• Anonym (L)

Vad händer när vi dör?

Ingen förutom de döda kan veta helt säkert, men jag hoppas och tror att det finns något slags liv efter detta och att en himmel, paradis, existerar. En av mina stora rädslor är döden och det jag är mest rädd för är att jag aldrig mer kommer få återse mina nära och kära när jag dör. Det är det värsta som skulle kunna hända. Det får inte vara så. Det KAN inte vara så.

Så, vad tror ni händer när man dör? Är ni rädd för döden? Utveckla gärna era teorier.

• Svar på tråden Vad händer när vi dör?
  • Anonym (T)
    AnnaEriksson93 skrev 2016-11-29 09:11:51 följande:

Är rädd för att inte trivas dit man kommer...Ush får rysningar bara jag tänker på det....hoppas det går fort att komma igenom tunneln...

Jisses...
  • Anonym (T)
    Anonym (Gs) skrev 2016-11-29 08:14:00 följande:

Efter döden kommer man till himlen eller helvetet. En intressant blogg där det står om himmel och helvete och mycket annat är www.apg29.nu

Sjuk sida med en massa dårar som yrar.
  • Anonym (Jaha)
    John22 skrev 2016-11-29 08:30:26 följande:

Ingenting händer, av allt att döma. Trist, men det finns verkligen ingenting som ens antyder att något annat skulle hända än att vi hamnar i jorden/kremeras och slutar existera.

Jag är inte rädd för döden och ser till att leva livet till fullo under den tid man får.

Vad menar du med att inget antyder på det?
  • Anonym (Kim)

Jag tror inte det finns något mer. Det är slut, dött och helt svart. Behagligt skulle jag vilja säga.

Jag är inte rädd för döden det minsta, jag skulle kunna dö imorgon utan problem men jag vill hålla mig levande tills barnen är vuxna och gärna ha trevligt under tiden. 

• Anonym (T)
    Anonym (Kim) skrev 2016-11-29 13:26:01 följande:

Jag tror inte det finns något mer. Det är slut, dött och helt svart. Behagligt skulle jag vilja säga.

Jag är inte rädd för döden det minsta, jag skulle kunna dö imorgon utan problem men jag vill hålla mig levande tills barnen är vuxna och gärna ha trevligt under tiden. 

Helt svart blir det förmodligen inte eftersom att medvetandet upphör. Det blir bara ingenting.
  • Anonym (:))

Men varför skulle det inte kunna vara liv efter döden? Jag likt några andra jag känner och många jag inte känner har ju fått besök av saknade? Jag tror absolut att själen lever vidare. Men inte att den svävar runt här på jorden, utan den har koll på kära och hjälper till när det behövs. När den inte är här så är den på annat håll, men sin älskade någonstans eller kollar världen.

• Nyfikna72

Fast det står var och en helt fritt att tro på vad som helst efter döden? Känner man sig bättre av att tro att det verkligen finns nåt där och att man kommer träffa sina nära och kära så ska man naturligtvis tro på det. Det skadar ingen annan iallafall.......

• John22
    Anonym (Jaha) skrev 2016-11-29 13:06:28 följande:
    Vad menar du med att inget antyder på det?
    Precis vad jag skriver: att det inte finns något som tyder på att det skulle finnas något liv eller dylikt efter döden.

Och nej, varken sagor i en gammal bok eller påhitt om spöken förändrar det.

Visst är det möjligt att det finns liv efter döden, men fram tills att konkreta bevis för det läggs fram finns det inget som tyder på att det skulle vara sant.
  • Anonym (T)
    Anonym (:)) skrev 2016-11-29 13:34:36 följande:

Men varför skulle det inte kunna vara liv efter döden? Jag likt några andra jag känner och många jag inte känner har ju fått besök av saknade? Jag tror absolut att själen lever vidare. Men inte att den svävar runt här på jorden, utan den har koll på kära och hjälper till när det behövs. När den inte är här så är den på annat håll, men sin älskade någonstans eller kollar världen.

Det är en ganska härlig tanke. Tänk om man när man bara är en själ kunde resa runt i världen :p flyga till Maldiverna och hem igen på 1 sekund hehe.
  • Anonym (nemesis)
    Anonym (L) skrev 2016-11-28 23:25:05 följande:
    Ingen förutom de döda kan veta helt säkert, men jag hoppas och tror att det finns något slags liv efter detta och att en himmel, paradis, existerar. En av mina stora rädslor är döden och det jag är mest rädd för är att jag aldrig mer kommer få återse mina nära och kära när jag dör. Det är det värsta som skulle kunna hända. Det får inte vara så. Det KAN inte vara så.

Så, vad tror ni händer när man dör? Är ni rädd för döden? Utveckla gärna era teorier.
    Jobbar inom vården och har sett många människor dö. Av ålder, sjukdom eller trauma. Döendet kan vara långdraget, om man inte dör av trauma.
    Men själva döden är snabb. Som att släcka in lampa. De flesta som jag sett dö har dött mycket stilla.

Jag tror inte på ett liv efter döden. Jag tror inte på gud eller nåt liknande. Vi är bara ytterligare en av de många olika varelser som finns på jorden, kolbaserat liv som när det upphör återgår i kretsloppet. Jag, själen, medvetandet vad man nu vill kalla det, slocknar samtidigt som kroppen.

När man dör upphör allt. Därför är det de efterlevande som lider av förlusten av en älskad människa. Man slutar aldrig sakna de som dött, men man förlikar sig med förlusten. Och livet går vidare för oss som blir kvar.

Döden skrämmer mig inte numera. När mina barn var små var min största rädsla hur de skulle klara sig utan mig. (vilket säkert hade varit jobbigt, men inte omöjligt.) Nu är jag inte rädd för döden för min egen skull. Däremot är jag rädd att mina barn ska dö, eller deras barn. Den sorgen skulle vara nästan outhärdlig.

Jag tror att när man dör är det som att somna. Men man vaknar aldrig mer.
Svar på tråden Vad händer när vi dör?