• Äldre 2 Dec 21:46
    8621 visningar
    22 svar
    22
    8621

    Hur får man in babyskyddet på trång parkering?

    Vi ska ha barn i början på nästa år och tanken slog mig idag.. vi bor i lägenhet och hyr parkering som är relativt trångt, som en normal parkering antar jag. Det är inga större problem att ta sig i och ur bilen själv men att få in ett babyskydd är omöjligt!

    Hur GÖR folk? Jag kommer ju att tillslut vara ensam om dagarna, när min sambo börjar jobba igen. Ett alternativ är ju att lämna babyskyddet i bilen och "bara" stoppa in barnet, men även det känns ganska krångligt och trångt. Och ställa babyskyddet på marken för att rulla ut bilen lite känns ju inte safe?!
    Byta parkering är inte ett alternativ tyvärr - dels finns det inga andra och dels är alla lika trånga.

  • Svar på tråden Hur får man in babyskyddet på trång parkering?
  • Äldre 2 Dec 22:24
    #1

    Vi bar ut vårat barn ur babyskyddet...

    Inget problem för oss.

    Slapp ha ett babyskydd som står ivägen inne dessutom.

  • Äldre 2 Dec 22:25
    #2

    Welcome to the reality of life.......

  • Äldre 2 Dec 22:44
    #3

    I vårt garage ställer vi oss antingen lite snett, så kommer hon ut. Passageraren får dock hoppa ut innan. När jag är ensam med henne ställer jag stolen på passagerarsätet och kör fram några meter så att jag kan klicka fast stolen i baksätet. Man kommer helt enkelt på små knep.

  • Äldre 2 Dec 22:48
    #4

    Jag bar inte med mig babyskyddet, tog sonen i famnen bara, mycket lättare att bara hiva in honom i bilen.

  • Äldre 2 Dec 22:59
    #5

    Det har hänt mig typ utanför affären när någon parkerat som ett aschle bredvid mig. Självklart vågar man inte sätta ned det på marken av förklarlig anledning, utan jag har istället ställt babyskyddet i bakluckan och backat ut försiktigt och sen stannat och satt in det. Men det går ju bara om du har "öppen" bagagehylla.

  • Äldre 2 Dec 23:00
    #6

    Även om man inte tar med skyddet in och ur bilen kan det vara nog så svårt att öppna dörren och sätta fast barnet på ett bra sätt om parkeringen är smal.

  • Äldre 2 Dec 23:01
    #7
    Jill 79 skrev 2016-12-02 22:59:00 följande:

    Det har hänt mig typ utanför affären när någon parkerat som ett aschle bredvid mig. Självklart vågar man inte sätta ned det på marken av förklarlig anledning, utan jag har istället ställt babyskyddet i bakluckan och backat ut försiktigt och sen stannat och satt in det. Men det går ju bara om du har "öppen" bagagehylla.


    Bagagehylla =bagagelucka
  • elyse
    Äldre 3 Dec 01:58
    #8

    Jag tog aldrig ur babyskyddet ur bilen. Det är en bilstol (och jättetunga är de ju! ). Hade ofta bebisen i bärsele och flyttade den mellan sele och bilstol i princip varje dag. Om det är jättetrångt på ena sidan kan det vara enklare på den andra. Annars handlar det nog om hur mycket plats man själv tar. Det har nästan alltid varit jag som spänt fast vårt barn, även när pappan är med, helt enkelt för att jag är minst.

