• drottningbron

Arg på min man (dockskåp)

Hej!

Jag har så länge drömt om att bygga ett dockskåp till min dotter. Det kanske låter fånigt, men jag har alltid varit fascinerad av dockskåp och miniatyrer, och drömt om att ha det som projekt tillsammans med mina barn långt innan jag fick barn. 
    Jag har pratat med min man om det här, och vi har tillsammans tittat på skisser och diskuterat skalor, märkt att vår dotter börjar intressera sig för den typen av lekar och tyckt att det varit dags.

Häromdagen fick jag veta att min man bett sin pappa bygga ett. Jag blev ledsen och sa att jag hade tänkt göra det, och han sa att han skulle prata med honom.
    Idag när svärfar kom för att hämta barnen berättade han om dockskåpet, och alla möbler han byggt. Han sa att han hört att jag ville bygga, och att jag kunde få bygga SPISEN, men att allt det andra ska han göra klart så att min dotter kan få det till jul.

Jag blir superledsen och frustrerad av det här. Det är så typiskt att "grabbarna" kommer in och fixar allting här hemma, men det här var verkligen ett projekt jag drömt om att göra. Jag är inte arg på min svärfar, han vill ge sitt barnbarn en fin present och det kommer bli ett underbart hus. Jag är arg på min man för att han lämnade över det här på sin pappa utan att fråga mig. Jag känner inte ens för att fira jul längre, för allt kommer kretsa kring det här dockhuset och hur fint svärfar har gjort det.

Nån som har nåt råd hur jag kan lösa det här? Eller känner igen sig?

Eller tycker ni jag överreagerar och borde släppa det?

• Svar på tråden Arg på min man (dockskåp)
  • Ving

Men kan du se det som en start? Du kan komplettera med ett till hus och fler möbler men nu har ni något att komma igång med? Försök att lägga det bakom dig, både din man och svärfar har försökt göra något fint för dig och barnet.

• Bibbidi

Precis, inte mycket att göra åt  det nu utan nu får du försöka se det positiva istället. Du och din dotter kan ju ta som projekt att dekorera huset? :) Gå till färgaffären och be om tapetprover, tapetsera alla väggar och golv (finns trä/sten-mönster som tapeter), fixa snygga möbler och lampor exc.

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Anonym (M)
    Bibbidi skrev 2016-11-24 10:52:48 följande:

Precis, inte mycket att göra åt  det nu utan nu får du försöka se det positiva istället. Du och din dotter kan ju ta som projekt att dekorera huset? :) Gå till färgaffären och be om tapetprover, tapetsera alla väggar och golv (finns trä/sten-mönster som tapeter), fixa snygga möbler och lampor exc.

Fast poängen verkar ju vara att ts inte vill göra allt det typiskt "kvinnliga", utan hade velat göra själva huset. Som det där med att ts fick bygga spisen. Löjligt.
  • Mascaraklumpar

Förstår absolut att du är arg! Men att hon får ett dockhus av farfar är ju egentligen inget hinder för att ni ska bygga ett eget. Man kan ju faktiskt ha två dockhus! I slutändan är detta kanske till och med positivt och leder till att hennes intresse ökar och att det blir ännu roligare att bygga huset tillsammans?

• Anonym (M)
    Monchichier skrev 2016-11-24 11:04:42 följande:

Släpp det, gå vidare och hitta ett nytt projekt.

Jag kommer aldrig förstå det där resonemanget. Hur många gånger ska man lägga sig flat när andra tar över ens projekt? Nu har ju ts alltid varit intresserad av miniatyrer. Det är ju hennes  intresse. Varför ska man ge det till någon annan bara för att? Hon säger ju själv att hon drömt länge om att göra det här. 

Jag skulle känna mig väldigt överkörd faktiskt. Att "killarna" kommer och gör det utan att ens vara särskild intresserade av själva temat. Jag skulle absolut säga det. Det verkade ju vara meningen att ts skulle göra det tillsammans med dottern, och det är taskigt att ta bort ett ypperligt tillfälle att umgås med dottern kring ett gemensamt intresse. 
  • Påven Johanna II

Bygg ett hus du också. Vad jag förstår så har ju inte din dotter varit med och byggt med farfar, och det var det väl meningen att hon skulle vara i ditt/ert projekt?

• drottningbron
    Anonym (M) skrev 2016-11-24 11:11:41 följande:
    Jag kommer aldrig förstå det där resonemanget. Hur många gånger ska man lägga sig flat när andra tar över ens projekt? Nu har ju ts alltid varit intresserad av miniatyrer. Det är ju hennes  intresse. Varför ska man ge det till någon annan bara för att? Hon säger ju själv att hon drömt länge om att göra det här. 

Jag skulle känna mig väldigt överkörd faktiskt. Att "killarna" kommer och gör det utan att ens vara särskild intresserade av själva temat. Jag skulle absolut säga det. Det verkade ju vara meningen att ts skulle göra det tillsammans med dottern, och det är taskigt att ta bort ett ypperligt tillfälle att umgås med dottern kring ett gemensamt intresse. 
    Ja, det är precis det här som är grejen. Jag förstår såklart att det är en fin present, och det finns inget som säger att jag inte kan bygga på och göra ett till, men det känns inte lika roligt nu när de har "tagit över" mitt projekt.
  • Monchichier
    Anonym (M) skrev 2016-11-24 11:11:41 följande:

Vad ska man göra annars? Åka tillbaka i tiden och få det ogjort funkar inte. Åka till svärfar mitt i natten för att göra inbrott och bränna upp det påbörjade dockskåpet funkar inte. Ställa till med en scen som kraschar relationen? Rymma hemifrån och vägra spendera julen tillsammans med alla dumma människor?

Livet går ut på att välja sina konflikter och det här är inte en sådan konflikt som är värd att bli osams över, anser jag. Mannen gjorde fel som lejde över arbetet. Vad det kan bero på kan vi bara spekulera i, kanske var det så att TS inte var speciellt tydlig med att det var specifikt HON som skulle bygga dockskåpet? Men jag är övertygad om att mannen inte hade onda avsikter utan att det blev ett missförstånd. Så: gå vidare, hitta ett annat projekt (det finns inget som hindrar att dottern har två dockskåp om det absolut enbart är vad TS brinner för) och jobba på kommunikationen så att inga fler liknande missförstånd händer i framtiden.
  • Påven Johanna II
    drottningbron skrev 2016-11-24 11:20:25 följande:
    Ja, det är precis det här som är grejen. Jag förstår såklart att det är en fin present, och det finns inget som säger att jag inte kan bygga på och göra ett till, men det känns inte lika roligt nu när de har "tagit över" mitt projekt.
    Men att det känns så tråkigt att du inte ens vill fira jul längre är kanske en smula för stingsligt?

Vad har din man för förklaring till att han bad sin pappa när han visste att du ville stå för byggandet själv?
Svar på tråden Arg på min man (dockskåp)