• Alexi

Hur är rätt sätt för en skola att hantera barns övervikt?

Såg den här artikeln på sociala medier. Och vi kan ju vara överens om att skolsköterskan skött det fel och klumpigt osv.

nyheter24.se/nyheter/inrikes/869044-skolskoterskan-tvingade-emilia-9-att-vaga-sig-de-sager-att-du-blivit-tjock

Men HUR ska skolan hantera en överviktig nioåring? Vad säger regelboken, vad säger förnuftet hos de som arbetar i skolan?

För att låta en nioåring förbli tjock tycker jag är oerhört fel, det är ju då man måste ta tag i det så att det inte fortsätter åt fel håll. För övervikt är ju ett rejält samhällsproblem och att vara en tonåring med övervikt är oerhört jobbigt (been there, done that)

• Svar på tråden Hur är rätt sätt för en skola att hantera barns övervikt?
  • fjanten

Man pratar med barnets föräldrar i så fall. Sedan är det jävligt viktigt att inte behandla barnet annorlunda, bäddar bara för självhat och ätstörningar. Läste någon den där debatten om puckopappan som sa till sin lilla dotter att hon var tjock, så hon fick inte äta lika mycket vattenmelon (!!!) som sin kompis osv.

• KlunsSmurfen

Är man känslokall kallar man för barnet för tjock, har man vett innan för pannbenet pratar man med föräldern som får ändra på kosten om det är den som är problemet, föräldern kan också aktivera barnet mer.
    Så tjock är inte flickan och kan ha bra hälsa ändå, största problemet med övervikt hos barn är att bli mobbad.
    Sköterskan borde få sparken.

• Stårschan

Jag tycker att min dotters skolsköterska skötte det exemplariskt under mellanstadiet, när yngsta dottern lade på hullet. De flaggade direkt när hon började avvika från normalkurvan, och pratade med oss föräldrar. De hade även extra kontroller för att följa upp längd och vikt. Vi blev också erbjudna att träffa en dietist, vilket vi tackade ja till. Det enda konkreta rådet vi kunde få hos dietisten baserat på dotterns matvanor och rörelsemönster var att byta ut mjölk mot vatten vid en måltid om dagen. Men det blev bättre. Hon har nu växt ikapp sig och är tillbaka som normalviktig. Jag tror att mötet med dietisten blev en spark i baken för henne att sluta smygäta sötsaker - vilket hon gjorde, och ljög om det.

Jag är glad och tacksam att vi fick hjälp från skolan att hantera övervikten. Visst ligger ansvaret på oss föräldrar, men vad gör man när en unge som är väldigt fysiskt aktiv och har bra matvanor börjar bli rultig?

• cosinus

Det lämpliga är ju att man pratar med föräldern om kost och vanor och hur man ska vända trenden.

Att skolsköterskan plockar ut barn för extrakontroller ser jag inte som något konstigt. Det har mina blivit rätt ofta (underviktiga och korta) och ibland har de varit själva som blivit utplockade och ibland är det flera i klassen de haft koll på. Men de har fått med en lapp hem och så har man fått höra av sig om man undrat över något.

I det här fallet så hade jag tyckt det varit helt ok med längd och viktkoll men sen hade ju självklart sköterskan fått ta resultatet med föräldrarna. 

Svar på tråden Hur är rätt sätt för en skola att hantera barns övervikt?