• fornminne

Varför blir jag inte sjukskriven?

Detta behöver inte handla om att TS inte "passar" i vården. Arbetsbelastningen är hög i alla omvårdnadsyrken nu, många pallar inte trots de har normal arbetskapacitet. Sjukskrivningarna har ökat lavinartat bara de senaste åren. Självklart beror detta inte på att fler bara är lata eller vill vara lediga, utan på att de har det som TS. Jag känner igen symtomen så väl hos några av mina arbetskamrater, jag har en annan typ av tjänst och inte deras ansvar, men vi jobbar delvis ihop så jag ser ju. Och jag skulle ALDRIG palla deras jobb, åtminstone inte heltid. Trots att jag passar för att jobba med människor.

Lösningen är dock inte att TS blir långtidssjukskriven på heltid, utan att hon blir sjukskriven kanske några veckor och sedan går ner i tjänst. Hon är utmattad, det är helt uppenbart, men hon har ju egentligen normal arbetskapacitet. Som sagt, detta är egentligen ett arbetsmiljöproblem, inte ett individuellt problem. Men det är så här det ser ut överallt nu tyvärr. Vilket gör det än svårare att hitta personal, inte bara till omsorgen. "Flykten från välfärdsyrken" har bara börjat...

Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?