märks egentlige. Inga gropar eller någonting.

När jag höll upp senast saknade jag snus varje dag. Hade självklart inget fysiskt beroende kvar, men jag tänkte ändå på snus VARJE dag. Och detta var under tre år...
  • MidnightDare
    StevenDiese skrev 2016-11-23 22:18:18 följande:

Snusat löst i 20 år. Inget problem med tänder eller tandkött.

För tänderna ska snus vara bra. Värre för tandköttet. Alla jag vet som har synliga tandhalsar snusar portion. Tror det är tygpåsen som skaver.

Jag skulle gärna sluta då jag snusar dygnet runt oavbrutet vilket blir dyrt. En dosa om dagen.

Det värsta med snuset för mig är att pulsen är 20 slag högre (än när jag Hållit upp) samt att hjärtat skenar ibland. Läkaren uppmanade mig att sluta för att få bukt med det.

Jag är en riktig nikotinslav.

Själv hör man alltid motsatsen att lös är skadligare? Men jag vet inte, är ingen doktor.

Vad skönt att du inte fått några skador. Jag märker heller inga skador på mina tänder eller tandkött.
    Av dom du känner som har synliga tandhalsar, hur länge har dom snusat? som gör att tandhalsarna syns? Snusar dom whiteportion eller?
    Nämnligen hört att white ska vara sämre för tandköttet.

Ja, det tycker jag också är nackdelen med snus, att det höjer blod  trycket.
    Jag är faktiskt för tillfället snusfri sedan 2 månader ungefär och det bästa med att vara snusfri är att hjärtat och pulsen inte slår så fort längre, utan att det är lugnt i bröstet.
    Sen att jag tänker på snus och saknar snus varje dag är en annan sak.

Känns lite som om det är en tidsfråga innan jag börjar igen...:(

• MidnightDare
    glutten skrev 2016-11-23 22:40:47 följande:
    När jag höll upp senast saknade jag snus varje dag. Hade självklart inget fysiskt beroende kvar, men jag tänkte ändå på snus VARJE dag. Och detta var under tre år...

Åhhhhh.... känner igen den. Hållit uppe som mest ca 6 månader. 

Suget är ju verkligen hanterbart egentligen för man har ju inte det fysiska beroendet kvar, men det är det psykiska beroendet som ställer till det....

Så synd att snus påverkar hälsan negativt. Tänk om snus var ofarligt. Säger det bara what a wonderful world det hade varit :P

• Anonym (Kvinna)
    MidnightDare skrev 2016-11-23 22:38:09 följande:

Är 40 år nu.Blir så avundsjuk när jag hör att vissa klarar av att sluta.Jag tror att jag skulle kunna sluta,var på en resa en gång och då var jag utan snus i 2 veckor och det gick bra!Så särskilt beroende är jag inte,det känns "mera lugna ner mig,behöver det därför(psykiskt).
  • glutten
    MidnightDare skrev 2016-11-23 22:46:54 följande:

Åhhhhh.... känner igen den. Hållit uppe som mest ca 6 månader. 

Suget är ju verkligen hanterbart egentligen för man har ju inte det fysiska beroendet kvar, men det är det psykiska beroendet som ställer till det....

Så synd att snus påverkar hälsan negativt. Tänk om snus var ofarligt. Säger det bara what a wonderful world det hade varit :P

Haha ja, det hade varit underbart!
  • StevenDiese
    MidnightDare skrev 2016-11-23 22:43:42 följande:

Själv hör man alltid motsatsen att lös är skadligare? Men jag vet inte, är ingen doktor.

Vad skönt att du inte fått några skador. Jag märker heller inga skador på mina tänder eller tandkött.
    Av dom du känner som har synliga tandhalsar, hur länge har dom snusat? som gör att tandhalsarna syns? Snusar dom whiteportion eller?
    Nämnligen hört att white ska vara sämre för tandköttet.

Ja, det tycker jag också är nackdelen med snus, att det höjer blod  trycket.
    Jag är faktiskt för tillfället snusfri sedan 2 månader ungefär och det bästa med att vara snusfri är att hjärtat och pulsen inte slår så fort längre, utan att det är lugnt i bröstet.
    Sen att jag tänker på snus och saknar snus varje dag är en annan sak.

Känns lite som om det är en tidsfråga innan jag börjar igen...:(

Den som fick skadorna tidigast snusade nog white. Då snackar vi inom 7 år. De andra har tagit längre tid men de har nog inte varit låsta till ett märke så.

Börja aldrig igen. Den tabben gjorde jag. Sover dåligt och ingen motivation till fysisk träning efter att ha börjat igen.
  • Ulltand

Snusar sedan 30 år lössnus en dosa om dagen. Ettan och Grov  och har aldrig haft ett hål och har  mycket bra tandhälsa.

Driver sidan snusets vänner på FB ideellt där det finns många bra  inlägg om snus.

Svenskt snus ger INTE cancer.

Orsakar inte tandlossning

MINSKAR risken för MS

och mycket annat som inte så gärna framkommer i debatten.

• MammAmma

Vad snusar du? Lös/portion? Portion, naturligtvis.

Vilket märke? General förr, nu Kaliber.

Hur länge har du snusat? Hmm, sedan jag var 16 (är 33 nu), men till och från och med fyra rätt långa uppehåll under graviditeter och amning.

Är du noga med munhygienen? Ja. Borstar tänderna 2 ggr/dag med tandkräm för rökare och snusare, använder tandtråd - om än inte varenda dag då jag är lat. Är sådan som knappt får någon tandsten så det underlättar ju att hålla munhygienen på topp också.

Har du märkt av snusande på din hälsa? (Dvs; påverkan på tänder/tandkött?) Nej.

Är DU rädd för tandhälsan/tandköttet? Nä, har friska tänder och friskt tandkött och går på kontroll hos tandläkare varje år.

Vill du sluta snusa/ eller fortsätta (och isåfall varför)? Känner inte att jag har något skäl till att sluta. Jag gillar att snusa.

Svar på tråden Kvinnor och män som snusar, några frågor