Sen abort?
Man kan aldrig beskylla en kvinna som gör en sen abort eftersom det är lagligt. Får man tillstånd av socialstyrelsen även om det inte är särskilt starka skäl så är det inte kvinnans fel. Jag menar är man desperat och vet att möjligheten finns så är de väl klart man kanske tar den chansen, även om de kanske skulle varit bättre psykiskt för kvinnan att behålla barnet. Jag menar har man inget val så har man ju inte, då måste man acceptera att bli mamma men nu är lagarna såhär och det är absolut inte kvinnans fel.
Man kan t o m åka till Storbritannien och göra abort till vecka 24 om det skulle vara för sent här i Sverige. Hade valen och möjligheterna inte funnits så sent så hade man inte kunnat göra abort så sent, men det är aldrig kvinnans fel tycker jag.
Nu vet inte jag om jag tycker det är skillnad på att ta bort ett foster i vecka 21 (innan 22) eftersom de inte anses livsdugligt än ett foster i vecka 14. Fostret i vecka 14 hade ju blivit samma som i vecka 21 sen.
Jag vet inte, svårt att dra en gräns. Det bästa vore kanske att sänka till vecka 12 så kvinnor inte skulle kunna uppleva en sen abort med tanke på psyket och sen bara särskilda skäl till vecka 22 om barnet är gravt skadat eller fara för mammans liv?