• Aliva

Hur noga är det att inte träna med ont i halsen?

Sen jag var yngre har jag fått höra att man inte ska träna när man har feber. Det köper jag. Även att man ska ta det lugnt vid förkylningar, kanske då mer inrikta sig på träning som inte ger så hög puls och andfåddhet. Typ teknik (vad man nu ska tolka det som?). Men ont i halsen då? Jag känner mig egentligen inte alls krasslig - förutom just halsen.

Jag har nyligen kommit igång med träningen efter ett låååååååååååångt uppehåll och jag har ingen lust alls att ta en paus. Dessutom mår jag lite "sisådär" rent psykiskt med nu så träningen har blivit ett bra sätt att skingra jobbiga tankar. Jag behöver träna! Men jag vill ju inte ha hjärtmuskelinflammation heller... såå... hur petig ska man vara med att träna med halsont?

• Svar på tråden Hur noga är det att inte träna med ont i halsen?
  • Stjärnstoft

Efter att ha haft flera patienter (unga) med hjärtmuskelinflammation skulle jag råda dig att avstå.

• Aliva

Okej.. =/

Ja jo jag misstänkte väl det men det var värt att fråga..! Tack för era svar.

• Duckan

Vad är det som är så farligt med just halsont? Jag är en sån som inte lyssnar på det örat utan jag springer ändå.

• Poppy75

En vän till mig cyklade för ett proffslag. Deras läkare var inte direkt överbeskyddande men de fick absolut inte träna om de hade ont i halsen eller hosta. Om de var snoriga så kunde de träna ändå. Förutom risken för hjärtmuskelinflammation så förlänger du bara sjukperioden.

• Birgitta02
    Duckan skrev 2016-11-25 09:20:41 följande:
    Vad är det som är så farligt med just halsont? Jag är en sån som inte lyssnar på det örat utan jag springer ändå.
    Eftersom man kan ha en infektion. Och det kan bli hjärtmuskelinflammation av det. Farligt.
  • Duckan

Birgitta02, hm, jag blir sällan sjukare än en förkylning. Frågan kom av att jag just idag har lite ont i halsen och har bokat ett pass på lunchen.

• Birgitta02
    Duckan skrev 2016-11-25 10:45:11 följande:
    Birgitta02, hm, jag blir sällan sjukare än en förkylning. Frågan kom av att jag just idag har lite ont i halsen och har bokat ett pass på lunchen. smile2.gif
    För min del hade det räckt med lite nageltrång för att jag skulle ha säga nej till gymmet
  • Poppy75

Att just halsont är illa beror på att det är nära hjärta och lungor så infektionen lättare kan gå ner dit än vid lite snuva tex. Så har jag fått det förklarat men jag är ingen expert på ämnet.

• Poppy75

Själv brukar jag fokusera på att träna små muskelgrupper (typ underarmar och rotatorcuffarna ) om jag inte kan hålla mig från träningen när jag har halsont. Undvika att få upp pulsen alltså.

Svar på tråden Hur noga är det att inte träna med ont i halsen?