• NatalieL

Varför blir jag inte sjukskriven?

Hej, jag har sett liknande frågor här och har sett hur folk har svarat men det är svårt att vara opartisk när det gäller sig själv och vill därför lägga ut detta här för att få lite opartiska kommentarer och syner på min situation.
    Jag vill börja med att ge lite bakgrundsinformation.
    Från november 2015 till augusti 2016 jobbade jag på ett äldreboende där arbetsbelastningen var sky hög. Under sommaren saknades det två personal och vi som var kvar fick dela på deras arbete då det inte fanns några vikarier. Under den perioden höll jag på att bryta ihop. Jag grät av ångest när jag skulle åka till jobbet och jag upplevde till och med yrsel och hjärtklappning. Jag slutade på den arbetsplatsen och började på en ny den 1 september 2016. Mellan de två jobben var jag ledig ca 1 1/2 vecka och blev lite bättre för den stunden. Jag kände en oro inför det nya jobbet men antog att det bara var nervositet för det okända men oron fortsatte och över gick i stress och ångest igen. Jag känner nu nästan samma som jag gjorde i somras. Jag kan gråta av ångest inför att åka och jobba, jag har ingen ork kvar efter jobbet vilket leder till att städning, diskning, tvättning till och med duschning blir av väldigt sällan. Jag städar kanske 1 gång varannan eller var tredje månad, jag tvättar när jag verkligen inte har några kläder kvar att använda jag duschar kanske 1 max 2 gånger i veckan och disken sker kanske 1 gång i veckan trots att jag har diskmaskin. De dagarna jag är ledig blir jag stressad om jag ska göra något och får redan första dagen ångest över att jag ska jobba igen om någon dag. Jag upplever även minnesproblematik då jag glömmer ord, glömmer mitt i meningen vad poängen var med att säga det jag sa, jag glömmer även bort att göra saker även om jag skriver ner det eller sätter larm. Jag har varit i kontakt med kurator och förklarat allt men hon anser att sjukskrivning inte är det rätta för mig och att om jag skulle sjukskrivas så är det "väldigt lätt att känna att det är skönt att vara ledig" (vilket väll är syftet med en sjukskrivning eller?) och att det skulle bli svårt för mig att komma tillbaka till arbetet då jag känner ett motstånd nu. Jag har även varit i kontakt med en rehabkordinator som även hon anser att sjukskrivning inte är rätt för mig. De vill att jag ska börja gör mer fysisk aktivitet och det har jag funderat på (exempelvis Zumba eller något liknande) men i denna stund tror jag att det bara skulle orsaka mer stress.
    Är det bara jag som inte förstår varför de anser att jag inte bör sjukskrivas? Jag vill tillägga att rehabkordinatorn också sa att försäkringskassan troligen inte skulle bevilja sjukpenning OM de skulle sjukskriva mig då jag (hennes ord) inte är "sjuk" sjuk. Men om Fk godkänner eller inte handlar väll helt om hur doktorn skriver intyget och förklarar varför jag inte kan jobba.

Tänker jag helt fel? Eller varför passar jag inte för en sjukskrivning?

Jag uppskattar alla svar och åsikter som antingen kan ge klarhet i det hela eller stötta mig och ge råd hur jag ska göra.

• Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?
  • Anonym (hej)

Som jag ser det är det så att du måste själv ta dig ur din livssituation. En sjukskrivning gör dig inte piggare, du får söka dig till annat yrke (vården är tungjobbad överallt nu) och gå ner i arbetstid det går om du är ekonomisk. Många mår som dig och har du ingen fysisk eller tyngre psykisk diagnos måste du kämpa på. Du borde däremot fåträffa kurator. Viktigt äta bra och sova.

• Dixie

Syftet med en sjukskrivning är väl inte att vara ledig? Man blir väl sjukskriven om man inte klarar av att sköta jobbet (av olika orsaker)

• Anonym (nix pix)

Om du varit utbränd (minnesförlust, koncentrationsstörd, koncentrationsstörd osv) så hade det inte varit några problem. Men du är inte där. Du avskyr jobbet, för hög arbetsbelastning och får följdverkningar av det. Det enda du kan göra är att byta jobb eller helt byta bransch.

• Monchichier

Jag tycker att du ska kontakta någon annan, typ läkare på vårdcentral. Det viktigaste då är att du på sådant konstruktivt sätt som möjligt förklarar hur problemen drar ner din arbetsförmåga. Kanske är en deltidssjukskrivning ett alternativ annars?