  • Äldre 3 Dec 10:36
    #9
    Kaprifola skrev 2016-12-02 22:24:05 följande:
    Vi bar ut vårat barn ur babyskyddet...
    Inget problem för oss.
    Slapp ha ett babyskydd som står ivägen inne dessutom.
    Som jag skrev så är det nog liiite trångt det också, kan ju funka så länge barnet är spädbarn dvs. litet och relativt still. Men ett barn som börjar bli några månader och därmed både tungt och med sprattligt... Vi kan bara öppna dörren liksom på "första steget" och måste ta oss ur bilen öh... haha jag kan inte förklara. "Dra in magen" och gå ut med ryggen mot bilen liksom. Förstår du?
    Det är alltså rätt så trångt men VI tar oss ut.
    Nyfikna72 skrev 2016-12-02 22:25:03 följande:
    Welcome to the reality of life.......
    Tack?
    LaFontaine skrev 2016-12-02 22:44:07 följande:
    I vårt garage ställer vi oss antingen lite snett, så kommer hon ut. Passageraren får dock hoppa ut innan. När jag är ensam med henne ställer jag stolen på passagerarsätet och kör fram några meter så att jag kan klicka fast stolen i baksätet. Man kommer helt enkelt på små knep.
    Jag kan inte ställa mig lite snett eftersom jag har bilar på båda sidor om mig... då får ju dom problem att ta sig i och ur. Ställer du in bilstolen genom förarsätet på passagerarsätet menar du?
    Jill 79 skrev 2016-12-02 22:59:00 följande:
    Det har hänt mig typ utanför affären när någon parkerat som ett aschle bredvid mig. Självklart vågar man inte sätta ned det på marken av förklarlig anledning, utan jag har istället ställt babyskyddet i bakluckan och backat ut försiktigt och sen stannat och satt in det. Men det går ju bara om du har "öppen" bagagehylla.
    Även om man inte tar med skyddet in och ur bilen kan det vara nog så svårt att öppna dörren och sätta fast barnet på ett bra sätt om parkeringen är smal.
    Nä framför allt inte på affären! :o Smart att ställa det i bagaget. Det kan ju funka såvida jag inte har vagnen där... hmm, man får nog fasiken planera före.
    elyse skrev 2016-12-03 01:58:28 följande:
    Jag tog aldrig ur babyskyddet ur bilen. Det är en bilstol (och jättetunga är de ju! ). Hade ofta bebisen i bärsele och flyttade den mellan sele och bilstol i princip varje dag. Om det är jättetrångt på ena sidan kan det vara enklare på den andra. Annars handlar det nog om hur mycket plats man själv tar. Det har nästan alltid varit jag som spänt fast vårt barn, även när pappan är med, helt enkelt för att jag är minst.
    Jag tänker mig att det är krångligt att flytta runt barnet hela tiden också. Känns enkelt att stopa ner barnet i bilstolen hemma, gå till bilen och bara åka...
    Pappan kommer, i vårt fall, bara att vara hemma några veckor, så det är inget alternativ i längden




  • elyse
    Äldre 3 Dec 11:13
    #10
    Annnan17 skrev 2016-12-03 10:36:20 följande:

    Som jag skrev så är det nog liiite trångt det också, kan ju funka så länge barnet är spädbarn dvs. litet och relativt still. Men ett barn som börjar bli några månader och därmed både tungt och med sprattligt... Vi kan bara öppna dörren liksom på "första steget" och måste ta oss ur bilen öh... haha jag kan inte förklara. "Dra in magen" och gå ut med ryggen mot bilen liksom. Förstår du?

    Det är alltså rätt så trångt men VI tar oss ut.Tack?Jag kan inte ställa mig lite snett eftersom jag har bilar på båda sidor om mig... då får ju dom problem att ta sig i och ur. Ställer du in bilstolen genom förarsätet på passagerarsätet menar du?Nä framför allt inte på affären! :o Smart att ställa det i bagaget. Det kan ju funka såvida jag inte har vagnen där... hmm, man får nog fasiken planera före.Jag tänker mig att det är krångligt att flytta runt barnet hela tiden också. Känns enkelt att stopa ner barnet i bilstolen hemma, gå till bilen och bara åka...

    Pappan kommer, i vårt fall, bara att vara hemma några veckor, så det är inget alternativ i längden


    Babyskydd är inte ergonomiska. Att man t.ex. fäster babyskydd på ett chassi och har som barnvagn är inte för barnets skull. Att lyfta ett barn från vagn/sele till bilstol och tvärtom är en vana, som allt annat när man får sitt första barn.
Svar på tråden Hur får man in babyskyddet på trång parkering?