• Anonym (Emma)

Julfirande utan bonusen?

Hej!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och då ska bonusen fira hos sin mamma, men hon säger nu att hon ska resa bort över jul så bonusen måste fira med oss istället. Är det verkligen okej att göra så?

Jag har planerat för att vi ska resa med bara familjen och tycker inte att vi ska behöva anpassa våra planer. Jag sa till henne att om hon ska resa bort får väl sonen fira med hennes föräldrar som de brukar göra annars.

Vad säger ni? Kan mamman kräva att hennes son följer med oss? Är det fel om vi låter honom fira jul hos sin mormor & morfar? Har sett framemot en mysig jul med mina föräldrar och vår ettåring.

• Svar på tråden Julfirande utan bonusen?
  • Alexi

Använd barnperspektivet och tänk ur barnets synvinkel så slutar du sannolikt ens tänka tanken på att vara en fullblodsegoist.

• sextiotalist

Vad vill killen? Vill han följa med er till dina föräldrar eller vill han fira med mormor och morfar. Ni ska självklart inte ändra era planer, men det bästa är väl att fråga honom (om han är stor nog att veta vad han vill).

• Anonym (va fan?)

Stackars barn. Verkligen. 

Är det mammans jul är hon en jävla rövhatt som tänker dra iväg utan sitt barn. Och pappan är inte mycket bättre han.

Klart att det är bättre för grabben att vara hos mormor och morfar än att följa med er på nåder och känna att ni inte vill ha honom med, men ärligt...

Tycker att du kan åka till dina föräldrar och så kan pappan stanna hemma med grabben och fira mysjul ihop, eller kanske följa med honom till mormor och morfar.

• Anonym (Linda)

Är det mammans jul så är det.
    Hon får helt enkelt planera om.

• sextiotalist
    Anonym (va fan?) skrev 2016-11-28 10:35:45 följande:

Stackars barn. Verkligen. 

Är det mammans jul är hon en jävla rövhatt som tänker dra iväg utan sitt barn. Och pappan är inte mycket bättre han.

Klart att det är bättre för grabben att vara hos mormor och morfar än att följa med er på nåder och känna att ni inte vill ha honom med, men ärligt...

Tycker att du kan åka till dina föräldrar och så kan pappan stanna hemma med grabben och fira mysjul ihop, eller kanske följa med honom till mormor och morfar.

Varför skulle de ändra sina planer?

Det kan ju vara så att killen verkligen vill fira med sina morföräldrar, hellre det än att sitta ensam med pappa (som kanske inte vill fira på det sättet).

Jag vet att sambons barn inte alls gillade att fira med min familj när de var yngre, de följde inte med på nåder, men de gillade det inte. Hade de valt, så hade de hellre velat fira med sina morföräldrar. Det var annorlunda när vi firade med sambons familj när de var med.
    Mina syskon och min mamma var väldigt måna att de hade det bra, så det var inte att de möttes av ovilja, men de tyckte det inte var en riktig jul sa de senare.

• elyse

Din mans son ÄR en del av er familj. Frågan är väl vad pojken skulle föredra; mormor och morfar eller att vara med sin pappa och syskon.

• Dixie

Stakars barn tänker jag - ingen som vill fira jul med honom.....

• Anonym (Linda)

Varför i herrans namn ska ts och hennes familj anpassa sig för att barnets mamma ska slippa ta ansvar för sitt eget barn?

Jag har haft styvbarn men såg dem inte som en del i min familj, i mannens men inte i min. Jag kände noll ansvar för dem.

Tror nog killen får en bättre jul hos mormor och morfar om det är normalt funtade människor än med ts familj.

• Dixie
    Anonym (Linda) skrev 2016-11-28 10:45:15 följande:

Varför i herrans namn ska ts och hennes familj anpassa sig för att barnets mamma ska slippa ta ansvar för sitt eget barn?

Jag har haft styvbarn men såg dem inte som en del i min familj, i mannens men inte i min. Jag kände noll ansvar för dem.

Tror nog killen får en bättre jul hos mormor och morfar om det är normalt funtade människor än med ts familj.

Ok, det är inte ok av barnets mamma att helt plötsligt ändra planerna - men ska barnet behöva straffas för detta?? Barnets pappa borde ju vara intresserad av att hans barn får en bra jul!
  • sorrysorry123

Fy sjutton för att vara barnet som ingen vill ha hos sig på julen. Hur fan kan man göra så mot ett barn, ni borde alla skämmas!

Ta nu pojken med er och ge honom en fantastisk jul eller se till att mamman har honom och ger honom en fin jul.

Mina sorgliga ursäkter till föräldrar gjorde precis så när jag växte upp - ingen hade lust att ha mig på julen för de skulle fira med sina nya respektive, och jag fick sitta hos min faster och känna mig oönskad. Och nu undrar mina föräldrar varför jag inte vill fira julen med dem, klagar över att de är så ensamma och aldrig får träffa barnbarnen.

Tänk ett steg längre, det är en unges barndom ni har in händerna. Ta ett litet litet avsteg från er egotripp och tänk på hur det här blir för honom.

Svar på tråden Julfirande utan bonusen?