• Monchichier

Varför blir jag inte sjukskriven?

Jag tycker att du ska kontakta någon annan, typ läkare på vårdcentral. Det viktigaste då är att du på sådant konstruktivt sätt som möjligt förklarar hur problemen drar ner din arbetsförmåga. Kanske är en deltidssjukskrivning ett alternativ annars?

• Monchichier
    NatalieL skrev 2016-12-02 15:16:12 följande:

Tack för era tankar. Jag upplever minnesproblematik och jag har svårt att koncentrera mig. Vårdcentralen vägrar låta mig träffa en läkare så jag har tagit till "Min Doktor", där man tydligen direkt kommer till en doktor. Jag inväntar svar just nu. 

Jag förstår inte riktigt vad som tolkas som att man inte kan utföra sitt arbete. Om jag glömmer att utföra saker hos mina vårdtagare är det då inte något som påverkar min arbetsförmåga eller måste det vara något fysiskt?

Men alltså vårdcentralen kan inte vägra att ge dig vård. Byt vårdcentral! Och ja, om du hela tiden glömmer bort saker som du ska göra påverkar ju det din arbetsförmåga. Säg att du i genomsnitt spenderar totalt 1 timme om dagen med att bara försöka komma ihåg saker. Något du inte behövde göra förut, så är din arbetsförmåga rent krasst nedsatt med 12,5%. Lägger man till att uppgifter som i vanliga fall tog 1 timme att göra och nu tar två timmar pga den nedsatta koncentrationen så är faktiskt en deltidssjukskrivning med 25% helt rimlig.
  • Monchichier
    Anonym (Mflddkk) skrev 2016-12-02 16:27:59 följande:

Så du vill bli sjukskriven för att vara hemma och vara ledig? Kom igen när du har en riktig anledning att bli sjukskriven för. Att vara sjukskriven är ingen dans på rosor, jag var själv det när jag var gravid, konstanta kräkningar och foglossning från helvetet. Kom inte ens upp ur sängen, det var inte glamoröst.

Byt jobb.

Vad är en riktig anledning enligt dig? Är det bara rent fysiska besvär som räknas?
Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?