Varför ser folk det värsta i varandra på FL?
Det vettigaste är väl att sändaren skriver vad den menar och menar vad den skriver, och att mottagaren bemöter det som verkligen skrivits och inte vad denne tror att sändaren kanske vill få fram men inte skriver.
Tänk dig att du sätter upp ett anslag någonstans och ett gäng människor läser det. Det är sällsynt att alla de personerna har förstått och tolkat texten likadant. Inte ens vårt rättssystem klarar av att tolka och förstå lagtexten likadant trots att juridisk text är överdrivet skriven bara för att den inte ska gå att förstå olika.
Jag tycker att den person som vill nå fram med ett budskap har skyldigheten att förklara sig och förtydliga om så krävs så att mottagaren förstår. För om jag skriver något och min mottagare inte förstår då har jag ju misslyckats i mitt försök att leverera ett budskap.
Hur dum i huvudet jag än tycker mottagaren är och jag har armarna i kors och tycker andra ska förstå, så har jag fortfarande misslyckats då mitt budskap inte gått fram.
Om jag som skrivare av ett budskap vill nå fram så måste jag ju göra det som krävs för att budskapet ska gå fram. Det kräver att kunna kommunicera på olika sätt beroende på vem mottagaren är för att nå fram med sitt budskap.