• Anonym (L)

Vad händer när vi dör?

Ingen förutom de döda kan veta helt säkert, men jag hoppas och tror att det finns något slags liv efter detta och att en himmel, paradis, existerar. En av mina stora rädslor är döden och det jag är mest rädd för är att jag aldrig mer kommer få återse mina nära och kära när jag dör. Det är det värsta som skulle kunna hända. Det får inte vara så. Det KAN inte vara så.

Så, vad tror ni händer när man dör? Är ni rädd för döden? Utveckla gärna era teorier.

• Svar på tråden Vad händer när vi dör?
  • Ollibolli

Ja, jag är rädd för döden. Eller, kanske inte döden i sig... utan mer att livet är så kort. Det ger mig lite panik. Tycker det är obehagligt att tänka på vad som händer med kroppen efter döden. Antingen grävs man ner i en lista flera meter under jord för att ruttna, eller så brinner man upp och benen mals ner till pulver. Å andra sidan vet man ju inte om det då, så det spelar ju egentligen ingen roll. Men jag tycker det är läskigt.
    Jag tror inte på liv efter döden, tyvärr. Att vara död tror jag känns likadant som set gjorde innan bi blev till, alltså ingenting. Man finns inte helt enkelt, som en drömlös sömn.

• Bibbidi

Innerst inne hoppas jag få att det inte tar slut efter döden utan att man tex återuppföds eller något liknande, men innerst inne tror jag att det bara kommer att ta "slut". En efter en av mina organ kommer stängas av och sedan kommer det bara ta slut. 

Usch. Är också rädd för döden. :( 

Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Anonym (L)
    Ollibolli skrev 2016-11-28 23:37:48 följande:

Ja, jag är rädd för döden. Eller, kanske inte döden i sig... utan mer att livet är så kort. Det ger mig lite panik. Tycker det är obehagligt att tänka på vad som händer med kroppen efter döden. Antingen grävs man ner i en lista flera meter under jord för att ruttna, eller så brinner man upp och benen mals ner till pulver. Å andra sidan vet man ju inte om det då, så det spelar ju egentligen ingen roll. Men jag tycker det är läskigt.

Jag tror inte på liv efter döden, tyvärr. Att vara död tror jag känns likadant som set gjorde innan bi blev till, alltså ingenting. Man finns inte helt enkelt, som en drömlös sömn.

Ja, det är en teori som jag och många andra har tänkt på. Men jag hoppas och tror ändå på det bästa, att det finns en himmel som vi, våra själar, kommer till.
  • Anonym (T)

Vad händer innan vi föds? Exakt samma sak kommer "hända" när vi dör. Medvetandet upphör och kroppen förmultnar, that's it.

• i-o

Ljuset i änden på tunneln är din nästa förälders fitta som du pressar dig ur för att se dagens ljus ånyo gry. Se fram emot det med spänning vart du hamnar. Kanske dör du igen som spädbarn i ett U-land av polio eller så föds du till prins eller prinsessa eller på en helt annan planet eller så kanske du föds till en lax som sedan fiskas upp?

Det är bara fantasin som sätter gränserna. 

• Anonym (Gs)

Efter döden kommer man till himlen eller helvetet. En intressant blogg där det står om himmel och helvete och mycket annat är www.apg29.nu

• Anonym (agda)

Jag tror det blir som när vi sover fast UTAN drömmar. Man försvinner in i mörkret och det är knappast värre än att sova.
    Ett "evigt liv" i ngn slags himmel (eller ännu värre helvetet) skrämmer mig mer än totalt mörker och intighet.

• John22

Ingenting händer, av allt att döma. Trist, men det finns verkligen ingenting som ens antyder att något annat skulle hända än att vi hamnar i jorden/kremeras och slutar existera.

Jag är inte rädd för döden och ser till att leva livet till fullo under den tid man får.

• Kjell2

Vem vet och inte mycket jag kan göra åt saken. Under tiden försöker jag göra det bästa av livet.

• AnnaEriksson93

Är rädd för att inte trivas dit man kommer...Ush får rysningar bara jag tänker på det....hoppas det går fort att komma igenom tunneln...

Svar på tråden Vad händer när vi dör?