• MichaelaU

Lön som barnvakt?

Hej!

Jag är en tjej på 15 år som ska sitta barnvakt vid flera tillfällen till tre barn i åldrarna 3,9 och 12. Kommer främst sitta barnvakt på kvällar och på helger och måltider och nattning kommer att förekomma.

Vad tycker ni att en rimlig timlön är?

• Svar på tråden Lön som barnvakt?
  • Vinter16

Jag jobbar extra som barnvakt på kvällar och helger och får 100kr/timmen.. tycker det är lite lågt.

• Aikido
    Vinter16 skrev 2016-11-27 13:59:59 följande:
    Jag jobbar extra som barnvakt på kvällar och helger och får 100kr/timmen.. tycker det är lite lågt.
    Du betalar givetvis full skatt för din erhållna lön?
  • Queennr1
    Aikido skrev 2016-11-27 14:06:44 följande:

Men lägg av..
  • Meriall

Det beror på hur mycket jobb det är med barnen tänker jag. Är det lugnt och du mest lagar mat och hjälper dem ibland och har tid att sitta själv med en bok då och då så 100 kr/h. Måste du jobba aktivt hela tiden med att tex roa dem så 150. Det är iaf vad jag betalar till en vuxen (outbildad) barnvakt som vi har.

• Aikido
    Queennr1 skrev 2016-11-27 14:07:56 följande:
    Men lägg av..
    Vad??? Gillar du inte att betala skatt?
  • Saral92
    Vinter16 skrev 2016-11-27 13:59:59 följande:

En outbildad barnskötare på dagis får 111,52kr i timmen i min kommun och då ska de skattas, 100kr rakt ner i fickan tycker jag är väldigt rimligt.
  • Queennr1
    Aikido skrev 2016-11-27 14:37:00 följande:

Vad??? Gillar du inte att betala skatt?

Man behöver inte betala skatt för inkomster under 18000 kr.

Du bekymrar dig över skatt samtidigt som du tycker det är ok att misshandla människor. Skumma prioriteringar.
  • Aikido
    Queennr1 skrev 2016-11-27 15:06:46 följande:
    Man behöver inte betala skatt för inkomster under 18000 kr.

Du bekymrar dig över skatt samtidigt som du tycker det är ok att misshandla människor. Skumma prioriteringar.
    Fast det framgår ju inte hur mycket Vinter16 tjänar totalt. Det andra får du ta i den tråden. Mina jag klarar inte att hoppa fram och tillbaka över trådgränserna.
  • Queennr1
    Aikido skrev 2016-11-27 15:15:21 följande:

Fast det framgår ju inte hur mycket Vinter16 tjänar totalt. Det andra får du ta i den tråden. Mina jag klarar inte att hoppa fram och tillbaka över trådgränserna.

Hon är 15 år och frågar vad som är rimligt... Låter det som om hon drar in storkovan liksom...
  • Aikido
    Queennr1 skrev 2016-11-27 15:20:29 följande:
    Hon är 15 år och frågar vad som är rimligt... Låter det som om hon drar in storkovan liksom...
    Fast nu blandar du nog ihop vem som skrivit vad här.
  • Queennr1
    Aikido skrev 2016-11-27 15:35:49 följande:

Fast nu blandar du nog ihop vem som skrivit vad här.

Nej
  • Vinter16
    Aikido skrev 2016-11-27 14:06:44 följande:
    Jag betalar skatt så det räcker på mitt "riktiga" jobb där jag är fast anställd. Skulle jag betala skatt på de ynka 1000kr jag får in extra som barnvakt haha I dont think so
  • Vinter16
    Saral92 skrev 2016-11-27 14:39:09 följande:
    En outbildad barnskötare på dagis får 111,52kr i timmen i min kommun och då ska de skattas, 100kr rakt ner i fickan tycker jag är väldigt rimligt.
    Beror på om jag jobbar kvällar och helger, då ska man ha rätt till ob tycker jag. Sedan tycker jag att det är lågt med 100kr för mig som är 24 år och har endel utgifter.. för en 15 åring är det klart en bra lön
  • Saral92
    Vinter16 skrev 2016-11-27 15:54:48 följande:
    Beror på om jag jobbar kvällar och helger, då ska man ha rätt till ob tycker jag. Sedan tycker jag att det är lågt med 100kr för mig som är 24 år och har endel utgifter.. för en 15 åring är det klart en bra lön
    Fast rätten till ob kan jag tycka försvinner i och med att du inte vill betala skatt. Att säga att du betalar skatt så de räcker är väl inte riktigt försvarbart. Sen om du är 15 eller 24 kvittar, man ska ju inte ha högre lön för samma jobb bara för man är äldre och har mer utgifter.
  • Aikido
    Vinter16 skrev 2016-11-27 15:54:48 följande:
    Ni i svartjobbsbranschen har väl inte precis något kollektivavtal att luta er tillbaka mot? Högre lön för att du är äldre och har mer utgifter är kanske inte de bästa argumenten att ta upp när du förhandlar. Snäppet bättre bara än "får jag 150 kronor i timmen är ungen helskinnad när ni kommer hem".
  • Ailynea

Jag tycker nog att när man är 15 får man ta hänsyn till att man inte är speciellt erfaren inom något yrkesliv alls och sannolikt väldigt tungt kan förlita sig på att man har sk journummer till föräldrarna man får ringa om det kör ihop sig.

100 kr i timman när man inte betalar skatt är helt okej. Att förvänta sig en mycket högre lön som 15åring framstår nog som girigt när man varken har utbildning eller förväntas helt självständigt kunna lösa precis vad som helst som dyker upp och ska befinna sig i deras hem.

3 kvällar en månad finansierar 10 biobesök- eller ett par riktigt snygga märkesjeans. Det är ingen dålig deal. Var glad att de väljer just dig att fråga när det finns så otroligt många arbetslösa vuxna. :)

Att ha i åtanke- hur länge får den vuxne jobba för att kunna betala dig dina hundralappar? Det är rimligt att en vuxen inte behöver jobba längre än vad du själv gör under ditt pass. Okvalificerat arbete bygger mycket på att de som är kvalificerade vill anställa- privat eller offentligt.

Svar på tråden Lön som barnvakt?