• JohannaSaGo

2månaders 235ml mat!!

min 2 månaders son får ersättning och slukar ca 200ml var 5:e var 6:e tiimme. Så han äter ganska sällan.. han skriker alltid efter mer  så provade att ge mera mat. Han åt 235ml!! Någon mer vars bebis äter mer än rekommendatrionerna?

BVC tycker jag ska ge mindre mat (180ml cirka) fast oftare.. 
    Provade nyss men han skrek som bara den och får så ont i hjärtat att jag direkt blandade mer.. 

vad tycker ni?? bvc säger att det inte är bra för magen att äta så stora portioner sällan :( tror ni han snabbt kan vänja sig äta mindre oftare??

• Svar på tråden 2månaders 235ml mat!!
  • The one in Blue

Tycker som BVC. Det är väääldugt många timmar för en så liten. Börja ge oftare så kommer han förbiflygning inte äta lika mycket varje gång.

• The one in Blue
    The one in Blue skrev 2016-11-23 19:21:14 följande:

Tycker som BVC. Det är väääldugt många timmar för en så liten. Börja ge oftare så kommer han förbiflygning inte äta lika mycket varje gång.

Förbiflygning = förmodligen.
  • JohannaSaGo

Har också tänkt att det är lite väl många timmar. Men han får i sig dagsbehovet.. kanske inte är för magen med så mycket på en gång heller..

• JohannaSaGo

Gav förresten oftare för ett par veckor sedan.. även fast han inte direkt visade att han var hungrig.. kanske var 4e timme. Då åt han också 200ml varje gång och gick upp 700g på en vecka. Så svårt att veta hur man ska göra :(

• syntharen

Det här är väl tredje tråden du startat om samma problem..? Jag förstår att du känner dig osäker men du verkar ju inte heller ta till dig råden varken från BVC eller här i från. Som jag skrivit flera gånger: låt din bebis äta så mycket han vill. Men jag tror också att du ska erbjuda mat lite oftare än 5 timmar.

Dock förstår jag inte vad du hänger upp dig på? Ja ditt barn vill äta större mängder ersättning än vad rekommendationerna på paketet säger men vad ska du göra? Banta barnet eller? Låt honom äta så mycket han vill. Det är vad han behöver just nu.

• Linnis92
    syntharen skrev 2016-11-23 19:52:23 följande:

Det här är väl tredje tråden du startat om samma problem..? Jag förstår att du känner dig osäker men du verkar ju inte heller ta till dig råden varken från BVC eller här i från. Som jag skrivit flera gånger: låt din bebis äta så mycket han vill. Men jag tror också att du ska erbjuda mat lite oftare än 5 timmar.

Dock förstår jag inte vad du hänger upp dig på? Ja ditt barn vill äta större mängder ersättning än vad rekommendationerna på paketet säger men vad ska du göra? Banta barnet eller? Låt honom äta så mycket han vill. Det är vad han behöver just nu.

Håller med här.

Låt han äta men han bör äta oftare än var 5e/6e timme. Alldeles för länge mellan målen. Skulle du ge varannan/var tredje timme så bör han äta mindre mängder fast han då får i sig oftare.
  • Linnis92

Dessutom är ersättningen redan mer svårsmält för magen än bröstmjölk så att ge så stor mängd på en gång är som bäddat för magproblem.

• Maddisen29

Var 4 de timme brukar vara ganska normalt, låter lite länge för ett så litet barn var 5 de eller var 6 de timme.

Barn ska inte vara hungriga i den åldern och ska lyssna på deras signaler.

• JohannaSaGo

Skrev ju dessutom att jag gav mer ofta som var 4:e timme . Han ville ha mera och gick upp 700g veckan. Problemet är att BVC tycker jag ska ge mindre och jag vill ge han så mycket han vill . Men då kanske han går upå för mycket enligt BVC.

Tror inte han äter mindre om jag ger oftare. Han kommer bara gå upp mera. Kanske kilot per veckan

• HJohannesson

Min dotter äter (om hon får) 200-235 ml 6-8 ggr per dag. Och då sover hon ändå 8h i sträck på natten.

Det blir för mycket. Så jag ger henne 5-6 skopor om det inte gått så lång tid sen förra målet och sedan får hon nappen. Hon gråter i några sekunder men jag tror att det tar ett tag innan hon känner sig mätt.
    Hon är alltid nöjd efteråt.
    Ibland har jag sövt henne istället för att ge mat. Ibland somnar hon, ibland inte. Så det är nog inte alltid så att hon är hungrig.

Bebisar ska inte gå upp 700 gram/vecka. Det är för mycket om det fortsätter så.

Ge mindre mat, och ge oftare.

• Linutis
    syntharen skrev 2016-11-23 19:52:23 följande:

Håller med dig! Mata barnet tills han blir mätt och nöjd!
  • Linda2barnsmamma

Min yngsta åt en full stor flaska var 3-4 timma . Sen sov hon mellan 22-08 varje natt från 4 veckors ålder.

Men hon vägde 4,3 kg när hon föddes så hon åt ganska mycket från början .. idag är hon 5 år, lång o smal

• aztec

Vad använder du för flaska? Tänker om hålet kanske är för stort? Hinner ej känna sig mätt?

Kanske bör testa en flaska han måste suga själv (där det ej rinner) tex Medela flaskan som finns på apoteket..

Svar på tråden 2månaders 235ml mat!!