Varför blir jag inte sjukskriven?
Hej, jag har sett liknande frågor här och har sett hur folk har svarat men det är svårt att vara opartisk när det gäller sig själv och vill därför lägga ut detta här för att få lite opartiska kommentarer och syner på min situation.
Jag vill börja med att ge lite bakgrundsinformation.
Från november 2015 till augusti 2016 jobbade jag på ett äldreboende där arbetsbelastningen var sky hög. Under sommaren saknades det två personal och vi som var kvar fick dela på deras arbete då det inte fanns några vikarier. Under den perioden höll jag på att bryta ihop. Jag grät av ångest när jag skulle åka till jobbet och jag upplevde till och med yrsel och hjärtklappning. Jag slutade på den arbetsplatsen och började på en ny den 1 september 2016. Mellan de två jobben var jag ledig ca 1 1/2 vecka och blev lite bättre för den stunden. Jag kände en oro inför det nya jobbet men antog att det bara var nervositet för det okända men oron fortsatte och över gick i stress och ångest igen. Jag känner nu nästan samma som jag gjorde i somras. Jag kan gråta av ångest inför att åka och jobba, jag har ingen ork kvar efter jobbet vilket leder till att städning, diskning, tvättning till och med duschning blir av väldigt sällan. Jag städar kanske 1 gång varannan eller var tredje månad, jag tvättar när jag verkligen inte har några kläder kvar att använda jag duschar kanske 1 max 2 gånger i veckan och disken sker kanske 1 gång i veckan trots att jag har diskmaskin. De dagarna jag är ledig blir jag stressad om jag ska göra något och får redan första dagen ångest över att jag ska jobba igen om någon dag. Jag upplever även minnesproblematik då jag glömmer ord, glömmer mitt i meningen vad poängen var med att säga det jag sa, jag glömmer även bort att göra saker även om jag skriver ner det eller sätter larm. Jag har varit i kontakt med kurator och förklarat allt men hon anser att sjukskrivning inte är det rätta för mig och att om jag skulle sjukskrivas så är det "väldigt lätt att känna att det är skönt att vara ledig" (vilket väll är syftet med en sjukskrivning eller?) och att det skulle bli svårt för mig att komma tillbaka till arbetet då jag känner ett motstånd nu. Jag har även varit i kontakt med en rehabkordinator som även hon anser att sjukskrivning inte är rätt för mig. De vill att jag ska börja gör mer fysisk aktivitet och det har jag funderat på (exempelvis Zumba eller något liknande) men i denna stund tror jag att det bara skulle orsaka mer stress.
Är det bara jag som inte förstår varför de anser att jag inte bör sjukskrivas? Jag vill tillägga att rehabkordinatorn också sa att försäkringskassan troligen inte skulle bevilja sjukpenning OM de skulle sjukskriva mig då jag (hennes ord) inte är "sjuk" sjuk. Men om Fk godkänner eller inte handlar väll helt om hur doktorn skriver intyget och förklarar varför jag inte kan jobba.
Tänker jag helt fel? Eller varför passar jag inte för en sjukskrivning?
Jag uppskattar alla svar och åsikter som antingen kan ge klarhet i det hela eller stötta mig och ge råd hur jag ska göra.