• Anonym (!)

Varför blir jag inte sjukskriven?

En vårdcentral kan inte vägra att låta dig träffa läkare. Det är ju bara att boka en tid. Byt annars vårdcentral. Det är bara läkare som kan sjukskriva och du bör träffa en läkare. Däremot måste du ha en plan. Hur tänker du dig framtiden? Ska du byta jobb? Yrke? Gå ner i tid? Du kan inte bara vara sjukskriven ett tag och tro att du skall kunna jobba på samma sätt sedan.

• Anonym (!)
    Anonym (Karolina) skrev 2016-12-02 22:17:00 följande:

Det är sjukt. För mig är det du beskriver ett solklart fall av utmattningssyndrom så jag blir förbannad på läkaren och vårdcirkusen som inte sjukskriver dig. När man går så länge som du gjort med alltför hög arbretsbelastning och arbetstid är det inte konstigt att kroppen säger ifrån - den behöver vila. Mental vila och andrum, tid för återanpassning helt enkelt. Har det gått för lång, vilket det tycks ha gjort i ditt fall, så är sjukskrivning enda lösningen. Gärna tillsammans med KBT och yoga (eller zumba eller dyl.) för att hitta verktygen att "tänka rätt".

Kräv ny läkare (som några innan mig rekommenderat dig ovan) fast jag vet att det tar på krafterna. Gör dig den tjänsten, det är din skyldighet gentemot dig själv! Jag skulle inte vara ledig utan (sjuk-) lön för att komma på rätt köl igen.

Det är arbetsgivarens skyldighet att ta hand om sina anställda och inte tvinga dem jobba för mycket. Det är ett lagkrav! Hänvisa till AFS 2015:4.

Lycka till!

TS har ju inte träffat läkare.
Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?