• sextiotalist

Varför blir jag inte sjukskriven?

SupersurasunkSara skrev 2016-12-03 08:06:36 följande:

Jag har varit där du är och jag blev sjukskriven på heltid i tre veckor och sen på deltid ett tag. Totalt 3 månader. MEN min stress var inte bara arbetsplatsrelaterad, du kanske behöver längre tid.

Jag fick prata med en psykoterapeut vilket för mig inte var relevant, det var iofs trevligt att få prata ut om sina problem med någon som inte själv ville prata om sina problem men jag VISSTE ju redan vad jag behövde göra för att ändra på min situation.

Hypnosterapi hade varit bättre för mig, men då visste jag inte att det fanns.  Jag är utbildad hypnosterapeut nu och när jag började med det insåg jag snabbt att detta skulle jag ju ha gått på när jag var utbränd. Eller jag ÄR utbränd fortfarande men jag fungerar och mår ganska bra så länge jag lyssnar på mig själv, säger nej, vägrar befatta mig med sådant jag ändå inte kan påverka osv.

Mina tips till dig TS är att du kontaktar vårdcentralen och bokar tid hos läkare. Be dem också ta prover så du inte saknar tex tillräckligt med D-vitamin.  Det gjorde jag så jag var dessutom deprimerad när jag gick till läkaren, men mitt liv blev mycket bättre väldigt fort när jag fick upp nivån. (Jag hade 14 och man ska ha mellan 50 och 170 har jag för mig, läkaren hade aldrig sett så låg nivå) Men jag hade ju resten kvar sen, utbrändheten.

Sedan måste du acceptera att du har nedsatt förmåga till hushåll och annat ett tag och lära dig vara glad och stolt över det du klarar av och inte bara se det du inte hunnit/orkat med.

Tillåt dig att bara sitta och vara. Gå promenader, börja med en aktivitet du tycker är rolig.

Fundera på vad du vill göra med ditt liv, kan du gå tillbaka till jobbet om de inte löser arbetsbelastningen? Kan du gå ner i tid isf? Eller ska du byta yrke, kanske plugga till något annat?

TS läs vad supersunksara skriver. Mycket bra råd i din sits
Svar på tråden Varför blir jag inte sjukskriven?