• Anonym (q)

Det låter väldigt mycket som när jag blev sjukskriven för utbrändhet. Jag blev direkt sjukskriven när jag berättade hur jag hade det. Detta var genom företagshälsovården, inte genom vanlig VC. Gick till VC först men den läkaren "vågade" inte sjukskriva utan sa att finns det företagshälsovård får du nog bättre hjälp där och det stämde. Jag blev sjukskriven på fläcken, fick täta uppföljningar med läkaren + att jag fick gå en kurs tillsammans med andra i samma sits (som verkligen var väldigt bra!) . Kursen var en blandning av KBT och fysisk träning för avslappning osv. 

Detta med att tappa ord (jag kunde inte ens läsa när det var som värst, vilket var mycket besvärligt eftersom jag arbetar med språk - kände mig som om jag plötsligt hade fått dyslexi) , tappade "bilder" inne i huvudet av saker jag väl kände till (tex platser) och andra tokigheter. 

sov dåligt och hade värk i varenda led i kroppen. Listan kan göras längre men tycker verkligen du ska försöka få hjälp igen. 

Det är absolut bra att röra på sig så det rådet är inte fel men det räcker nog inte utan du behöver komma loss från den stressiga situationen och SEN ta tag i träning, sömn osv. 

• NatalieL

Tack för era tankar. Jag upplever minnesproblematik och jag har svårt att koncentrera mig. Vårdcentralen vägrar låta mig träffa en läkare så jag har tagit till "Min Doktor", där man tydligen direkt kommer till en doktor. Jag inväntar svar just nu. 

Jag förstår inte riktigt vad som tolkas som att man inte kan utföra sitt arbete. Om jag glömmer att utföra saker hos mina vårdtagare är det då inte något som påverkar min arbetsförmåga eller måste det vara något fysiskt?

• NatalieL
    Anonym (q) skrev 2016-12-02 15:13:21 följande:

Det låter väldigt mycket som när jag blev sjukskriven för utbrändhet. Jag blev direkt sjukskriven när jag berättade hur jag hade det. Detta var genom företagshälsovården, inte genom vanlig VC. Gick till VC först men den läkaren "vågade" inte sjukskriva utan sa att finns det företagshälsovård får du nog bättre hjälp där och det stämde. Jag blev sjukskriven på fläcken, fick täta uppföljningar med läkaren + att jag fick gå en kurs tillsammans med andra i samma sits (som verkligen var väldigt bra!) . Kursen var en blandning av KBT och fysisk träning för avslappning osv. 

Detta med att tappa ord (jag kunde inte ens läsa när det var som värst, vilket var mycket besvärligt eftersom jag arbetar med språk - kände mig som om jag plötsligt hade fått dyslexi) , tappade "bilder" inne i huvudet av saker jag väl kände till (tex platser) och andra tokigheter. 

sov dåligt och hade värk i varenda led i kroppen. Listan kan göras längre men tycker verkligen du ska försöka få hjälp igen. 

Det är absolut bra att röra på sig så det rådet är inte fel men det räcker nog inte utan du behöver komma loss från den stressiga situationen och SEN ta tag i träning, sömn osv. 

Okej, det var bra att höra. Jag ska kolla upp om det finns någon företagshälsovård som jag kan komma i kontakt med. Tack så mycket!
  • Anonym (Mia)

Det är ju ett arbetsmiljöproblem. Om du blir sjukskrivning och sen börjar jobba igen på samma sätt är risken att det blir lika igen. Kontakta företagshälsovården eller kanske facklig representant/skyddsombud. Annars - fundera på om du kanske skulle gå ner i tid en tid så du orkar med annat än jobbet.

• Monchichier
    NatalieL skrev 2016-12-02 15:16:12 följande:

Tack för era tankar. Jag upplever minnesproblematik och jag har svårt att koncentrera mig. Vårdcentralen vägrar låta mig träffa en läkare så jag har tagit till "Min Doktor", där man tydligen direkt kommer till en doktor. Jag inväntar svar just nu. 

Jag förstår inte riktigt vad som tolkas som att man inte kan utföra sitt arbete. Om jag glömmer att utföra saker hos mina vårdtagare är det då inte något som påverkar min arbetsförmåga eller måste det vara något fysiskt?

Men alltså vårdcentralen kan inte vägra att ge dig vård. Byt vårdcentral! Och ja, om du hela tiden glömmer bort saker som du ska göra påverkar ju det din arbetsförmåga. Säg att du i genomsnitt spenderar totalt 1 timme om dagen med att bara försöka komma ihåg saker. Något du inte behövde göra förut, så är din arbetsförmåga rent krasst nedsatt med 12,5%. Lägger man till att uppgifter som i vanliga fall tog 1 timme att göra och nu tar två timmar pga den nedsatta koncentrationen så är faktiskt en deltidssjukskrivning med 25% helt rimlig.
Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?